Motorsåg och handhållet

Uppstart Hva 550/560

30 inlägg 14569 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Uppstart Hva 550/560

sibbarp5  
#200171 Hej har precis införskaffat en Hva 550, och undrar hur ni har gjort när ni har kört igång
era sågar.Har ni kapat trissor på en stock eller hut gör man för att köra den belastad 3-5
minuter som det står i instruktionen?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Uppstart Hva 550/560

Tosca  
#200182 Trissor, vedklabbar eller börja fälla direkt kan väl vara lämpligt.
Läsa instruktionsboken kan också underlätta.

Användarvisningsbild

Re: Uppstart Hva 550/560

loppan  
#200290 Det är bara att köra men välj något grövre så den får arbeta lite,gå inte ock stamkvista tex.
Första tanken så kanske den inte gick riktigt klockrent men sen jäklar.
560 är ju sanslös till att gå,furor som är 50-60 i rot känns plötsligt ganska små och behändiga att fälla.

Avatar Fallback

Re: Uppstart Hva 550/560

rikard_e  
#200370 Jag kapade trissor cirka 5-10 minuter, följde instuktionerna rätt noga med tanke på att det har vart problem med 550 och 560sågen.

Har ett 560såg, blädar just nu ut gran som är 50-75 cm, går som en barnlek.

Avatar Fallback

Re: Uppstart Hva 550/560

sibbarp5  
#200417 Tack för era svar. Ser fram emot att pröva min såg!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Uppstart Hva 550/560

loppan  
#200420 Med tanke på att 560 ändå är såpas lätt i sin vikt så känns det som rätt val framför 550 men det vore kul att höra vad du tycker om 550 när den är inkörd.
Satte 560 i händerna på en som annars kör 242 och han fick en smärre chock... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Uppstart Hva 550/560

rikard_e  
#200432 Svante Hansson från säker skog lånade mitt 560 under en motorsågsutbildningsdag, Då kunde man se vad rätt man med rätt såg kan utföra.

Användarvisningsbild

Re: Uppstart Hva 550/560

loppan  
#203302 Då har man kört en 30-40 tankar med 560n så den börjar bli hyfsad inkörd och fått bra bett i kedjan.
Jag är fortfarande lite imponerad över dess kapacitet och att den bara är nämnvärt osmidigare än 346an.
Det är en intressant upplevelse att fälla grovträd som känns som småruskor och roligt att borsta av sig något som mer liknar kutterspån än sågspån.

Men smakar det så kostar det,mer effekt tar mer bränsle även om man producerar mer.
Tycker faktiskt den är ganska törstig t.o.m
Har även märkt att vid fuktig väderlek i plusgrader har den en tendens att bluddra och i bland självdö på tomgång.
Det verkar som att förgasaren har svårt att ställa in sig riktigt råa dagar.

Det är fortfarande fantastiskt kul att be någon som är van vid något gammalt fornminne till såg att provköra,dom ser ut som en fågelholk efteråt.

Användarvisningsbild

Re: Uppstart Hva 550/560

palbin  
#203310
loppan skrev:Det är fortfarande fantastiskt kul att be någon som är van vid något gammalt fornminne till såg att provköra,dom ser ut som en fågelholk efteråt.


:) :) :) :)

Jag har "luftsågat" lite med en hos en ÅF och noterade dels dess mkt
kompakta viktfördelning samt dess varvvillighet - inget mot en 346xp
som getts lite "friare tyglar" tror jag dock ... utan att veta så mkt iofs.

Varför kostar en 560xp mindre än en 346xp tidigare undrar jag dock
(åtminstone hos min ÅF) - är det utländska delar som börjar involveras
... ?.

Användarvisningsbild

Re: Uppstart Hva 550/560

totte  
#203315
Varför kostar en 560xp mindre än en 346xp tidigare undrar jag dock
(åtminstone hos min ÅF) - är det utländska delar som börjar involveras
... ?.


Den allmänna prispressen och konkurrensen gör sig påmind även för sågtillverkarna.

Avatar Fallback

Re: Uppstart Hva 550/560

rikard_e  
#203318 Känner att 560 såget drar en hel del mer.

Vill prova 550xpg trio och känna skillnaden i smidighet, vikt och effekt

Användarvisningsbild

Re: Uppstart Hva 550/560

palbin  
#203321 Mkt bra svar :) .

Avatar Fallback

Re: Uppstart Hva 550/560

Tosca  
#203325
totte skrev:Den allmänna prispressen och konkurrensen gör sig påmind även för sågtillverkarna.


Och är antalet sålda sågar tillräckligt stort så går det ju att få förtjänst även på mindre nettovinst per såg.
Det är väl Stihl som är största konkurrenten och om kunden köper en Hq istället tryggar väl det framtiden förhoppningsvis.
rikard_e skrev:Känner att 560 såget drar en hel del mer.
Vill prova 550xpg trio och känna skillnaden i smidighet, vikt och effekt

Jag får igenom två tankar på en timme och tio minuter när jag går och fäller med 560, blandat grov och vek skog tror det är helt ogallrat så alla dimensioner finns.
En vanlig Hq-dunk räcker inte en hel dag har jag kommit fram till, men det kanske finns större att köpa...

Avatar Fallback

Re: Uppstart Hva 550/560

rikard_e  
#203329 tror jag tankade 3 ggr på ca 10 träd i storlek omkring 70-80cm diameter , 2 träd helkvistade jag.

Större tank är tyngre att konka runt på. tycker combidunken väger nog som den gör redan.

Avatar Fallback

Re: Uppstart Hva 550/560

Tosca  
#203333 Jag ska räkna träd under en tank till helgen, den suger väl i sig lite mer när man som jag bara fäller.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).