Skotare

Kockums kockum 836

7 inlägg 10252 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kockums kockum 836

jafi  
#186494 Jag har problem med bromsen på min Kockums 836. Bromsen på traktordelen för ett väldigt oljud. Det uppstår ett huggande, vibrerande ljud vid inbromsning. Använder en Mobilolja, avsedd för våta skivbromsar, i transmissionen. Den har beteckningen 426. Skotaren har inte gått speciellt mycket efter senaste oljebytet. Bromsen är i stort sett justerad i botten.

Vad ska jag göra åt detta? Kan ett oljebyte hjälpa och i så fall vilken olja ska användas? Eller är det bara att riva isär bakdelen på traktorn och byta ut delar.


Nu har vi skruvat loss trumpeterna från differentialhuset och tagit isär bromsen. Det går inte att se något direkt fel på bromsdelarna, förutom repor på den slitbana i bromshuset som bromsskivorna trycker mot.

Vi lät svarva slitbanan för att få den jämn.

Jag försöker nu leta reda på vilken plus/minus tolerans som är okey för slitbanan, eller om det måste läggas dit shims för att bromsens justering ska räcka till.

Min fråga är om någon har data för toleransen eller vet någon annan som kan ha det?

Bifogar två bilder som beskriver vad jag menar. Den ena visar en sprängskiss (Ford 5000) där själva bromshuset är markerat med en röd pil. Den andra beskriver vilket mått som jag är ute efter. Skjutmåttet visar hur jag tror att det mäts.


Senast redigerad av jafi sön 13 jan 2013, 18:51, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Kockums kockum 836

mareka  
#199827 Vet ej vad du kan göra. Enl manual ska man använda Ford M2C53A eller Shell S6930 i diffen. Vet ej vad det motsvaras av idag - någon som vet? Själv använder jag vanlig "Universal" 10W30 men denna kanske är för tunn?
God Jul i alla fall!!!

Avatar Fallback

Re: Kockums kockum 836

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199915 Det är väl troligt att "bromslamellerna" är utslitna.

Det ska vara olja för våta bromsar, "Ford M2C53A" är översatt till dagens oljor en sådan, "wb".

Universialoljan innehåller troligtvis inte rätt tillsatser för bromsarna och är nog absolut i klenaste laget vad det gäller friktion.

Avatar Fallback

Re: Kockums kockum 836

mareka  
#200377 Swedols un.olja ska funka till våta bromsar också enl inform.: "UNIVERSALOLJA Q8 T 1000 SAE 10W-30
Kombinerad motor-, transmissions- och hydraulolja av STOU-typ. Avsedd för diesel- och bensinmotorer. Speciellt anpassad för transmissioner ihopbyggda med våta bromsar. Universalolja för lantbrukare och entreprenörer.
Specifikation: API CF/SF, GL-4, New Holland NH 024C/324B/410B, MF M1127/M1135/M1139/M1141/M1144, GIMA CMS M 1145, Case MS 1118/1207/1209, Caterpillar TO-2, Allison C-4, ZF TE-ML 06B/06C/07B."

Avatar Fallback

Re: Kockums kockum 836

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200416 Mja, den där ska väl räcka. Huvudsaken är nog att den är till för våta bromsar och håller GL-4 om man jämför med fordoljan du refererade till ovan.

Avatar Fallback

Re: Kockums kockum 836

mareka  
#349632 Var det mycket problem att få bort trumpeterna? Är inte ramen i vägen så man måste sänka bakändan?
Jag har nämligen fått en slirning i splinsen på ena drivaxeln (inre änden) så troligtvis är ju även planetväxeln kass. Vet någon om det är samma drivaxel o planetväxel som i Ford 5000 eller någon annan Ford-modell?

Avatar Fallback

Re: Kockums kockum 836

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349655 Det är inte lika på någon jordbrukstraktor

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).