Traktorn i skogen

Volvo vs övriga märken

73 inlägg 39054 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

Hultebergarn  
#198249 Har faktiskt en lastare liggandes här hemma komplett med fästen till en Same Centurion 75a. Men att hitta en sån traktor verkar vara hopplöst:( annars hade det varit en optimal traktor. Grannens gamla står full med reservdelar, och vi har en traktorreparatör uppe i skogen som kan märket. Men som sagt, dom växer inte direkt på träd:(

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

Hultebergarn  
#198253 Hm, fel av mig. Same taurus 60 skall det vara. Har för mig att grannen köpte den för runt 30 000:- någon gång på 90 talet. Den enda jag har sett till salu ville dom ha runt 60 000:- för. Så priserna har ju onekligen gått upp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

rikard_e  
#198255 Dom små valmet-traktorerna är riktigt trevliga. Är riktigt förtjust i 305:an, vill gärna ha en själv.
Genomtänkt traktor rakt igenom.

Den jag kör ofta är dock 4wd med en quicke 520 lastare.
Hade gärna bytt bort forden eller jd'n mot en sån.

Kan bara säga gott om dom. Riktigt snabb i lastaren med

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

Hultebergarn  
#198263 Låter bra:) om traktorn nu inte blir såld så åker jag och tittar på onsdag efter jobbet. Det som saknas på denna är kedjor, så jag får försöka få med det om traktorn verkar ok.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Volvo vs övriga märken

halvproffs  
#198278 Har själv en 305 4wd som nu gjort snart 5000timmar och jag satt nu och tänkte och letade fel.

Det jag kan komma på är dålig hyttfläkt, böt den för 11 år sen sen. Och lite slamrig i hytten, hörselskydd behövs. Kommer inte på nå mer. Har du fast inkomst och får lite pengar över så tycker jag inte att du ska vara rädd att låna upp lite till en 4 wd för det är guld värt tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

kungsis  
#198307 Vad du än gör så köp ingen 350Boxer, til dom priserna dom begär för dom. Mera övervärderad traktor finns nog inte. Och ska du ha en tät hytt, så får du nog lägga ned lite jobb på en sådan. Köp en Fiat 580/680. Om du nöjer dig med 2wd, så hittar du en fin sådana med lastare för din budget. Nackdelen är att de är långsamma på vägen, så har du mycket transport är dom inte roliga. Annars är ju Volvo 500/2250 ingen dum traktor (kanske t.o.m bättre än fiat :???: ) . Ser man bara till att justera växellänkaget, så funkar dom bra. Snabbväxeln kan väl krångla iof, men det funkar ju även utan den.

M.v.h
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

Hultebergarn  
#198311 Pratade med grannbonden för en stund sedan. Han kör en 305 4wd sedan många år tillbaka, det enda större han hade haft var foder byte för några år sedan. Han tyckte jag borde satsa på en fyrhjulsdriven, speciellt för körning med lastare. Han hade faktiskt planer på att byta upp sig lite då han ville ha möjlighet att vända stolen. Tyvärr var det väl inte aktuellt just nu. Han hade tydligen gett 110 000:- för sin för många år sedan, så han har ju inte förlorat något under alla dessa år. Verkar ju nästan som att det är bättre att köpa traktor än att pensionsspara;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199128 Det finns en skaplig 2wd Fiat 780 på Hammarö Maskin, www.hammaromaskin.se

Användarvisningsbild

Re: Volvo vs övriga märken

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199192
bengt.a skrev:Det finns en skaplig 2wd Fiat 780 på Hammarö Maskin, http://www.hammaromaskin.se

Mkt intressanta grejer på den sidan.

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

Hultebergarn  
#199207 Jag var och tittade på 305an i onsdags. Skicket var väl helt ok, lite rost i nederkant på dörrarna och lite trasig inredning. Annars helt ok. Men när det var dags att provköra den var den stendöd, detta löstes med att en mekaniker kom med starthjälp. Provkörde på parkeringen och alla funktioner verkade ok. Men efter lite diskuterande med säljaren så blev jag lite osäker. Jag ville inbilla mig att det skulle vara nån form av garanti när man handlade på firma. Men enligt honom hade jag allt ansvar. När vi sedan diskuterade om lastaren så var det ålö typ 3 fäste vilket minuterar utbudet av balgripar(som är en av de stora anledningarna till en lastare ). Sedan ville väl även säljaren antyda att det inte är optimalt att köra runt balar med en såpass liten bakhjulsdriven traktor. Så tyvärr blev det inget köp, vilket jag ångrar litegrann idag när jag satt i min terrier och försökte knuffa runt snön. Men jag får leta vidare. Och jag funderar på att höja ribban lite och hitta en fyrhjulsdriven traktor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Volvo vs övriga märken

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199224 Helt rätt, inte ha för bråttom.
Har du övervägt att gå upp en storlek?
Fördelen med det vore ju stadigare frontlastarjobb och mer att trycka med
när man plogar, då kanske även en 2wd skulle räcka.

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

Hultebergarn  
#199265 Har ju tre krav på traktorn, hel hytt( med värme), lastare( till balhantering och snöröjning) samt så ska jag kunna köra hem ved med en blivande skogskärra. Nackdelen med att köpa en dyrare fyrhjulsdriven traktor är ju den att jag behöver vänta längre innan jag får ihop pengar till skogskärran. Så frågan är hur långt man kommer med en 2wd traktor? Den vedkärran jag har nu orkar ju min lilla terrier med i alla fall. Men om man skulle köra med tex en farma 6 tonskärra, då kanske det hade funkar med 305an jag kollade på? Hm, det är svårt det här...

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199275 Behövs nog ingen 4wd för att dra runt en 6t vagn med kran i skog och mark,vet flera 430 med 8t vagnar som inte har några problem att få ut det som ska köras.

Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

Hultebergarn  
#199347 Det som fick mig att tveka var bl.a. Lastarkapaciteten. Kommer att köra balar som väger 3-400 kg samt kunna ta lite grus i skopan. Hur stor 2wd traktor krävs för att kunna göra detta utan problem?

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo vs övriga märken

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199372 Krävs inte så mycket,men få fixat en bakvikt till trepunkten så får du fort en bättre balans.
Har du kollat Fiaten jag nämnde tidigare?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).