Skördare

Köpa skördare!

11 inlägg 7129 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa skördare!

Hälsingefuran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19727 Jag ska köpa en beg. skördare, en som ska klara från första gallring till slutaa. och nån enstaka frötall. Rent maskinellt menar jag, man måste ju kalkylera med en del andra saker också. 1,5 miljoner får den kosta ungefär. Vilken tycker ni är den bästa maskinen??



   TS
Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19730 Jag skulle nog satsat på en Valmet 911 till dessa andamålen. Vart i Sverige bor du. Finns det någon stor maskinfirma i närheten som har nåt speciellt märke. Tänkte att då kan du köpa delar av dom och få det billigare ochså. En Timberjack 1070 skulle väl ochså fungera men jag skulle nog föredra 911an.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19738 Rottne 5000/5005, Valmet 911, Tj 1070 eller en smal 1270.
2 aggregat är nästan ett måste.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19741 En cat 580/skogsjan 695 med 65 aggregat skulle ja rekommendera om de inte var för driftsäkerheten. Skulle väl även funka med en 570,ännu smidigare i gallring.
Smidig så de räcker till i gallring,och styrka som räcker till i grov slutavverkning.
Annars känns ju en Ponsse Ergo som en rätt smidig maskin,dock så känns inte kranen som nån höjdare att gallra med.
En 1270 med 754 eller 752 klarar man ju en del slutavverkning med. EN 911 funkar ju åxå,känns dock lite som att det inte finns nån optimal lösning med att ha endast ett aggregat om man ska ha deras egna. Nu finns ju 350,men de lär ju inte hamna inom ramarna för budgeten. Finns en del med LM 5000 vilket borde funka för både och.

Användarvisningsbild
Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19748 Jag skulle säga att en Cat/ecolog 570B skulle vara ganska optimalt med logmax 5000 har ju en ganska stor bredd... allt från 1:a gallring till klenare slutavverkning funkar... jag tycker att 5000 som dock e mindre aggregat e tuffare en cat 65 aggregatet.. du borde få en 570 i fint skick för en bit under 1.5 miljoner å vad gäller driftsäkerheten så har jag bara beröm att ge eco-logen jag kör... ha bytt en slang på aggregatet och en på basmaskinen på 600 körtimmar... fyllt hydraulolja en gång... enda som ja ha gjort e egenteligen så e de dagliga underhållet smörja mm...

Avatar Fallback
Hälsingefuran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19813 Tack för tipsen! En annan liten fundering jag har är om valmet 911 med 4 hjul blir vinglig med ett LM5000 eller ett SP 551?

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19817
Hälsingefuran skrev:Tack för tipsen! En annan liten fundering jag har är om valmet 911 med 4 hjul blir vinglig med ett LM5000 eller ett SP 551?


911*4 +sp551 ska nog inte va några problem. Går en häromkring med det å den är tom kran förlängd med ca 50cm.

Avatar Fallback
Andreas_93  
#19843 själv skule jag välja en Ponsse Beaver med ponsse h60e agriegat
den fungerar bra i gallring och bra i slutaverkning me
vi köpte en begangnad -05 för 1,9miljoner innan stormen "PER"
så vi hade den och körrde vinfällen med och sedan efter
det har vi kört mycke gallring och endel slutaverkning och det har fungerat bra!! :D

Avatar Fallback
valmet 901  
#19870
Hälsingefuran skrev:Tack för tipsen! En annan liten fundering jag har är om valmet 911 med 4 hjul blir vinglig med ett LM5000 eller ett SP 551?
Vätska i hjulen måste du ha sen är det bara å köra :lol:

Användarvisningsbild

Re: Köpa skördare!

Timberjack74  
#21035
Hälsingefuran skrev:Jag ska köpa en beg. skördare, en som ska klara från första gallring till slutaa. och nån enstaka frötall. Rent maskinellt menar jag, man måste ju kalkylera med en del andra saker också. 1,5 miljoner får den kosta ungefär. Vilken tycker ni är den bästa maskinen??

De står väl en sån där gul i din grannby till salu, kanske vore något 🧠
Den ska väl vara ganska grym 8)
Senast redigerad av Timberjack74 mån 25 feb 2008, 18:59, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
Hälsingefuran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21038 Den blir för grym!! :lol:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).