Motorsåg och handhållet

Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

97 inlägg 71597 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198112 Sax måste man ha, krok använder jag sällan och isf endast till riktiga bamsetimmer
men de ska man ju inte brottas med, bättre att låta dem ligga tills man kommer med traktorn.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198113
kallemek skrev:Har kopierat, klistrat in och skrivit ut ett antal krokar på ett ark och jämfört dem enligt mottot att spetsens insida ska vara parallell med handtagets främre del. Betrakta inte detta som något vetenskapligt försök som är direkt rättvisande, men det är inte nödvändigtvis värdelöst heller.

Jag har alltså förlängt linjerna från spetsens insida samt handtagets främre del och mätt vinkeln, som anges inom parentes nedan, ju mindre desto bättre. Pappret räckte inte till för att förlänga Vimek-krokens linjer till en eventuell skärpunkt vilket ger högsta betyg.

De jämförda krokarna placerar sig enligt mina slutsatser i följande ordning.
1. Vimek
2. Oregon (11), Clas Ohlson (11), Partner UOA (12)
3. SA Wetterling (20)
4. Biltema (26)

För vad det är värt.


Kul att du iddes göra ett seriöst jämförande.

Avatar Fallback

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

kallemek  
#198131
Slurfi skrev:Sax måste man ha, krok använder jag sällan och isf endast till riktiga bamsetimmer
men de ska man ju inte brottas med, bättre att låta dem ligga tills man kommer med traktorn.


Jag har ingen traktor och hugger för lite för att det ska löna sig att leja en, så allt lastas för hand på stöttingar eller atv-vagn. Dimensionerna är väldigt varierande. Upplever att det blir mer lyft med armar och rygg med sax än med krok.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

Kse  
#198163 Är Biltemas krokar verkligen helt värdelösa?
Jag brukar ha Vimek i bälltet men köpte en Biltema krok förra året för att testa, tappade dock den efter några dagar men nog tyckte jag att den oxå funkade.

Användarvisningsbild

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

machonisti  
#198683
Sweden-viking skrev:Hej igen...

Detta är det bästa lyft- och drag-hjälpmedlet=

Lyftsax husky.jpg


Stadiga och rejäla.
Har alltid med mig tre styck av dessa massavedssaxar vid gallring, två i huggarbältet och en i reserv i bilen.
Men jag brukar slipa dom vassare och att jag har filat och målat diameter markeringar på dom.

Jag kan inte gallra i skogen utan att ha dessa en i varje hand när jag drar ihop två
timmer-/massaveds-stockar på en gång, mycket effektivare och säkrare än krokar.
Jag har även större timmersaxar men de förvaras som regel i traktorn...

:D :D :D

Alltså sweden viking. Hur många armar har du? 3 saxar...och så motorsåg....

Användarvisningsbild

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198705
machonisti skrev:
Sweden-viking skrev:Hej igen...

Detta är det bästa lyft- och drag-hjälpmedlet=

Lyftsax husky.jpg


Stadiga och rejäla.
Har alltid med mig tre styck av dessa massavedssaxar vid gallring, två i huggarbältet och en i reserv i bilen.
Men jag brukar slipa dom vassare och att jag har filat och målat diameter markeringar på dom.

Jag kan inte gallra i skogen utan att ha dessa en i varje hand när jag drar ihop två
timmer-/massaveds-stockar på en gång, mycket effektivare och säkrare än krokar.
Jag har även större timmersaxar men de förvaras som regel i traktorn...

:D :D :D

Alltså sweden viking. Hur många armar har du? 3 saxar...och så motorsåg....


Två armar= 3st saxar (en i reserv i bilen) = 2st i huggarbältet.
Jag brukar i gallring fälla ett antal träd först ca 7-18 st, som jag apterar och kvistar klart, till soppan börjar vara slut i tanken då ställer ifrån mig motorsågen tar bägge saxarna i var sin hand och drar/brosslar ihop till högar.
När klart, stoppa ner saxarna i huggarbältet ta med sågen går och tankar kanske dricker vatten eller kaffe, tankar & filar kedjan om behov.
Tar sågen igen går och fäller 7-19st träd, apterar-kvistar, ställer sågen, saxar upp, drar/ brosslar....... osv.....osv.... osv.
Beror förstås hur det beståndet ser ut....från fall till fall men principen i stort lika

:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

machonisti  
#198712 Nåja Sweden viking kunde inte låta bli att skämta lite med dig. Jobbar ungefär likadant men använder bara en sax. Men äger 3 gillar dem när nitarna är lämpligt nötta så de öppnar lätt.

En jonsereds
En sandvik
En finsk (minns inte namnet)

Avatar Fallback

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

kallemek  
#198715
machonisti skrev:En finsk (minns inte namnet)


Fiskars?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

machonisti  
#198717 Jo det kan det vara, om inte billnäs även gjort sax för billnäs brytjärn är det bästa jag använt.

Men Viiala trycker på i bakhuvet men de har väl bara gjort filar.

Användarvisningsbild

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198729
Sweden-viking skrev:... när jag drar ihop två
timmer-/massaveds-stockar på en gång ...

Hurdana timmerstockar har ni däruppe egentligen? Här nere är det ett sjå att bara flytta en åt gången :shock:

Avatar Fallback

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

Blivande snickare  
#198732 Hurdana armar har du? :shock:
Hur långt runt bicepsen? 1 meter? ;)

Avatar Fallback

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212133 Tappade min lyftkrok för någon vecka sedan. Det var en äldre sak, kanske inköpt på 80-talet, som jag tror var av Eia:s fabrikat. Har köpt ny av Husqvarnas fabrikat med plastinklätt handtag.

Trivs inte alls med den och det känns nästan som det är ömsesidigt. Den känns mycket trängre än den gamla - en massavedsbit i en grovlek som jag kunde lyfta med min gamla krok utan att hjälpa till med vänsterhanden, rullar bara av.

En grövre bit som som närmar sig gränsen för vad man kan bära omkring, kunde jag klara med min gamla krok i ena handen och hålla emot med den andra handen utan allt för stor ansträngning. Med den nya får man hålla emot rejält med vänsterhanden och det frestar på handleden mer än nödvändigt.

Efter att jag kvistat och apterat en stam, så vänder jag bitarna på tillbakavägen för att kvista undersidan. Då kunde jag bekvämt hålla min gamla krok, med smäckert och kalt handtag, i högerhanden samtidigt som jag skar av några grenar istället för att sätta tillbaks kroken i hölstret mellan varje bit. Den nya är lite för klumpig i handtaget för att säkert kunna hålla i sågets bakre handtag samtidigt.

Den gamla kroken var lättare att slå fast i fruset virke, den nya studsar på något konstigt vis. Beror nog på det plastklädda bröstet (eller vad man skall kalla framsidan för).

Vet inte vad jag skall göra åt detta. Funderar på att bränna bort plasten men vet inte hur det ser ut innanför, troligen blir det inget bekvämt kvar att hålla i.

Har letat lite men det verkar som om alla krokar ser likadana ut oavsett namnet. Finns det någon här som känner till om det fortfarande går få tag på den gamla modellen någonstans?

Användarvisningsbild

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212139 Jag har samma erfarenhet som du av krokarna med plasthantag. De är inte bra, man trivs inte alls med dem. Trodde att krokar skulle vara så men en dag då min far skulle hjälpa mig i skogen så fick jag nästan en utskällning för att jag hade så dåliga krokar.

Nu har jag köpt två nya handsmidda Vimek krokar från Bamseprodukter. Beställde i söndags på deras web-shop och igår hade jag ett paket i brevlådan, 156 kr + moms per styck. De har den gamla enkla designen och verkar helt klart prisvärda, ser fram emot att få prova dem i skogen.
Se länk; http://www.bamseprodukter.se/webshop/pr ... ucts_id=77

Avatar Fallback

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212295 Tack för tipset! Den kroken ser lite klumpigare ut än de gamla, lite svårt att se på bilden. Du måste berätta hur de är när du provat.

Tog fram vinkelslipen och slipade av plasten på framsidan (bröstet) av kroken idag. En helt annan nivå på kroken men ändå inte i närheten av de gamla. Den blev lite lättare att hugga in i fruset virke efter den operationen. Funderar på att slipa av översidan av handtaget men är rädd att resten av plasten lossnar och det bara blir något smalt och obekvämt kvar av handtaget.

Avatar Fallback

Re: Omdömen på Biltema lyftkrok & lyftsax?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212306 Var slipade du av? Håller mef om plaskrokarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).