men de ska man ju inte brottas med, bättre att låta dem ligga tills man kommer med traktorn.
kallemek skrev:Har kopierat, klistrat in och skrivit ut ett antal krokar på ett ark och jämfört dem enligt mottot att spetsens insida ska vara parallell med handtagets främre del. Betrakta inte detta som något vetenskapligt försök som är direkt rättvisande, men det är inte nödvändigtvis värdelöst heller.
Jag har alltså förlängt linjerna från spetsens insida samt handtagets främre del och mätt vinkeln, som anges inom parentes nedan, ju mindre desto bättre. Pappret räckte inte till för att förlänga Vimek-krokens linjer till en eventuell skärpunkt vilket ger högsta betyg.
De jämförda krokarna placerar sig enligt mina slutsatser i följande ordning.
1. Vimek
2. Oregon (11), Clas Ohlson (11), Partner UOA (12)
3. SA Wetterling (20)
4. Biltema (26)
För vad det är värt.
Slurfi skrev:Sax måste man ha, krok använder jag sällan och isf endast till riktiga bamsetimmer
men de ska man ju inte brottas med, bättre att låta dem ligga tills man kommer med traktorn.
Sweden-viking skrev:Hej igen...
Detta är det bästa lyft- och drag-hjälpmedlet=
Stadiga och rejäla.
Har alltid med mig tre styck av dessa massavedssaxar vid gallring, två i huggarbältet och en i reserv i bilen.
Men jag brukar slipa dom vassare och att jag har filat och målat diameter markeringar på dom.
Jag kan inte gallra i skogen utan att ha dessa en i varje hand när jag drar ihop två
timmer-/massaveds-stockar på en gång, mycket effektivare och säkrare än krokar.
Jag har även större timmersaxar men de förvaras som regel i traktorn...
machonisti skrev:Sweden-viking skrev:Hej igen...
Detta är det bästa lyft- och drag-hjälpmedlet=
Stadiga och rejäla.
Har alltid med mig tre styck av dessa massavedssaxar vid gallring, två i huggarbältet och en i reserv i bilen.
Men jag brukar slipa dom vassare och att jag har filat och målat diameter markeringar på dom.
Jag kan inte gallra i skogen utan att ha dessa en i varje hand när jag drar ihop två
timmer-/massaveds-stockar på en gång, mycket effektivare och säkrare än krokar.
Jag har även större timmersaxar men de förvaras som regel i traktorn...
Alltså sweden viking. Hur många armar har du? 3 saxar...och så motorsåg....
Sweden-viking skrev:... när jag drar ihop två
timmer-/massaveds-stockar på en gång ...