mån 10 dec 2012, 21:29#198497
Hej
Håller inte riktigt med. Skulle jag bygga för att fota mina planteringar och baggaträd så skulle jag stsa på flyg. Helikoptern är känsligare vid hårda landningar, dyrare att laga och jag antar att det är svårare att flyga den via fpv (first person view, dvs genom bildskärm eller goggles). Ett alternativ i så fall är väl en quad med fyra rotorer. Tror dock att flygtiden är ganska begränsad på en sån.
Blev sugen så här kommer mina tankar kring ev bygge:
Cellplastkärra typ monovinge, i stort sett oförstörbar. Går att landa en buske om det kniper. Fpv utrustning med bildlänk. Därtill osd somgör att man i sina goggles får upp siffror som höjd fart batterispänning mm. En gps gör att man alltid hittar hem. Tänker mig att man startar o landar som ett vanligt rcplan. När man fått lite öjd så switchar man till fpv mode. Alternativt så skall det gå att programmera autopilot somflyger en förutbestämd rutt. För film har jag sett att flera nyttjar gopro men det finns säkert andra märken om man kollar runt lite. Vad tror ni andra om detta? Får man ordning kan man ju rent av sälja lite bilder kanske.
Ursäkta stavningen, är inte helt kompis med min tab som jag skriver på.
550 xpg, 346 xpg, 355 fxt, 345 rxt, Honda Foreman 450, BM 430, NH tl90, Farma 9t 6,3, Niab 5-15b, Volvo L30G, Volvo 5350