Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

36 inlägg 25154 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

granqvist  
#187786
Anders_S skrev:
granqvist skrev:Här kommer nya bilder.


ventiler.jpg


hytt_overblick.jpg


styrsystem.jpg



Jag blir lite fundersam över flödesregleringen. Vad är det tänkt att den ska reglera?
Är det driften av vagnen?
Funkar den som diffspärr?


Japp, det är driften till vagnen. Idén är att man försöker finjustera flödet så att fram- och bakvagn går i samma takt. Detta ifall man inte lyckats hitta exakt rätt hastighet för vagnen genom val av pump/motorstorlek.

Det funkar inte som diffspärr. Vagnen har i nuläge heller ingen diffspärr. Diffspärr kan monteras på efterhand emellertid. En ventil ska då placeras vid t-kopplingen där flödet delas till motorerna (dom är alltså inte seriekopplade).

   TS
Avatar Fallback

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

skogshasse  
#197448
granqvist skrev:Lite bilder för att klargöra för järnen i banden.

drivjarn_orig.jpg


drivjarn_ny.jpg


styrjarn_mall.jpg


styrjarn.jpg


Första bandet väntar nu på att monteras. Blir troligen av inom nästa vecka.

hej hur har det funkat har det gått bra och håller grejorna

Avatar Fallback

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

granqvist  
#197841 Har inte kommit igång alls med gallringen. Farsgubbens hälsa har blivit sämre så det har blivit att omdisponera fritiden på sistone. Det positiva är väl att inget gått sönder ;-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

granqvist  
#270220 Nu har Terrin äntligen varit igång igen. Tidigt förstagallrat 0,7 ha granplantering i vinter och skotat med Terrin. Skrev tidigare i tråden att vagnsdriften varit svag och att det var konstigheter i kranhydrauliken.

Bägge problemen är nu åtgärdade.

Skaffade en tryckmätare och konstaterade att 110 bar inte riktigt räcker till att få någon kraft i vagnsdriften :wink: Det var chockventilerna som hade alldeles för lågt tryck. Skruvade upp till ca 180 bar och det verkar bra. Det finns sammanlagt 3 ställen där trycket ska ställas: riktningsventilen + back- och fram chockventil. Man måste börja uppströms dvs ställa in trycket i riktningsventilen först och därefter chockventilerna på linjen till motorerna.

Och ryckigheten i kranstyrningen berodde på att II-variatorn i drivningen var slut. Tror att variatorskivorna blivit skeva vilket gav en varierande vinkelhastighet på pumpaxeln. Tandempumpen för drivning och kranstyrning ligger alltså på inkommande axel i växellådan, II-variatorn i ena ändan och pumparna i andra ändan. Efter byte av II-variatorn går kranen hur fint och jämnt som helst. Och drivningen på framvagnen blev samtidigt helt annan än den varit tidigare. Inga problem nu att ta loss i motlut med lass på.

Detoaktat så blev det ett haveri. Kedjesträckarn på 3-radiga kedjan ner till drivaxlarna gav sig så att den låg snett mot kedjan. När kedjan går snett under belastning så vet man ju hur det slutar, ja i kedjebrott. Märkte nog att kedjan blivit lös, men när allt är inkapslat så trodde jag att det räcker med att spänna kedjan. Efter en tid brast den emellertid. Och efter en halv dags reparation i fält så vart man igång igen.

Ja jo, och under som sista lassen så börja rotatorn att haka upp sig i vissa positioner, men den har undertecknad skaffat för ett antal år sen så det kan man inte skylla Terrin på :wink:

Och vad nu då? Jo en Pivario skulle sitta bra, men dom verkar vara svåra att få tag på :sad:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

totte  
#270230 Trevligt att höra att det rullar som det skall igen. Lurigt det där att kranens beteende berodde på variatorn.

Bra jobbat!

Avatar Fallback

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

Mojjen88  
#270324 Ser att du har riktig hytt på din Terri,fanns det original?Själv har jag bara tak o vindruta på min,hjälper ju bara halvbra när det är skitväder.Man kanske skulle försöka bygga vidare på det som finns,fördelen nu är väl att det är lätt att hoppa av o på när man vinschar vindfällena som aldrig tycks ta slut 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).