sön 09 mar 2014, 10:19#270220
Nu har Terrin äntligen varit igång igen. Tidigt förstagallrat 0,7 ha granplantering i vinter och skotat med Terrin. Skrev tidigare i tråden att vagnsdriften varit svag och att det var konstigheter i kranhydrauliken.
Bägge problemen är nu åtgärdade.
Skaffade en tryckmätare och konstaterade att 110 bar inte riktigt räcker till att få någon kraft i vagnsdriften
Det var chockventilerna som hade alldeles för lågt tryck. Skruvade upp till ca 180 bar och det verkar bra. Det finns sammanlagt 3 ställen där trycket ska ställas: riktningsventilen + back- och fram chockventil. Man måste börja uppströms dvs ställa in trycket i riktningsventilen först och därefter chockventilerna på linjen till motorerna.
Och ryckigheten i kranstyrningen berodde på att II-variatorn i drivningen var slut. Tror att variatorskivorna blivit skeva vilket gav en varierande vinkelhastighet på pumpaxeln. Tandempumpen för drivning och kranstyrning ligger alltså på inkommande axel i växellådan, II-variatorn i ena ändan och pumparna i andra ändan. Efter byte av II-variatorn går kranen hur fint och jämnt som helst. Och drivningen på framvagnen blev samtidigt helt annan än den varit tidigare. Inga problem nu att ta loss i motlut med lass på.
Detoaktat så blev det ett haveri. Kedjesträckarn på 3-radiga kedjan ner till drivaxlarna gav sig så att den låg snett mot kedjan. När kedjan går snett under belastning så vet man ju hur det slutar, ja i kedjebrott. Märkte nog att kedjan blivit lös, men när allt är inkapslat så trodde jag att det räcker med att spänna kedjan. Efter en tid brast den emellertid. Och efter en halv dags reparation i fält så vart man igång igen.
Ja jo, och under som sista lassen så börja rotatorn att haka upp sig i vissa positioner, men den har undertecknad skaffat för ett antal år sen så det kan man inte skylla Terrin på
Och vad nu då? Jo en Pivario skulle sitta bra, men dom verkar vara svåra att få tag på
Rottne Blondin 750 RD, Valmet CK med Pika 36, Hva 550 XPG, Hva 543 XP, Hva 545 FX, HVA 345 FX