Skogsvagn (Huggarvagnar)

Y drag/V drag till skogsvagn

101 inlägg 71713 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

Bond77  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184190 Den här kärran lossar man nästan på 5 minuter: :wink:

http://www.maskinisten.net/t21493743

Hydraulisk styrning av:
- dragbom
- vagnsdrivning
- diffspärr
- bromsar
- samt "knäckbom" :mrgreen:

Kan vara till salu...

FTG
Avatar Fallback

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

OlaE  
#184259 Med ett y-drag i midjan istället för hitchkrok - hur fungerar ramstyrningen?

Är det som på en "vanlig" huggarvagn på hitch-kroken, man styr det manuellt med en spak bredvid eller finns det någon sorts automatik som gör att vagnen följer styrutslaget?

Enda fördelen annars är ju stabiliteten vid lossning och lastning eftersom du kan låsa vagnen med midjelås (antar jag)?

Avatar Fallback

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

Crisse  
#184271
OlaE skrev:Med ett y-drag i midjan istället för hitchkrok - hur fungerar ramstyrningen?

Är det som på en "vanlig" huggarvagn på hitch-kroken, man styr det manuellt med en spak bredvid eller finns det någon sorts automatik som gör att vagnen följer styrutslaget?

Enda fördelen annars är ju stabiliteten vid lossning och lastning eftersom du kan låsa vagnen med midjelås (antar jag)?


Kan berätta hur vi gjort på min.
Ventilen till midjan är öppen när inte man rör vagnstryningen, så oljan rör sig fritt mellan kolvarna. När man sedan "kör" med styrningen så fungerar det likadant som vilken vagnstyrning som helst. Och till både traktor och vagn används Iqan lst minispakar som är propotinella. Midjelåset är kopplat till körpedalen och låser då körpedalen inte aktiveras.

Då detta idagsläget är det ända ekipaget i Sverige, så börjar faktiskt folk som sett detta ekipage ändra sin uppfattning angående att skotare är bäst. Och börjat inse fördelarna/kapaciteten.
Vilket känns jätteroligt att vara med på denna "pilgrimsfärd" :grin: och förända folks ingrodda uppfattningar angående skotare vs "en väl avstämd traktor + skotarvagn"

Summa summarum, skotarförare håll höger :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

OlaE  
#184272 Det låter ju som en vettig lösning. :-)

Ska man köra åt kommuner som du, så har man många fördelar med en traktor och vagn, lätt att flytta på väg och snabb jämfört med en skotare, halva förbrukningen, lägre inköpspris, och framförallt så kan man vid behov koppla av vagnen och montera andra redskap.

Ska bli intressant och se vad du hamnar på i förbrukning, jag har mätt upp 4,2l/h med gårdens maskin, en Valmet 6600 och Moheda 155 4WD med en Cranab 590 kran på 9,2m.
(Har förresten inte heller stödben. :) )

Vid utkörning av grov granmassa och kubb ifrån en blöt f.d. åker, ca 350m till avlägg.

Användarvisningsbild

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

Mäki  
#184276
Crisse skrev:Och till både traktor och vagn används Iqan lst minispakar som är propotinella.


Så du styr traktorn med samma spak som vagnen?

Avatar Fallback

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

Crisse  
#184318
Mäki skrev:
Crisse skrev:Och till både traktor och vagn används Iqan lst minispakar som är propotinella.


Så du styr traktorn med samma spak som vagnen?

Nej, vilket är suveränt. Att man kan tvinga vagnen åt "fel" håll.

   TS
Avatar Fallback

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

OlaE  
#185113 Hur går det? :-)

Avatar Fallback

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

Crisse  
#185267
OlaE skrev:Hur går det? :-)


Jo tack, det snurrar på.
Mycket nöjd med vagn och kran hittils, ekipaget känns väldigt genuint och smidigt.

Dock har det blivit tjafs med försäljaren om vilka kostnader som ska debiteras var, i sammband med bygget. Men det är en annan femma.


Ingen här som kör el har kört med Huldtins A-gripar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185269 Ser intressant ut, den vanliga är lätt att få en del ris med sig

Avatar Fallback

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

Crisse  
#185374 Tanken med A gripen är att man ska kunna köra både virke & grot, jag är dock lite skeptisk.
Hade därför varit roligt med input från någon som har erfarenhet av en sådan.


Biforgar även en bild från dagens övningar
http://ladda-upp.se/bilder/rjdcdrtahlddug/

   TS
Avatar Fallback

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185379 Stiligt!
Ser en hög vän som gärna tar en ledning med sig med;-)

Användarvisningsbild

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185391
Bild


Provar länka direkt till bilden.
Jo det såg riktigt fint ut.

Avatar Fallback

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

Robertberg  
#196094 Är det inte dags för fortsatt rapport nu?

Avatar Fallback

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

Crisse  
#197087 Jo det börjar bli dags för en uppdatering.
Tider räcker dåligt för tillfället, både flisningen samt skotningen går för högtryck nu.

Men jag ska knäppa lite bilder på ekipagen när dem är "in action"
En bild säger mer än tusen ord!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Y drag/V drag till skogsvagn

jonathanA  
#197581 Ditt ekipage ser ju riktigt trevligt ut! var nere på jc för nått halvårsedan och köpte några däck och då stod där några trevliga vagnar där!

Hoppas det fungerar som du tänkt dig!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).