Skotare

Valmet 840 styrproblem.

12 inlägg 6970 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 840 styrproblem.

Mäki  
#149774 Hej.
Han som kör ut efter mig fick problem med styrning av maskinen i dag så jag tänkte slänga ut en fråga om någon varit ut för det tidigare eller vet vad det kan vara för fel.

Felet gäller när han skall svänga höger med spaken så händer inget om han tar ur växeln och lägger i den igen kan det fungera.
Felet kommer och går och det händer aldrig med rotator funktionen.

Någon som har en ide´ det är en Valmet 840 1996



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Valmet 840 styrproblem.

finskpinne  
#149778 Jag har aldrig skruva me en sån Valmet men det är väl IPS boxar i en sån!?? Då är det väl ett relä som skall flytta över spakens utgående ström från rotatorn till styrningen när man lägger i växeln. Kolla om det relät slår i... Men om det bara gäller när han försöker svänga höger så kan det vara IPS kortet också, för det är skillda kort till styrning och rotator. Om det nu ens är IPS på valmeten... Är det hydrostat på den??

Användarvisningsbild

Re: Valmet 840 styrproblem.

finskpinne  
#149782 Börja med att kolla om lampan på IPS boxen lyser när man rör spaken med växeln i...

Användarvisningsbild

Re: Valmet 840 styrproblem.

Knegarn  
#149784 jo det är ips! vår e likadan när stolen e vänd framåt! :D men då tar man i ratten de gånger det krånglar så vi har inte orkat börja felsöka, berätta om du hittar felet :)

Användarvisningsbild

Re: Valmet 840 styrproblem.

finskpinne  
#149792 IPS korten är dyra och svåra att få tag på... Finns renoverade men dom kostar sjukt mycket. Men det finns ofta ett extra IPS kort i ena boxen eftersom det bara används 3 kort till den vänstra spaken. Så om man misstänker att det är något fel på ett kort så kan man bara byta plats på två kort... Eftersom det inte händer med rotatorn så är det knappast i spaken. Om inte lampan på IPS boxen till styrningen lyser när man rör spaken med växeln i så skulle jag gå lös på relät som flyttar mellan styr/rotator!!

Nu kan det ju hända att jag bara sitter och ljuger eftersom jag inte har ägt en Valmet nån gång så vet jag ju inte hur dom är uppbyggda. :grin: Men jag har ju IPS i min TJ 1010 och på den är det uppbyggt så där... Förutom att man inte styr den med rotator-rörelsen utan man styr den med utskjut-rörelsen.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 840 styrproblem.

Mäki  
#149799 Tack för svar skall börja felsöka nästa vecka så vi får se vad som felas.
Ingen som haft problemet och hittat felet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 840 styrproblem.

Unimog  
#197376 Sent Svar

Om det är så att maskinen bara svänger vänster men inte höger så är det förmodligen kortet i IPS boxen som är problemet eller kontakten på ventilpaketet till den funktionen. Vad beträffar IPS boxarna så är det inte svårt att laga om det blir något fel. Det är till 99.9% spruckna lödningar på kontakten som sitter monterad på instickskorten. Bara att plocka ur korten och löda om. Blanda inte ihop korten när du tar ur dom.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 840 styrproblem.

machonisti  
#197381 Kan unimog eller nån annan sätta upp en bild på det. Har nämligen fått samma problem senaste höst. Verkar även ha att göra med fukt och kyla.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 840 styrproblem.

Unimog  
#197395 Här är en bild på en tidig version av IPS kortet.

IMG_3925smal.jpg


Lödningarna till kontakten som sitter i kanten är dom som spricker. Med lite skaplig belysning så ser man en svart ring runt dom ben som har spruckna lödningar på kontakten. Det är viktigt att ta bort det gamla lödtennet innan man lägger på nytt.

Ok som finskpinne nämnde så sitter det även 2 st relän mellan spaken och IPS boxen
Ett för att slå om mellan rotator och styrning samt ett som känner av riktningen på stolen för att få höger och vänster rätt när man kör.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 840 styrproblem.

machonisti  
#197396 Den gamla maskin 828 -90 efter farsan är relä fram och bak urkopplat. Därför misstänker jag lödningarna.

Och tack för bilderna måste jag tillägga!

Användarvisningsbild

Re: Valmet 840 styrproblem.

Unimog  
#197404 Är relät borta eller är det bara brytaren under stolen som är bortkopplad. Om relät sitter kvar så är dessvärre även felkällan kvar även om styrningen till relät är bruten.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 840 styrproblem.

machonisti  
#197412 Tack, måste kolla antar att det endast är bruten kontakt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).