Små skogsmaskiner och övriga maskiner

8x8 i storlek med vimek 606, Inresserad?

69 inlägg 53415 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18967 Denna scorionen har jag sett i verkligen heten och den gjorde mig som skogsägare och elev på värnamos skogsbruk med mycket skruva och meka så gjorde den inget stort inflyttande på mig.. det är en mycket fin kran men den kranen är aldelles förstår dör den lille.. 400 på mohedan som vi har hemma drar ju vi hela träd med utan att har kvistat dom utan problem om man är lite smart och gör på rätt sätt :wink:

Kranen pallar det men frågan är maskinen :roll: :?:

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19011
Ungdomshuggare skrev:Denna scorionen har jag sett i verkligen heten och den gjorde mig som skogsägare och elev på värnamos skogsbruk med mycket skruva och meka så gjorde den inget stort inflyttande på mig.. det är en mycket fin kran men den kranen är aldelles förstår dör den lille.. 400 på mohedan som vi har hemma drar ju vi hela träd med utan att har kvistat dom utan problem om man är lite smart och gör på rätt sätt :wink:

Kranen pallar det men frågan är maskinen :roll: :?:



JA de ä de ja ä lite skeptisk till åxå.. men ända tycker ja den verkar vara mer maskin än vimek 606...
jag har fått förfrågan att investera å köra en miniskotare åt ett bolag här, tycker dock att det är för mkt pengar för en så liten maskin... tänk om det fanns en timberjack( läs johndeere) 610... som 810an fast me en lastvikt på kanske 6 ton... å ca 2.2 meter bred... då skulle ja iaf slå till :lol:

Avatar Fallback
Pjatte  
#19230 vad det anbelangar skogsmaskinens storlek och och utformning så kan den konstrueras hur som hellst, men då kommer ju priset att hamna där efter, men maskinen som vi täker satsa på kommer i första hand att vara en maskin som kunderna själv får vara med och bestämma om, den ligger bara just nu på ritningsbordet och väntar på dom mest kloka och seriösaste "kraven" som en kund vill ha.

Hittils: :!:
ca 2 meter bred
35 hk vangard turbodiesel
400x60x15,5" trelleborghjul
hydraulmotorer i varje hjul
stödben
4,5 meters farma-kran med en 20 meters winch som tillbehör
4-5 tons lastförmåga, kanske lite till
8x8
möjlighet att kunna banda hela ekipaget
utan hytt, tillval efter önskemål, men störtbåge som standard med tak
60A generator
360 graders snurrstol
5-7 spaks ventilpaket
rejäl belysning

FLER ÖNSKEMÅL ELLER TIPS!!!!???? :!: 🧠

   TS
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19238
Pjatte skrev:vad det anbelangar skogsmaskinens storlek och och utformning så kan den konstrueras hur som hellst, men då kommer ju priset att hamna där efter, men maskinen som vi täker satsa på kommer i första hand att vara en maskin som kunderna själv får vara med och bestämma om, den ligger bara just nu på ritningsbordet och väntar på dom mest kloka och seriösaste "kraven" som en kund vill ha.

Hittils: :!:
ca 2 meter bred
35 hk vangard turbodiesel
400x60x15,5" trelleborghjul
hydraulmotorer i varje hjul
stödben
4,5 meters farma-kran med en 20 meters winch som tillbehör
4-5 tons lastförmåga, kanske lite till
8x8
möjlighet att kunna banda hela ekipaget
utan hytt, tillval efter önskemål, men störtbåge som standard med tak
60A generator
360 graders snurrstol
5-7 spaks ventilpaket
rejäl belysning

FLER ÖNSKEMÅL ELLER TIPS!!!!???? :!: 🧠



JAg tycker det låter väldigt vettigt om det blir ett vettigt pris, tar man scorpionen å vimek 606 så är ju dom lika dyra som en bättre, inte allt för gammal skotare av mindre modell,

Va gäller specen på eran maskin så skulle ja iaf satsa på 2 spak (typ farmas mekaniska 2 spak) det skiljer inte mkt i pengar men blir så mkt enklare att köra kranen...
Å som sagt ja ÄLSKAR bilder på såna här grejjer så ta bilder så fort ni börjat bygga!!! :lol:

Avatar Fallback
Pjatte  
#19249 2-spakssystemet skall undersökas, ganska så snarast.
kort kommer att komma så fort produktionen startar, kan för tillfället ta lite tid pga. att dom har några "mactracar" kvar att bygga för leverans, samt att det e lite saker i vägen i verkstan. :roll:

   TS
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19261
Pjatte skrev:2-spakssystemet skall undersökas, ganska så snarast.
kort kommer att komma så fort produktionen startar, kan för tillfället ta lite tid pga. att dom har några "mactracar" kvar att bygga för leverans, samt att det e lite saker i vägen i verkstan. :roll:


JAg ser framemot det.. ta bilder på mactracar åxå vetja :lol:

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19279 Vad för typ av trailer och dragbil krävs för att flytta maskinen mellan olika trakter?
Måste både fram och bakvagn lastas på trailer? Kan hjulen på bakvagnen frikopplas så att de rullar med om framvagnen står på en dollykärra?

Avatar Fallback
Pjatte  
#19406 den kan transporteras på en dolly på framvagnen om man vill, allt e ju bara en prisfråga, man kan ju "hänga" på precis vad "skit" som hellst, bara det e någon som e villig att betala, smakar det så kostar det, tanken e att det ska bli en slags "basmaskin" som e i ett någe så när standardutrustad och sedan så får man välja till en extrautrustning som passar en själv och plånboken, e det så att man vill ha hur mycket krimskrams som hellst så kommer man snart upp i prisklass med vimek 606 eller scorpion tdi i alla fall, och då e ju inte ens lönsamt att producera en maskin som redan finns och har varit ute på markanaden i flera år.

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19421 Såg en blå maskin som liknade Vimek lr så
stod 6 eller 8wd på den
I Storvreta utanför Uppsala, någon här som vet vem de är som kör?

Avatar Fallback
Pjatte  
#20405 har ingen aning, men om någon har sett den så e det kul om någon kan berätta vem det kan vara.
är i ett stort behov av att någon kan köra ut ca 400 m3 träddelar (till att börja med) i dannemora, finns nästan hur mkt som helst att skota ut, men jag får inte fram det pga att det inte finns någon med en "mindre" skotare som kan köra.

typer som e intressanta:
tj 810 helbandad
mini-brunett 678 mm

HJÄLP!!!!!!!!
går att köra på antingen m3 eller timme

99% björk, lagt i små högar

   TS
Avatar Fallback
skog+ terri  
#21606 hej är det någon som behöver ha hjälp med att skota ut träd ut ur skogen med en liten skotare så har jag det en terri 1020 under 2m bred och skjutsas på släpvagn jag håller till i västernorrland så ring 0702509928 på återsende

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21753 Hur går det me nya miniskotaren? har det börjat byggas nå än?... ja väntar otåligt :lol:

Avatar Fallback
Pjatte  
#21843 terrin e nog lite för liten, men jag e tacksam för svaret

   TS
Avatar Fallback
Pjatte  
#21844 det går just nu lite för långsamt, pratade med mats här för ett tag sedan, och då sa han att han hade 3 st mactrac:ar att bygga, så det skulle kunna ta lite tid, men om ca 1 månad så skulle han lägga ner lite mera tid på maskinen, detta var i mitten på februari.
har lyssnat lite mer med dom på loglander-försäljarna, priset på 1,2 miljoner ska väl kunna få mats att reagera lite fortare, visserligen e ju det en ganska skaplig skillnad på maskinerna i sig, men 1,2 milj. ska nog bli ganska svårt att slå.

   TS
Avatar Fallback
Undrom  
#23370
Pjatte skrev:det går just nu lite för långsamt, pratade med mats här för ett tag sedan, och då sa han att han hade 3 st mactrac:ar att bygga, så det skulle kunna ta lite tid, men om ca 1 månad så skulle han lägga ner lite mera tid på maskinen, detta var i mitten på februari.
har lyssnat lite mer med dom på loglander-försäljarna, priset på 1,2 miljoner ska väl kunna få mats att reagera lite fortare, visserligen e ju det en ganska skaplig skillnad på maskinerna i sig, men 1,2 milj. ska nog bli ganska svårt att slå.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).