Verkstan

Värma Verkstan!!

46 inlägg 43754 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Värma Verkstan!!

brum brum  
#192932 en sånhär kanske? [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=aIjXH1bEWgA[/youtube]

mycke bråte har han iallafall

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Värma Verkstan!!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193316 Här blev de uppvärmning i min verkstad 50m2 o 4,3 m takhöjd med en billig luftvärmepump från jem o fix.
Snabbkopplingar o förfylld o stickpropp=installation på 1 timme inklusive hål genom väggen

Avatar Fallback

Re: Värma Verkstan!!

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193354 Fungerar det bra tycker du? Det jag har sett på dessa "billiga"luftvärmepumpar är att tempen inte går att ställa lägre en 17grader.Eftersom jag arbetar så hårt när jag är i verkstaden så nöjer jag mig med 10-12 :wink: Problemet kanske skulle gå att lösa med en extra termostat eller finns det en andledning att det inte går att sänka tempen :?:

Avatar Fallback

Re: Värma Verkstan!!

snubblaren  
#193358 Tror mitsubishis går att sänka mer typ något åka bort ifrån landet läge.

Användarvisningsbild

Re: Värma Verkstan!!

machonisti  
#193366 Man kan bita sig i arsl..t med att sänka tempen för lågt. Beror på var mätpunkten är placerad. Mätpunkten kan registrera inställd temp men ändå kan vattensystem frysa eftersom väggar golv avkyls först. En annan faktor är att en väldigt lågt ställd temp innebär att även ett kort driftstopp kan leda till frysning.

Avatar Fallback

Re: Värma Verkstan!!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193375 Funkar ok, finns ett antifrysläge med på 8+.
Hade behövt en takfläkt med för mycket av värmen finns vid 3 m o högre, stor skillnad när jag kliver upp på skärmen på traktorn när den är inne.
Finns flera av andra märken som går att ställe 12+ på men gemensamt med låg temp inne är att sannolikheten att de fryser igen ute i aggregatet då det är nära nollan när de hög luftfuktighet är stor i alla.
Har ändå inget vatten därute så när jag inte ska jobba mer där sen i vinter stängs den av.

Avatar Fallback

Re: Värma Verkstan!!

Brickan  
#193381 Om jag förstått det hela rätt så är det såhär: Ett vanligast skäl att luft-luft-VP har svårt att fungera med för låga innetemperaturer är avfrostning av utedelen. Till och från ska den frostas av. Som ett kylskåp fast mycket värre. I stället för att kyla omvärlden och lämna överskottsvärmen inne så kyler man inneluften och hettar upp utedelen så att isen rinner bort. Det går inte så bra om det är för kallt. En del pumpar frostar av via direktvärme på utedelen vid behov och då kan man ha lägre temperaturer inne.

Avatar Fallback

Re: Värma Verkstan!!

sveje  
#193479 Jag har en varmluftpanna på 50 kW i mitt garage på 70m2 och 4,3 m i takhöjd. Det blir varmt på en kvart även om det 10 minus ute. Med varmt menar jag 15-17 grader. När pannan går, vilket den inte gör hela tiden, så tar den 5 liter diesel i timmen. Fördelar med den är att det blilr varmt snabbt och att jag har ström över till att göra annat med, tex svetsa. Nackdelen är att försäkringsbolaget inte gillar den. De var här och tittade när jag tog över stället.

Avatar Fallback

Re: Värma Verkstan!!

Skogsjanne  
#196906 Eftersom det fanns en så lämplig tråd på plats; har en dieseldriven varmluftspanna i verkstaden och eftersom det har blivit lite kyligt så tänkte jag använda den idag, den verkar dock inte gå riktigt som den ska. Elektroderna går och bränsle kommer fram, men när den väl har tänt igång så börjar elektroderna slå av och på hela tiden vilket leder till ganska dålig förbränning, fotocellen är rengjord. Är det någon som vet om elektroderna skall vara av efter att lågan är igång, eller ska dom vara på hela tiden? Tankar runt detta uppskattas. Modellen är en Heylo K30T från 1978 om någon skulle råka ha samma modell.

Avatar Fallback

Re: Värma Verkstan!!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196908 Normalt sett stängs elektroderna av när fotocellen ser att de brinner , lite tidsfördröjning, men dom ska inte ligga i under drift.
Brinner de dåligt när den tänder?
Skit i munstycket så du inte får rätt oljedimma i pannan?
Fel luftmängd från fläkten, typ råkat ändra den inställningen?

Användarvisningsbild

Re: Värma Verkstan!!

machonisti  
#196910 Fotocellens uppgift är att stoppa motorn efter en tid ifall den ej uppfattar ljus. Störningsläge.

Avatar Fallback

Re: Värma Verkstan!!

Skogsjanne  
#196938 Tackar för svar!

Rent spontant så tycker jag lågan ser ganska bra ut när det väl brinner, men då är det nog så att elektroderna slår av och på för att lågan slocknar. Munstycket rengjort och det verkar vara bra bränsleflöde. Jag får kolla fläkten och kanske bränslet imorgon.

Användarvisningsbild

Re: Värma Verkstan!!

machonisti  
#196965 Munstycket skall finfördela oljan till en dimma. Efter ett antal m3 nöts munstycket och större droppar bildas som inte brinner utan koksar utrustningen.

Skulle nog satsa på att byta munstycket mot ett nytt om du ej vet åldern på munstycket. Hjälper inte att det är rent på utsidan kan ändå vara defekt.

Avatar Fallback

Re: Värma Verkstan!!

Mats på Södergården  
#197034 Ska det vara uppvärmt hela tiden tycker jag att man bör fundera om man inte skall installera en jordvärmepump, välj en utan vvberedare, lite äldre modell, gräv ner 300m slang, några gamla stora element. Behöver inte bli så dyrt som man kanske tror!

Avatar Fallback

Re: Värma Verkstan!!

Skogsjanne  
#197612 Det var nog munstycket som felade, precis som ni bägge föreslog. Provkörde det gamla utanför pannan, blåste igenom det och det verkade fungera bra då men det kanske inte blev riktigt likadant inne i brännkammaren sen. Tackar för hjälpen!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).