Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Minibrunett 678, renoveringsfrågor

77 inlägg 82183 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678

Skidder 540 B  
#192005 Mixtrarn,

Kjøpte en 88 mod. 578 for 4 år siden for 25000 nkr,solgte denne for 80 000 nkr i fjor,var en del jobb før den var i orden.Kjøpte en 89 mod.678 nå i høst med 8 stk ekstra gode hjul med dekk samt ny hydrostat pumpe og div andre deler for 15 000 nkr. Det står noen maskiner rundt forbi som eier har gitt opp.Så en 89 mod som var veldig fin og se til den gikk for 150 000 nkr.

Her kan dere gå inn på skog og vedutstyr og følge litt med, denne er lik deres bloket.se.

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tool/browse1

knut

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678

linq  
#192020
sågved skrev:Någon som vet om man fyller olja till framaxeln genom fördelningslådan? (678 år 90) Har ingen instruktions bok.


Stämmer bra... Tänk på att det är våta bromsar fram, så välj rätt olja

/Linq

   TS
Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678

e_pettersson  
#193236
mixtrarn skrev:Någon som kan säga mig vad som pajar när ?
Typ hydrostat 10-12000 timmar. Boogie låda 20 000?
Eller ?
Av tidigare maskiner så vet jag att detta är mkt beroende på han som kör. Men ett ca finns för det mesta


25.000tim har min gått rustat alla boggilådor nu sista året. ska kolla i permen, han som hade den innan skrev upp allt som gick sönder och vid vilka timmar. hydrostat ej bytt turbo 16.000tim har jag för mig.

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678

nixs  
#193321 Har köpt böcker av Alftaprodukter som nämndes ovan.

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678

sågved  
#194170 Har problem med driften,verkar som en gummiband när man åker framåt,går mycket bättre bakåt (om man backar).Finns det några inställningar man kan gör så man vet att pump +motor vinklar ut när dom ska,tryck etc. Eller är det bara att renovera pump+motor.Någon som har en verkstads handbok på 678 -90? Hittade reservdels katalog på Alftaprodukter dom hade tyvärr inte instruktionsbok rep bok. Har sett att många söker efter dessa böcker,skall se om jag kan scanna in reservdels katalogen.

Hälsar/ Sågved.

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678

linq  
#194350 Laddade hem tryckjusteringsinstruktioner på hydrostaten här på skogsforum. Ligger under "mer" och "skogsbiblioteket". Kanonbra beskrivning som kom ifrån en Timberjackverkstad dvs. FMG's egna..

/linq

   TS
Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678

fredrik J  
#203388 Ett tips på olja till minibrunnett 678
All fakta finns på OKQ8s hemsida


http://www.okq8.se/privat/pastationen/m ... oljeguiden

MVH

Fredrik

Avatar Fallback

Färdbromsen på 678

mixtrarn  
#217651 Någon som vet om man skall ha vanlig hydralolja eller samma som i framaxel i bromscylindern?
Har den oljan kontakt med broms lammelerna? Kollat på sprängskisser. Men blir inte klokare av det.

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678

mini 678  
#231479
Kvarnabo skrev:Har problem !!! Står i skogen med havererad kranstubbe , kuggstången gick av. Kranen är en ösa 363 och i fint skick i övrigt. Har någon en stubbe över eller en annan kran? Jag kan även vara intresserad kranpelare från ösa 250 som hade samma kran ,borde ju gå att " mouckla" ihop . Lasse


hej jag har en trasig stubbe och behöver en kuggstång hur går det för dig i sökandet av en ny kuggstång? jag vill köpa din trasiga för att använda som mall för tilverkning av en ny till saken hör att jag letat efter kuggstänger till ösa 363 i 2 år utan resultat.

Användarvisningsbild

Re: Minibrunett 678

värmSkog  
#231481
mini 678 skrev:
Kvarnabo skrev:Har problem !!! Står i skogen med havererad kranstubbe , kuggstången gick av. Kranen är en ösa 363 och i fint skick i övrigt. Har någon en stubbe över eller en annan kran? Jag kan även vara intresserad kranpelare från ösa 250 som hade samma kran ,borde ju gå att " mouckla" ihop . Lasse


hej jag har en trasig stubbe och behöver en kuggstång hur går det för dig i sökandet av en ny kuggstång? jag vill köpa din trasiga för att använda som mall för tilverkning av en ny till saken hör att jag letat efter kuggstänger till ösa 363 i 2 år utan resultat.


Har du/ni kollat med koppom maskin? Tycker dom brukar ha de mesta man letar efter

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678

borshult  
#242884 Hej, letar nu efter en hydrostatpump till 678 årsm.88. Det är en spricka i godset på ovansidan mellan fästena mot plåten på dieselmotorn. HUR??? Får man loss pumpen från dieselmotorn ?
Peter

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678

minibruunett678  
#501533 Någon som har RAL/NCS nummer på den gröna färgen?

Avatar Fallback

Re: Minibrunett 678

bgl  
#501544 Passar denna färg?https://www.tikkurila.se/industrifarger/metallytor/ral_fargkartor/ral_classic_fargkarta/ral_6001.3190.xhtml

Användarvisningsbild

Re: Minibrunett 678

tavis  
#579273
minibruunett678 skrev:Någon som har RAL/NCS nummer på den gröna färgen?

Kanske 6002 och mörk 6009.

Användarvisningsbild

Re: Minibrunett 678, renoveringsfrågor

Tuuben  
#665195 Hej! Gammal tråd men testar ändå.
Håller på att donar med morfars gamla 678 och får inte kranen till att gå. Tror det är en 84:a. Så är ju vhc system eller vad det hette. För någon som är van vid dasasystem är ju inte detta det enklaste 🤣

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).