Skördare

Är Rottne H8 kass i driften

63 inlägg 50282 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190695 okej,på vilket vis är dom ventilerna känsligare? Det jag kan uppleva är att 2004an på något vis gick lite mjukare,fast ändå inte. tyckte den stod väldigt stadigt även om den va lättare,fast det kanske har å göra med att h8an är rappare i upparbetning med.

Man kanske kör lite mer med pendelarmarna för att komma över stenarna med h8? även om stenen inte är så stor så brukar jag nog hjälpa till å lyfta upp armen lite det behövde man kanske inte på samma vis på 2004an.. är det en med steg 3 motor du har?

Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

blixxxt  
#190711 Ja steg 3.
Dom ska vara känsligare mot skräp och annat. Min har stått sedan januari innan jag fick den levererad (2500 timmar på mätaren) vilket kanske gör att det kärvar lite. Har fått byta ventill till flerträdsfunktionen efter mycket om och men. Där var inte felet konstant utan kom kanske vart sjunde träd, att armarna inte öppnade tillräckligt med resultatet att man fick förstaträdet över hytten när man skulle fånga nästa :???:

Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

blixxxt  
#190717 Det lustiga är att jag tycker inte den hastighetsberoende diffen funkar bra alls? På gammeln var det aldrig nödvändigt att gå över 50% på diffen, hastighetsberoende utan det räckte gott om man smög på pedalen men nu kan jag diffa som f.. och smyga pedal men tycker inte den drar särskilt mycket ändå :???:
Får köra på norrlandsdiffen och minst 50% för o få önskad effekt och ska jag backa så blir det minst 70% och går tungt som fän bara för det.
När jag körde stenhiet trodde jag ibland inte det var sant att jag inte kom fram...
Måste bara vara nåt som inte stämmer :???:
Gick kurs med några norrbaggar och en av dom hade kört 2004 innan och han påstod att den gick fram bättre än h8 men ville inte tro det och bodaedet här skröt för mig hur mycket bättre h8an gick fram, så besvikelsen blev stor när jag var tvungen att hålla med norrmannen :-s
Men visst, är det knas med niveleringen så funkar ju driften sämre oxå.

Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

blixxxt  
#190721 Kan ju tillägga att "känslan" för niveleringen försvann lite när jag fick skifta hand på styrning och nivelering iom D5 systemet, men nu efter en månad tycker jag det fungerar hyfsat. Annars kan det ju va en teknikfråga hos chauffören oxå. Ibland får man ju hjälpa till med både kran, nivelering och styrning för o klättra över fast nu tycker jag det är precis hopplöst vid lite knölig terräng.

Användarvisningsbild

Re: Är Rottne H8 kass i driften

rocky  
#190779 Varför man bör byta ventiler är att original har för små hål så minsta smuts låser ventilerna. Dom "nya" har större hål och är mindre känsliga mot skräp. Blir snabbare flyt läge när man kör så basvägarna går fortare att åka.

Fungerar inte flyt läget till bakhjulen så märks det väldigt stor skillnad på framkomligheten. Kan vara skräp i ventilen så prova att byta den.

Kolla även i D5an under transmition så du har lika värden på diffventilerna. Kan va kabelfel som inte syns.

Är maskinen uppdaterad med senaste mjukvaran? Det har skett en del med driften i senare programversioner.

Vad jag har hört angående vätska i hjulen så verkar det som dom fyller hela däcken med vätska vilket är förmycket. Vi har haft luft nippeln i översta läget och släppt ur all överflödig vätska och det blir en helt annan maskin att köra.

Vet inte hur ni gör med hastighetspotensymetern. När jag kör vanlig terräng drar jag ner hastigheten. Är då lätt att glömma den när man står i en backe och undrar varför maskin inte orkar. Hjälper inte det brukar det räcka med att svänga lite så klättrar man fram över dom flesta hinder.

Användarvisningsbild

Re: Är Rottne H8 kass i driften

bodaedet  
#190785 Angående framkomligheten på både 2004 och H8 så är jag otroligt imponerad, trodde aldrig de skulle gå så bra. Visst tar det ett tag att lära sig att köra dem, tyckte att åk klipparen tog sig fram bättre första månaden. Efter bytet till H8 så kände jag direkt att framkomligheten var bättre, nu har jag inte kört 2004 lika länge som blixxxt så där inte jag tog mig fram så har säkert han gått fram. Rakt fram i brant stenig terräng så tycker jag H8 an är bättre, tycker däremot att den tar sidoluten sämre, men det beror kanske på att jag inte är riktigt van och kanske lite rädd efter vurpan i vår. Men på våta marker är 2004 överlägsen trots att jag hade smalare däck på den.

Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

blixxxt  
#190810
rocky skrev:Varför man bör byta ventiler är att original har för små hål så minsta smuts låser ventilerna. Dom "nya" har större hål och är mindre känsliga mot skräp. Blir snabbare flyt läge när man kör så basvägarna går fortare att åka.

Fungerar inte flyt läget till bakhjulen så märks det väldigt stor skillnad på framkomligheten. Kan vara skräp i ventilen så prova att byta den.

Kolla även i D5an under transmition så du har lika värden på diffventilerna. Kan va kabelfel som inte syns.

Är maskinen uppdaterad med senaste mjukvaran? Det har skett en del med driften i senare programversioner.

Vad jag har hört angående vätska i hjulen så verkar det som dom fyller hela däcken med vätska vilket är förmycket. Vi har haft luft nippeln i översta läget och släppt ur all överflödig vätska och det blir en helt annan maskin att köra.

Vet inte hur ni gör med hastighetspotensymetern. När jag kör vanlig terräng drar jag ner hastigheten. Är då lätt att glömma den när man står i en backe och undrar varför maskin inte orkar. Hjälper inte det brukar det räcka med att svänga lite så klättrar man fram över dom flesta hinder.


Ska kolla i d5an på transmission. Uppdaterad blev den för två veckor sedan då jag hade ut en instruktör från rottne.
Jag kör nästan alltid på 100% på hastighetspotensymetern. Mest för att jag alltid gjort det. Endast när det är väldigt knöligt eller brant som jag drar ner den. På gammeln gick det ändå bra att smyga med pedalen.
Det där med vätskan ska jag kolla oxå. Hade det så på 2004an att det var väl bra med vätska i och då blev den väldigt stötig som sagt. Jag både tappade ur vatten samt sänkte lufttrycket så gick den både mjukare och klättrade bättre.
Blir nog att byta ventiler oxå. Förmodligen nåt knas där för känslan var som sagt som o köra på tre hjul mest hela tiden :???:

Tack för alla tipsen :grin:

Användarvisningsbild

Re: Är Rottne H8 kass i driften

rocky  
#190820 Kanske misstolkar ditt svar eller tänker fel men jag tycker man tappar kraft när man drar ner hastigheten när man ska klättra i backar. Men jag drar ner den när jag kör utför.

Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

blixxxt  
#190854 Ja samma här. När det är väldigt brant utför drar jag ner hastigeten och ibland om det ska smygas nerför en stor sten med ett framhjul t.ex.
Kanske skrev lite luddigt men menade att det åtminstone på 2004an gick bra att smyga framåt och få full kraft till hastighetsberoende diffen även när jag hade 100% på hastighetspotensymetern och exempelvis 40% på diffen. Nu slirar det hur jag än gör med den hastighetsberoende diffen i. Kvittar hur man ställer vare sig diff eller hastighet.
Norrlandsdiffen funkar ok men jag får diffa så himla hårt. Sen hjular man basväg och kommer på sig själv att diffen ligger på hårt när det skorrar i hela maskinen :wink:

Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190958 Måste ju va nått fel på din hast/pedalberoende diff,eller har du provat att köra på 100%. det kör oftast jag,inte optimalt bränsleekonomiskt kanske,men slirar inte så lätt då iaf.

Men det är väll samma ventiler,bara strömmen som skiljer på de två difflägena?
Jag hade ett lurigt fel en gång då hade nån gren petat till kontakten till diffen så det räckte att peta lite i kontakten så stiften fick bra kontakt så funkade det igen osäker om jag såg det i datorn men har för mej det. även kört sönder kontakten ett par gånger,men då syns ju en kabelbrottsymbol på den funktionen i lilla skärmen.

Hur gör ni smidigast för att få ut lite vätska ur däcken? ventilen uppåt och leta fram nåt dåligt luftpåfyllarmunstycke och bara släppa ut lite?

Hur lågt tryck vågar man köra med? är väll 4 orginal kan man gå ner till 3 eller 3,5 kanske?

skulle vilja få min att gå lite mjukare,har satt i plandämpare på stolen och ändlägesdämpning på lyftkolven men skulle vilja göra mer för att förbättra komforten.

Användarvisningsbild

Re: Är Rottne H8 kass i driften

rocky  
#190979 Ja det var så vi gjorde när vi tömde däcken som du skriver.
3 står det i våra maskiner att det är från fabrik. Sitter en skylt i hytten med vad det är för tryck i dom.
Vi tappa bara ur vätska och fyllde 3kg men man kanske kan ta lite mindre?

Användarvisningsbild

Re: Är Rottne H8 kass i driften

rocky  
#191799
jönsson84 skrev:skulle vilja få min att gå lite mjukare,har satt i plandämpare på stolen och ändlägesdämpning på lyftkolven men skulle vilja göra mer för att förbättra komforten.


Det kommer nåt vad jag har hört :-bd Förmodligen till nästa elmia.

Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

blixxxt  
#193058 Skulle ju byta mina niveleringsventiler, men eftersom jag haft snäll terräng ett tag så tänkte jag vänta till ett bättre tillfälle. Igår dök det upp. Det var +2 grader, snöblandat regn och blåst. PERFEKT!!! tänkte jag, vilket skruvarväder! :grin:
Skämt o sido så ballade flytläget ur helt och hållet för mig. Var som att köra en gungbräda genom skogen, så det blev lite akut istället...
Skillnaden är ju enorm, och nu kan jag säga att den har aldrig gått riktigt bra sen jag fick den!
Tyvärr har jag fått ett annat fel på halsen efter jag bytte ventiler :(
Först ville den inte låsa bakre hjularmarna när jag stannat maskinen över huvud taget.
Upp med hytten igen och plocka bort, kolla o göra rent. (Även om jag inte såg något skräp)
Provkörde lite innan jag skruvade fast hytten denna gång och då funkade allt. Glad i hågen kunde jag äntligen köra hem o torka till framåt niotiden på kvällen och sov gott eftersom man visste att "imorgon är det bara att köra"
Nej det var det inte :(
Felet med att den inte låste bakre hjularmarna (midjestabiliseringen) kom vid några tillfällen tillbaks. Bara några, men tillräckligt för att det ska ställa till det när man sitter med kranen långt ut...
Till sist bestämde jag mig för att tilta hytten en tredje gång och byta plats på dom två ventilerna som är lika på paketet under hytten. Sagt och gjort. Inget skräp hittade jag denna ggn heller och först funkade allt som det skulle men efter nån timme så hände det igen. Samma funktion trots att jag bytt plats på ventilerna.
Innan jag åkte hem hade helvetet blivit konstant fel igen X(
Rottne är lite osäkra på vad som är felet i nuläget, men ska forska vidare imorgon.

Hur som helst vill jag höra med er som har d5 OCH har bytt ventiler. T.ex Rocky.
Ett fenomen som jag fått är att om jag har kranen lite åt en sida när jag förflyttar maskinen och sen släpper pedalen så kommer hela maskinen åt det hållet i ett ögonblick efter att jag släppt pedalen. Är det så för er oxå?
Det som är konstigt tycker jag är att jag kan köra maskinen, hålla ut kranen 90 grader med utskjut o allt samtidigt som jag hjular (alltså i flytläge), men sen när jag släpper pedalen och han ska låsa oljan så kommer han som fan i nån tiondel eller två innan han låser. Sen står han still och om jag då trycker ner pedalen så kommer han ingenting heller förrän jag släpper pedalen nästa gång? Detta tycker jag är mycket märkligt eftersom det i mitt tycke borde vara helt tvärtom :???: Så var det på 2004an dessutom, att om man stod still, hade kranen åt sidan och sen tryckte på körpedalen, DÅ ville han gå åt det hållet. Inte när man släpper pedalen :geek:
Hoppas det går att fatta? Hur är era maskiner efter ni bytt ventiler?

Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224000 Var och prov körde en ny h8 på Rottne igår. Då sa de att det finns en ventil som man kan diffa axlarna olika. Liknande satt på 5005. Maskinerna är förberedda med pogram och kablage, så det är bara att sätta dit.

Användarvisningsbild

Re: Är Rottne H8 kass i driften

rocky  
#224191 Den fungerar mycket bra på våra H8or.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).