sveakatten skrev:Mycket intresant läsning finskpinne,.
Ja hur är det med det Skogsforskare, det är väl knuten i det hela , kommer gamla träd i gång när man friställer dom?
Om man som jag har 70% skog som nästan bara ger massaved och som är kring 80-100 år i alla fall, ska jag hugga ner allt eller tro att träden kommer igång när jag friställer dom.
Det borde det finnas någon forskning på som du kan hänvisa till.
Jan
Skogsforskare skrev:Dom små träden har fått väldigt grova årsringar därför att dom försöker stärka stammen nertill för att inte gå av när de friställs. Men studenten mätte inte höjdtillvöxten. Hade det gjorts hade han sett att höjdtillväxten i stort sett stannat av under samma tid.
Ni måste hålla isär när ni pratar om helt olika saker. Undertryckta granar som friställs på hyggen eller i extremt gles skog, fullskiktade bestånd som blädas, högskärm med tall eller gran, osv. Det finns inte ETT svar på de olika frågorna ni ställer.
sveakatten skrev:Skogsforskare skrev:Dom små träden har fått väldigt grova årsringar därför att dom försöker stärka stammen nertill för att inte gå av när de friställs. Men studenten mätte inte höjdtillvöxten. Hade det gjorts hade han sett att höjdtillväxten i stort sett stannat av under samma tid.
Ni måste hålla isär när ni pratar om helt olika saker. Undertryckta granar som friställs på hyggen eller i extremt gles skog, fullskiktade bestånd som blädas, högskärm med tall eller gran, osv. Det finns inte ETT svar på de olika frågorna ni ställer.
Ok.
Men du måste väl ha något försök som du kan hänvisa till, eftersom ex jobbarna gjort fel.
Annars kommer du i samma kategori som Hagner, säger något som du inte har stöd för.
Tack Machonisti. då kan jag nog fortsätta en stund till med den huggning jag gör nu.
Jan