sön 28 okt 2012, 13:40#191756
Jag är öppen för nya ideér men ännu är jag inte övertygad om att kontinuitetsskogssbruk fungera ekonomiskt i större utsträckning. Där jag bor så är dom flesta av dom kvarvarande gammelskogarna flerskiktadet, men det betyder inte att dom mindre stammarna är unga. Nästan alla stammar, stora som små, är upp emot hundra år. Att då hugga bort dom stora stammarna och hoppas att dom små undertryckta stammarna som är 50-100 år gammla ska börja växa till timmerstammar anser jag vara lite naivt.
Med andra ord så när man har huggit bort dom stora stammarna och skapat luckor så börjar det komma upp nya små plantor. Men det tar ju då ungefär hundra år innan dom är avverkningsmogna och man har ett flerskiktat bestånd med träd av olika åldrar. Det är ju först då man kan komma igång med sitt kontinuitetsskogsbruk. Så det tar ju väldigt länge innan man har ställt om till den sortens skogsbruk om man inte råkar ha sån skog från förr, men åtminstone där jag bor så är såna skogar ovanliga.
Sedan vill jag dessutom fråga: Vem har kommit fram till dessa avverkningskostnader som nämns i olika studier?? Är det en forskare som har räknar ut det i teorin eller finns det entreprenörer som faktiskt hugger för såna priser? Att hugga små mängder/ha innebär stora utgifter, bl.a högre skotningskostnad, flyttkostnader och andra administrationskostnader. Sedan att hugga i ett oröjt bestånd är mer kostsamt än vad folk tror.
Låt mig komma med ett exempel: Vintertid är det oftast mörkt( åtminstone i dom norra delarna av Fin/Sve). Står det då en liten gran mellan skördarens lampor och trädet som skall huggas så är ju då trädet i skugga, med andra ord det syns inte. Om skördaren sedan tar ett träd som han ser så kan det var en röjningsstam som han inte ser bakom trädet, den röjningsstammen kan hindra att svärdet kan kapa genom det grova trädet innan det börjar falla. Då kan både svärdet och kedjan förstöras, en kedja kostar ca 13 euro och ett ureasvärd kan kosta över 100 euro. Såna summor tar det tid att tjäna in netto! Sedan så kan det ju hända att det uppstår en spjälkning i stammen man skulle fälla då inte svärdet kapade genom, det i sin tur innebär att man går miste om en värdefull rotstock. Detta är ett "worst case scenario" men jag vill ge er en insikt i hur det ganska ofta är för en skördarförare.
Och om sikten hindras så kan även aggregatet skada en stam som ska lämnas kvar, det händer förr eller senare för alla förare eftersom det inte finns förare med röntgensyn ännu så man kan inte se genom en röjningsstam. Skadan på stammen kan antingen döda stammen eller bjuda in skadeinsekter, vilket kan ha en förödande effekt på det kvarvarande beståndet. Och ju flera "gallringar/plockhuggningar" som görs under skogens omloppstid så ökar ju risken att något träd skadas.
Sedan så ska skotarföraren köra många fler meter/kubik när det är så utspritt över ett stort område. Detta kostar pengar för entreprenören, och i slutändan för skogsägaren.
När man fäller en stor stam i ett tätt oröjt bestånd så uppstår det garanterat fällningsskador på kvarvarande stammar, det kommer man inte undan. Detta gör att man inte kan uppfylla dom certifieringskrav som ställs på entreprenörer. Dom är redan idag svåra att uppfylla och på många områden klarar man inte av detta idag just p.g.a. att det gallras i oröjda bestånd.
Att en höjning av medelstammen med hyggesfritt bruk skulle göra att avverkningskostnaderna minskar är ju en ren lögn, det är ju så många andra faktorer än medelstammen som inverkar på drivningskostnaderna.
Om man måste köra många gånger över samma skifte för att få ut samma kubiker som med trakthyggen så innebär ju detta att man bränner flera liter diesel/kubik som produceras och detta får ju en negativ effekt på naturen.
Om man räknar så att det får produceras lite färre kubik om det ändå ger ett större netto så kanske man blir lite lurad i längden. Vi måste ju se till att utnyttja dom naturresurser vi har här på jorden. Om skogen producerar mindre i framtiden så måste vi även minska på vår konsumtion (vilket jag är skeptiskt till att människan är beredd att göra), annars måste vi hitta andra metoder att t.ex. producera vår el och värme på. Att gå över till att elda olja och kol är enligt mig inte en så vinnande metod. Men vad vet jag om detta, jag har ju inte forskat i det utan jag använder bara mitt bondförnuft.
Detta hyggesfria bruk ställer även till det för dom som ska hålla koll på att det verkligen kommer upp nya plantor i skogarna. Det ska ju granskas med jämna mellanrum. För det finns garanterat dom som kommer att utnyttja systemet och bara bläda sin skog utan att se till att det faktiskt föryngras.
Jag är inte skeptiskt till att detta fungerar, det vet jag av egen erfarenhet att det gör. Inga problem som helst att få upp nya fina granplantor under andra träd. MEN det jag är skeptiskt till är att det ska fungera i större skala så att man får det ekonomiskt. Åtminstone på det område jag bor i. Då säger jag ju inte att det gäller överallt, alla har ju olika förhållanden i skogen. Skogsägare med små arealer och som hugger själv kan säkert få detta att bli lönsamt och jag tycker att dom borde få bruka skogen på det viset om dom vill det! Men det finns ju som sagt en risk att det kommer att utnyttjas av såna som inte bryr sig om att föryngra skogen utan bara ta det som ger mest.
Nu vill jag inte att den ena metoden utesluter den andra utan man borde kunna komma på ett sätt som gör att både hyggesfritt och trakthyggesbruk kan användas parallellt. Alla ska få sköta sin skog på sitt sätt bara det inte har negativa följder för kommande generationer...
Ta inte något i mitt inlägg som något påhopp utan jag vill bara ta upp några frågor som jag inte tycker har kommit upp i denna tråd tidigare. Jag är själv inte bara entreprenör utan också skogsägare och väldigt intresserad av skog och natur så jag vill gärna lära mig nya metoder i skogen så kom gärna med förslag på dom problem jag har funderat över i detta inlägg...
Har alltid jobbat i skogen och kommer troligtvis alltid att göra det