Traktorn i skogen

Traktor med linkran vs fyrhjuling

30 inlägg 17837 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Traktor med linkran vs fyrhjuling

machonisti  
#190829
halvproffs skrev:
Storken skrev:Jag har aldrig provat att köra virke med fyrhjuling och jag kommer nog inte att göra det heller...
Jag brukar köra hem ca 10 lass ved med min traktor och griplastarvagn varje år.
Om jag kör 4 m längder så får jag på ganska precis 10m3.
Om jag skulle köra det med en fyrhjuling så skulle man ju få köra bortåt 90 lass för samma mängd... :!:

Fick idag hem en ny Carlmanvagn och utan att mäta den tror jag att lastarean är ca 0,75m2 och det gånger 4 så blir det 3m3. Det borde alltså bli ca 33 lass.Den har helt klart sin plats i ett småskaligt skogsbruk!
Har kört med det mesta som finns på marknaden under åren och vajerkran är farlig så det gäller att tänka sig för så man inte skadar sig eller värre. Lätt att vicka traktorn om den inte är så stor, lyftarm kan gå av och spelet slår i backen med stor kraft, stå andra sidan som du spelar mot! osv.. Med rätt förare och hydraulisk sväng är det ett billigt alternativ till hydraulkran eller atv med dito. Finns även en tråd här om winchar.


Lös m3 ?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Traktor med linkran vs fyrhjuling

halvproffs  
#190852 Ja det är lösmeter. Visst håller jag med de kritiska som menar att det är dyrt med atv men jag tycker att jag har haft stor allroundnytta av Atv-n som att köra ut tusentals plant över blöta områden till planteringsområdet mm.
Även om linkranen är en billig lösning så tycker jag att den är i farligaste laget. Finns ingen här i området som använder såna längre vad jag känner till.

Avatar Fallback

Re: Traktor med linkran vs fyrhjuling

volvo bm  
#190891
foton skrev:Har en ATV som mest står i maskinhallen tar man den till skogen hänger den sig på något. Säkrast att ta traktorn.


Vill inte kasta skit, men.. hos ovanstående citatmakare så är det nog inte maskinen det felar på.. rätt körd är en fyrhjuling en otrolig terrängmaskin.

Fördelen med fyrhjuling kontra traktor är smidighet. Stora stockar winschar man med traktor, men massaveden, inte fan drar du ut wiren från traktorn för att dra in det? nä, det drar man för hand, en fyrhjuling kan du köra upp precis jämte massaveden o lasta på.. det sparar tid och rygg. MEN don efter person o mark är det viktigaste! men kom inte o säga att en fyrhjuling inte tar sig fram!

Avatar Fallback

Re: Traktor med linkran vs fyrhjuling

Storken  
#190903 Jag skule absolut kunna tänka mig en ATV, till ren persontransport samt motorsåg/ röjsåg
huggarutrustning, plantor, kolla vindfällen,hämta posten osv, men till skotning, nä sällan... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Traktor med linkran vs fyrhjuling

r93  
#190907 Absolut! En ATV är ett fantastiskt verktyg!

Men är det ingen som vet hur länge dom håller?

Är det ingen som har en som har gått i skogen runt 1000h ?

Hur ser serviceintervallerna ut?

Avatar Fallback

Re: Traktor med linkran vs fyrhjuling

IT-SKOGVAKTARN  
#190924 Det glöms ofta bort att det viktigaste är hur beståndet ser ut efter gallring, om det blir spår efter tunga lass på en orisad väg kan beståndet vara förstört.

För mycket fokus på netto och kapacitet.

Jag minns en slogan från skogsskolan.

"Granen är tålig man kan gallra lite som man vill, den tål t.o.m jägmästare så länge de inte gör spår i skogen"

Användarvisningsbild

Re: Traktor med linkran vs fyrhjuling

machonisti  
#190930 Är atv avdragsgill i sverige, hos oss är det lite si och så.

Avatar Fallback

Re: Traktor med linkran vs fyrhjuling

opekka  
#191234 ATV är avdragsgill i skogsbruket och momsen får förstås lyftas.

Avatar Fallback

Re: Traktor med linkran vs fyrhjuling

axwell  
#191238
machonisti skrev:Är atv avdragsgill i sverige, hos oss är det lite si och så.


Det är lite si och så här också, man får dra av för nästan vad som helst, fem år senare om det blir revision kan man få påbackning.

Många tror att det är OK bara för att deklarationen går igenom.

Användarvisningsbild

Re: Traktor med linkran vs fyrhjuling

machonisti  
#191243 Som talesättet om att gapa efter mycket, men visst kan man försöka ifall man har råd att betala skatten sedan. Men det är ofta lika svidande som att betala uppsupet brännvin.

Avatar Fallback

Re: Traktor med linkran vs fyrhjuling

Kristoffer D  
#192739
IT-SKOGVAKTARN skrev:Det glöms ofta bort att det viktigaste är hur beståndet ser ut efter gallring, om det blir spår efter tunga lass på en orisad väg kan beståndet vara förstört.

För mycket fokus på netto och kapacitet.

Jag minns en slogan från skogsskolan.

"Granen är tålig man kan gallra lite som man vill, den tål t.o.m jägmästare så länge de inte gör spår i skogen"


Vi har både traktor med wirekran och atv och de olika ekipagen används på olika marker. Svårare är det inte. I de steniga och blöta markerna kör vi enbart med atv:n eftersom det blir näst intill spårfritt och dessutom behövs inga stickvägar. Som tur är så är det mestadels ungskog på dessa marker vilket gör att det inte är speciellt slitsamt att köra ut stocken ur skogen.
På de torrare markerna med gammelskog gör sig traktorn bäst.

Visst, jag förstår att alla inte kan ha båda uppsättningarna (själv vill jag ha en huggarvagn till traktorn istället, men det är svårt att motivera) men gå ut i skogen och fundera på hur marken ser ut. Vad lämpar sig bäst på just min mark, vad har jag för övriga behov av min maskin.

Avatar Fallback

Re: Traktor med linkran vs fyrhjuling

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192766 Eftersom jag inte bor på gården heltid, hade jag aldrig vågat köpa atv pga stöldrisk. Min gama mf135:a däremot...

Körde med linkran i vintras. Uppåt 50-60m mellan stickvägarna funkar.

Avatar Fallback

Re: Traktor med linkran vs fyrhjuling

k.simonjohansson  
#197088
r93 skrev:Absolut! En ATV är ett fantastiskt verktyg!

Men är det ingen som vet hur länge dom håller?

Är det ingen som har en som har gått i skogen runt 1000h ?

Hur ser serviceintervallerna ut?


Hej!

Vi kör med en Honda 400cc från årsm 97 tror jag, den har gått enbart i skogen för att köra ut massaved och vindfällen. Ska kolla imorn bitti hur långt den har gått! Enda som byts på den är vinschen, olja, däck osv:) Vi kör bara ut virket till närmsta "väg" med atv och hämtar sedan upp det med traktor med linkran för längre transport!

Avatar Fallback

Re: Traktor med linkran vs fyrhjuling

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197092 Berätta gärna lite mer, avstånd mellan stickvägar och mellan basvägar. Hur långt ni kör, om ni kör helt stickvägslöst etc. Intressant!

Avatar Fallback

Re: Traktor med linkran vs fyrhjuling

k.simonjohansson  
#197965 Vår ATV hade gått drygt 1200h, funkar fortfarande bra och inga större reparationer har behövts:) Jag brukar handlasta det mesta och vinscha de tyngre stockarna, jag brukar använda gamla befintliga basvägar och stickvägar gör jag i princip inte. Jag kör emellan träden där det går att komma fram, bara att dra undan riset och ha låga stubbar så kommer jag fram utan problem! Ibland får jag ta ner ett och annat träd för att komma såklart;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).