Förresten "skogsforskare" detta är ju lite annurlunda förhållande, men här sprutar det ju upp med föryngring i alla olika åldrar så jag förstår inte riktigt ditt argument att det bara är träd i olika växtrytmer. Och här inne i detta bestånd fanns inte ett ändå spår av någon enda gran, och det kommer massor med cykomorlönn som självföryngring och såvitt jag vet så gillar de solljus.
Denna skog är ändå relativt gles, då det bara stod drygt 300 m3sk/ha och de ville ha minst 550m3sk/ha så därför högg de bara en tredjedel av tillväxten här för att komma upp volymen de vill ha.
Om det bara är 1.5% som är fullskiktad skog i Tyskland menar du då att det bara är 1,5% som bedrivs med kontinutetsskogsskötsel? För jag har hittat siffror att mellan 5-10% av deras skog brukas enligt Lubeckmetoden och den mesta av den andra skogen bedrivs med andra kontinutetsskötselmetoder.
Jag undrar också varför tillväxten skulle minska om man har träd över hela skogsarealen i alla olika storlekar gentemot en enskiktad skog?
Jag förstår inte heller vad som låter fel med att bara ta ut tillväxten, för man kan väl inte ta ut mer än det växer totalt i en skog? Om man kalavverkar ett helt bestånd, DÅ måste väl tillväxten sjunka? Jag tycker det låter dumt att ta ut mer än tillväxten iallafall, det är ju som att ta ut mer från ett bankkonto än vad räntan avkastar och då minskar ju räntans avkastning nästa gång man tar ut pengar än om man bara tagit ut räntan gången före.
MVH Philip.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto