Skogsmiljö och Trädlära

toppa gran

15 inlägg 29490 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

toppa gran

lodjuret  
#186921 Funderar på att toppa några granar de är nu runt 2-3 m, tycker det svider att se sådana granar men måste göra något för insynen medan annat växer upp. Lär nog kapa dem på så de blir 1.5-2 m.

Om man går på smågranar man röjt som kapats utspritt över året så verkar de vara ganska svårlivade förutsatt de har ett par grenar kvar.

Men vad är optimal tidpunkt, vår eller höst?
Skulle gissa det inte spelar så stor roll bara man inte gör det runt högsommaren.



   TS
Avatar Fallback

Re: toppa gran

axwell  
#186930
lodjuret skrev:Skulle gissa det inte spelar så stor roll bara man inte gör det runt högsommaren.


Då tänkte jag råda dig helt fel, dvs under högsommaren.
Vänta och se, du kan få helt motsatta tips.

Avatar Fallback

Re: toppa gran

k_h  
#186946 Trädgårdsmänniskor brukar säga juli, augusti och september är bra beskärningstid för de flesta växter. Hur det är med gran har jag ingen aning om.

Avatar Fallback

Re: toppa gran

Nolltax AB  
#187019 Rotrötans sporer trivs väl bäst vid några plusgrader?
Å granen torde väl kåda över sår bäst sommartid?

Dock, ren gissning från min sida.

Användarvisningsbild

Re: toppa gran

machonisti  
#187021 Brukar köra av toppskotten på granhäck och klippning av julgranar julimånad. Rotröta gör detsamma under dessa förhållanden

Användarvisningsbild

Re: toppa gran

lodjuret  
#187042 Tänkte faktiskt inte på rotröta :(

Men borde inte trädbalsam eller vad det heter lösa det problemet? Har en tub liggandes sedan äppelträden beskars ifjol.

   TS
Avatar Fallback

Re: toppa gran

axwell  
#187045
lodjuret skrev:Tänkte faktiskt inte på rotröta :(

Men borde inte trädbalsam eller vad det heter lösa det problemet? Har en tub liggandes sedan äppelträden beskars ifjol.


Ja trädröta om jag inte missminner mig, fast det blir ju samma resultat så småningom.

Det blir ett förskräckligt kletande med ympvaxet (lacbalsam) på dessa granar, mitt i sommaren gör kådan samma nytta.

Användarvisningsbild

Re: toppa gran

lodjuret  
#189922 ok får nog vänta då.

Nu var det några år sedan man såg en toppad gran, hur mycket högre kan man räkna med att granen blir ovanför snittytan?

   TS
Avatar Fallback

Re: toppa gran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189937 Var på tönnesjöheden och pratade dubbeltopp och när man skulle klippa med sekatör. Försöksledaren var säker på att man skulle göra det under växtsäsong, så att såret kådas över så snabbt som möjligt. Det borde gälla i det här fallet också?

Avatar Fallback

Re: toppa gran

8wdHypro500  
#189955 Både gran och fure setter de nye skuddene infor neste år i slutet på vekstsesongen, juli-august nångong. Dette gjelder da om man bare kaper siste årskudd, så at det står kvar ca 1/3 av års-skuddet.
Kapper man av lenger ned, altså på eldre ved, vil side-grenar ta over konkuransen om å bli den nye toppen. Skal man holde t.ex en granhekk nede i ønsket høyde, må toppskuddene klippes hvert år.

Bare lite erfarenhet i från Norge :wink:

Avatar Fallback

Re: toppa gran

Skogsforskare  
#189996
lodjuret skrev:hur mycket högre kan man räkna med att granen blir ovanför snittytan?


Den blir så småni gom lika hög som den hade blivit utan kapningen. En sidogren kommer böja sig uppåt och bilda en ny topp, så om du vill ha granarna på en viss höjd framöver måste du göra som vår norske vän skrev- kapa toppskotten varje år. Det som kan hända då är att flera grenar börjar streta uppåt och då får du kapa toppskotten på alla dessa.

Användarvisningsbild

Re: toppa gran

lodjuret  
#190018 Jo jag vet att det fortsätter att växa, var kanske otydlig. Syftade på hur stor blir årsskotten?

Man lär nog behöva lämna skotten så de får en vettig form men sedan vill man ju inte gärna behålla mer, tänkte mest på att det vore synd att kapa den på en höjd så man kan hålla den nere på en höjd så man når den från marken efterföljande år. Å andra sidan vill man inte kapa för lite så det inte har någon funktion.

   TS
Avatar Fallback

Re: toppa gran

Skogsforskare  
#190034 Jag vet inte om jag förstår vad du menar. Skotten sträcker ju under försommaren det år dom är ytterst på sin "gren", oavsett var dom sitter. Dom kan ju inte sträcka mer nästa år, utan då är det ett nytt skott. Gran kan visserligen skjuta adventivskott, alltså ha grenar som går ut mellan grenvarven (till skillnad från tall) men det skott du har kapat sätter normalt inte en ny knopp vid snittytan, utan det blir oftast ett sidoskott som rätar upp sig. Om du har ett bra adventivskott på det kapade toppskottet så kan adventivskottet bli toppskott, men det skott som du kapat kan inte växa mer på längden/höjden.

Hur långa toppskott en gran får beror på flera faktorer. Om det är en granhäck kan du nog räkna med ganska många decimetrar toppskott per år.

Användarvisningsbild

Re: toppa gran

machonisti  
#190040 Formklippning av gran är jättesvårt. Jag har lekt julgransklippare flera år och kommit underfund med adventivskottens reaktion men en klippt gran är ändå onaturlig i sitt växtsätt jämfört med en naturligt vacker gran.

Avatar Fallback

Re: toppa gran

stektlök  
#218297 Jag ska klippa 100-200 granar i år mellan två åkrar bara för att det inte ska växa högre enligt planerat sedan jag satte dom. Nu ska dom växa ut och ihop å bilda ett fint skydd åt vilt :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).