tor 07 feb 2008, 16:52#18953
NZ skrev:Har kört några gallringar där markägarna har stämplat i förväg. Min erfarenhet är att det ställer till det för maskinföraren då den inte kan ta de trän dom vill. Jag tycker själv att det är lättast att ställa ut fina trän från maskinen och det är lättare att få ett jämnt förband. Men i en grov gallring så kan det ju funka bättre. Det här är ju vad jag tycker finns säkert andra som har andra åsikter
Det kan ju omöjligt vara lättare att ta ett skogligt sett rätt beslut från en hytt jmf med från marken.Maskingallring görs ju dessutom ibland på vintern,på natten, i regn o upplega,av trötta förare etc.
En erfaren stämplare borde kunna undvika att skördaren måste köra orationellt.
Att trädvalet görs utifrån hur maskinen hamnar var väl delvis vad man ville undvika med manuell stämpling.Denna görs ju givetvis när sikt och före är som bäst.
Nog händer det att man gjort felval även vid röjning där t.ex en sparad fin tall inte alls såg så fin ut från baksidan..Brukar tänka att dessa ryker i gallringen, men det är ju inte säkert felet upptäcks då heller.
Skall tillägga att jag är imponerad av hur bra många gallringar blir,men det är ju svårt att veta hur många felval som egentligen gjorts.
Rent fysiologoskt är det omänskligt att kräva 100% koncentration i åtta timmar,men lönsamheten tål väl knappast ngn krånglig form av arbetsrotation?
Enl ngn av Hagners mätningar ökade nuvärdet av skogen
med ca 65:-/m3 vid optimal gallring.Stämmer det borde det finnas utrymme att betala bättre för en bra gallring.
/Nisse