Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lufttryck i däck på småmaskiner

12 inlägg 13665 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lufttryck i däck på småmaskiner

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188673 Tyckte Vimeken gick som en orm efter vägen så jag svängde in på macken för att kolla lufttrycket. Kom på att jag nog aldrig kollat det på alla åtta däck samtidigt. Det visade sig att trycket varierede mellan 0,2-0,8 kg. I instruktionsboken står inget om vad för tryck som rekommenderas.

Jag tryckte i 2 kg på vagn och 1,5 på traktordelen, det såg ut som att den blev flera cm högre. Nu går den stadigt på vägen igen. Vilket tryck kör ni andra med?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Lufttryck i däck på småmaskiner

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188707 På atvn är det så lite så man kan trycka in en grop med stålhättan.
Det ska nog vara så lite som möjligt, kanske ett halvt kilo.

Användarvisningsbild

Re: Lufttryck i däck på småmaskiner

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188731 Ska prova dessa tryck vid helgens körningar så får vi se, kände direkt att den blev betydligt stabilare vid snabb körning på väg. Kanske medför hårdare däck att greppet blir sämre i skog, greppet var riktigt bra innan. Kan hända att det bör vara lägre på traktordelen men vagnens däck borde rimligen pumpas hårdare eftersom de usätts för betydligt högre tryck vid fulla lass. På vagndelen borde hårdare däck medföra fördelar för Robson samt att risken för punktering minskar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lufttryck i däck på småmaskiner

Sune_  
#188850 På kärran ska man nog defenitivt akta sig för att ha får lågt tryck, dels pga lassen men framförallt för att det bryter och bäner som attan i boggien när man svänger och trixar runt.
Behövs inte speciellt mycket för att det ska kränga loss däcket från fälgen.

Så kör på dina 2 kg du.

Användarvisningsbild

Re: Lufttryck i däck på småmaskiner

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188861 Har du robson drift ska trycket på vagnen vara betydligt högre än utan. Dvs uppåt 1,5 - 2 kg blir nog bra. annars kommer du få släpp (i driften) när det är tungt.

Annars så är ju rådet mjuka däck på atv:er, får onekligen bättre grepp då. Har typ 0,4 på min trots 1,5 på vagnen. Provat högre på atvn men det ger sämre grepp.

Användarvisningsbild

Re: Lufttryck i däck på småmaskiner

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189094 Däcken på 620:n är så kallade 27" UTV-däck, såg att det står max 12 PSI, vad betyder det? På vagnen är det andra traktordäck, står inget på dem men 2 kg på vagnen är inget att pruta på, bra tryck på robsonrullarna! Greppet var fortsatt bra trots blötan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lufttryck i däck på småmaskiner

axwell  
#189103
OAS-forests skrev: av OAS-forests » 18 minuter sedan.
Däcken på 620:n är så kallade 27" UTV-däck, såg att det står max 12 PSI, vad betyder det? På vagnen är det andra traktordäck, står inget på dem men 2 kg på vagnen är inget att pruta på, bra tryck på robsonrullarna! Greppet var fortsatt bra trots blötan.


Ca. 0,8 bar, ATV-däck brukar ligga runt max 1 bar.

Ofta rekommenderas från 0,25-0,35 bar.

På min minitraktor håller jag närmare 1 bar i framhjulen som har ATV-däck.

Användarvisningsbild

Re: Lufttryck i däck på småmaskiner

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189104 Ok, har 1,5 kg nu i UTV-däcken (ej ATV). Det är kvalitetsdäck made in USA, vad kan hända om man har högre tryck än rekommenderat?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lufttryck i däck på småmaskiner

axwell  
#189108
OAS-forests skrev:Ok, har 1,5 kg nu i UTV-däcken (ej ATV). Det är kvalitetsdäck made in USA, vad kan hända om man har högre tryck än rekommenderat?

Du har nästan det dubbla mot tillverkarens max, puh.
Hur många lager är det, mer än 6 ?
Vad kan hända, det säger poff vid ett olämpligt tillfälle?

Fråga på någon däcksverkstad hur stor den risken är.

Användarvisningsbild

Re: Lufttryck i däck på småmaskiner

totte  
#189120 PSI står för Pounds/Square Inch och är den enhet som mest används i USA för tryck.

1 psi är ca 0,07 bar
1 bar är 14,5 psi

Avatar Fallback

Re: Lufttryck i däck på småmaskiner

axwell  
#189160
totte skrev:1 psi är ca 0,07 bar
1 bar är 14,5 psi


Bekräftar du mitt påstående (12 psi=ca o,8 bar), eller dementerar du?
Är vi överens om att 1,5 kg(1,5 bar) är farligt högt?

Användarvisningsbild

Re: Lufttryck i däck på småmaskiner

totte  
#189175 Bekräftas härmed! Ville bara ge lite allmän info om psi, eftersom frågan ställdes: "såg att det står max 12 PSI, vad betyder det? ".

1,5 låter inte alls bra för den märkningen, det är nästan 22 psi, nästan det dubbla, som du sa.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).