tis 25 sep 2012, 22:26#187605Sitter och funderar litte på om jag skulle montera på hudralkolv/ar på timmervangnen så man kan flytta på boggin inne från traktorn vet inte ens om det skulle funka, bara en ide som slog mig.Någon mer som fått något sådant infall. Varför jag kom att tänka på det var att man kanske skulle kunna få en vangn som svänger snabbare när man beger sig in i trånga ställen i skogen. Vangnen är en vreten 7,0 med mitten balk och ramstyrning
Skogsvagn (Huggarvagnar)
hydralisk flyttbar boggi på timmervangn
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

Re: hydralisk flyttbar boggi på timmervangn
tis 25 sep 2012, 22:36#187606problemet är väll att centrumbalkvagnar brukar klämma fast runt centrumbalken. Har du det glappt för att kunna göra förflyttningen tror jag du får en vinglig och ostabil vagn
tis 25 sep 2012, 22:49#187608ok ja dett var ju något att tänka på. tappar ju litte av iden om man måste ut och släppa på skruvförbandet varje gång man skall göra en förflyttning. det kanske inte går att flytta boggin med lass på heller ens engång på tanke på att stakarna kanske "nyper" i stockarna, humm
TS
ons 26 sep 2012, 12:49#187636miniskotaren scorpio har det på sin vagnsdel intresant lösning
ons 26 sep 2012, 19:00#187705Finns ju Farma vagnar som redan har hydralisk flyttbar boggi från hytten
http://www.forsmw.se/1/sv/skogsvagn-med ... 12-4wd.php
http://www.forsmw.se/1/sv/skogsvagn-med ... 12-4wd.php
FD maskinförare blivande skogsmästare
Valtra 6550 med driven Moheda kärra privat
Valtra 6550 med driven Moheda kärra privat
ons 26 sep 2012, 19:13#187707Jag har det på min Avesta38 till 4-julingen och den flyttbara boggin är nog det jag är mest nöjd med hos vagnen.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).