sön 16 sep 2012, 11:41#186308
Hej!
Jag funderar på att köpa mig en traktor typ Belarus 820 el liknande 4wd traktor för max 80000+moms och en typ 8 ton kärra med kran och vinsch på, plus någon typ av vedmaskin till detta.
Tänkte manuellhugga och köra ut till väg för att sedan sälja fintimmret och göra ved av resten som sedan säljs.
Jag har ingen egen skog (eller jag har ca2ha björkskog och 5ha åker) utan tänkte alltså köpa timmret av andra som har skog och manuellhugga och köra ut med egen traktor.
Håller till i Västra värmland.
Hade tänkt ha detta som extra knäck för att först betala av maskinerna och sedan för att kunna köpa egen skog.
Då är min stora fråga: Finns det underlag (kunder) och lönsamhet i en sådan verksamhet eller blir man utkonkurerad av de stora grabbarna?
Har fått fram att en skördare tar ca 1200:-/h och en skotare 1100:-/h.
Vet inte riktigt hur mycket man klarar av att köra ut och hugga per timme (någon som vet?) men tänkte väl lägga mig runt 400:-/h + moms
Eller att jag helt enkelt köper kundens skog och använder mig av fastpris per m3 skog som jag kör ut och sedan säljer vidare som timmer eller ved.
Vad tror ni? Finns det någon/några skogsägare som skulle nappa på detta?
Vilka fördelar/nackdelar har jag gentemot dom "Stora grabbarna"?
Tycker det är fruktansvärt roligt och intressant med skog och älskar att köra maskiner
Så det blir inte svårt att hitta motivation.