tis 11 sep 2012, 11:48#185757
totte skrev:Fästen bakom plåten funkar ofta väldigt dåligt på moderna plast och gummikofångare. Har dystra erfarenheter. Snacka med nån som kan bilen ordentligt.
Du skall mata ljusen från ett relä som får ström från batteriet, via en säkring. Reläet skall styras av en ledning från heljusets matning. Brukar finnas färdiga satser att köpa med relä och anslutningskontakter. Om du inte vet var du skall koppla in så skaffa kompetent hjälp. Inte kul om extraljusen brinner upp ihop med bilen.
Det bär emot men jag måste delge att min åsikt i frågan är fundamentalt motsatt Tottes
Har själv i alla tider (så länge jag haft bil iallafall) haft x-ljus och dessa har varit skruvade bakom nummerplåten!
Plåtarna brukar alltid vara skruvade in i kofångaren och det finns därför sällan något som man kan ta sönder därbakom.
Jag brukar ha korta 25-30mm skruvar med grov gänga (trä) för att fästa bra). 8-9 sådana gör att x-ljusen sitter kanon! Givetvis i kombination med stag!
Fick får några år sen tips här på forumet att köpa xenonkonvertering till mina Big Knick från vvme.com och har numera 3x55w xenon i grillen på båda bilarna! Detta till en rimlig kostnad!
Kan bara meddela att jag inte har bekymmer med lastbilar som är trötta o glömmer blända av längre
Dock så är det lite väl ljust om man ska ligga mycket på stora europavägar med ordentliga skyltar (de bländar) så isåfall får man väl trappa ned lite!
Vesslan
Skeppshultstrimmad Hva Xpg 346 triobrake, Hva 550Xpg triobrake, Hva 355 FXT, Hva 535 FBx, Valtra A-75 med Farma 9T 6,0, , Honda Foreman 420 med Carlman-kärra samt Massey Ferguson 575 MP
Huberthus Vessla D:Y.
Aka: Vesslan