Skotare

Loadflex/ALS

42 inlägg 15331 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Martin_h_83  
#16249 ja som sagt, de beror nog på hur man kör å hur våldsam man är mot grind osv, kan ju inte jämndra lika våldsamt mot grinden som mot en vanlig fast grind, men tar man de lugnt så är de väl inge problem me å få fina vältor med als..visst de kanske finns söndagsexemplar som bara krånglar, ja kan hålla med om att de kan va lite bökigt me massabitar som far emellan vajrarna...men har man skjutbar grind så går de väl alldeles utmärkt å köra 3.10kubb,
våran 1410 05 har gått nästan 8000timmar å det enda vi har fått bytt är en slang till toppstaken, hade en extraförare som skrapade i ett träd med den bakre banken så bultarna small av, luftning får man väl göra titt som tätt men de tar väl bara 5-10min så de går väl ann, annars inge fel på ALSen

Rottne skotare
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16260
Martin_h_83 skrev:...men har man skjutbar grind så går de väl alldeles utmärkt å köra 3.10kubb,
våran 1410 05 ALS


Men det är med 1410 !!
Med 1710 så är det skjutbar grind oxå men vad hjälper det. det är ju för långt ändå.
avstånnd från stött centrum till stött centrum i smalaste läge är
ca 2,80m. skulle man skjuta grinden avigt så krävs det minst en bit på ca 3,70 för att den inte ska rammla av den bakre banken.
Å då är ändå sista banken fram skjuten maximalt.

Avatar Fallback
Martin_h_83  
#16279 ja då förstår ja att de ä inte är spec kul...vi kör fallande längd på massaveden så ja är bara glad att slippa 3m

Avatar Fallback

Loadlex/ALS

Ponsse  
#18411 Henrik.Jag kör en 1710D med als,det är aldrig några problem med den.Körde 3 m ett helt skift gick kanon bra,skjuter grinden bakåt,lastar och skjuter tillbaka grinden massan kan vara struligt ibland,men lastar man rätt så går det.. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Loadlex/ALS

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18442
Ponsse skrev:Henrik.Jag kör en 1710D med als,det är aldrig några problem med den.Körde 3 m ett helt skift gick kanon bra,skjuter grinden bakåt,lastar och skjuter tillbaka grinden massan kan vara struligt ibland,men lastar man rätt så går det.. :wink:


Å du menar att du kunde lägga 3m massan mot grinden utan att det ralmade av??

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18451 Man kan väl skjuta grinden bakåt ??

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18455
Engstrand skrev:Man kan väl skjuta grinden bakåt ??


jo.
men vad hjälper det om du skjuter grinden längst bak. å du har 3,20-3,40 till bakersta banken.....

Avatar Fallback
smaland  
#18465
Henrik K skrev:
Engstrand skrev:Man kan väl skjuta grinden bakåt ??


jo.
men vad hjälper det om du skjuter grinden längst bak. å du har 3,20-3,40 till bakersta banken.....

De där ska jag mäta på imon. Vi har aldig hft problem att köra något kort sortiment. Körde kubb, 2,85 tror jag det var, helt bekymmersfritt. Så så är det med det...

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18468
smaland skrev:
Henrik K skrev:
Engstrand skrev:Man kan väl skjuta grinden bakåt ??


jo.
men vad hjälper det om du skjuter grinden längst bak. å du har 3,20-3,40 till bakersta banken.....

De där ska jag mäta på imon. Vi har aldig hft problem att köra något kort sortiment. Körde kubb, 2,85 tror jag det var, helt bekymmersfritt. Så så är det med det...


2.85 kan jag säga det hade inte gått å köra med den 1710 jag körde.

Kolla var sista banken står på din i så fall.
På den jag körde var den monterad på sista mellanrummet mellan fästena. fram skjuten mot främre fästet.

Avatar Fallback
Ponsse  
#18477 Ja precis engerstrand..Men 1 sak som är fattigt på JD är att dom använder varjergrindar men als är kanon :D

Avatar Fallback
Ponsse  
#18568 Dom som kör valmet dom är nog bara ovana att få komma in i en sån bra maskin som JD och då måste dom klaga lite 8) :roll: :lol:

Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18719 jag ha nu prova bägge och skulle inte aldrig byta bort loadflex mot hydroflex

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18757
Vikman skrev:jag ha nu prova bägge och skulle inte aldrig byta bort loadflex mot hydroflex


Hmm ni får ursäkta mig som inte är så på läst om valmet maskinerna,men vad e det för skillnad på loadflex och hydroflex :?: :?: ..Är hydroflex bara en enklare variant av loadflex?

Användarvisningsbild
Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18762 Kolla här för att se hur loadlex fungerar. Klicka på videon längst ner.

http://www.komatsuforest.com/default.asp?id=1247&ptid=

   TS
Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18777 loadflex=valmet
hydroflex=JD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).