Föryngring

Vill inte bara ha gran

23 inlägg 15152 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vill inte bara ha gran

ananders  
#182351 Jo jag har funderat på rönn. Det är ett vackert träd som jag gynnar vid röjning och gallring. Tyvärr så är älgen väldigt intresserad av dess bark men det löser sig ju i och med stängsel.
Börjar att svänga vad det gäller lövet, det kan vara intressant.

   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Vill inte bara ha gran

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182367
ananders skrev:Är just nu inne på att få upp löv på en del av skiftet som gränsar till en tomt, denna del är en backe som skiljs av från det övriga skiftet av en blötare sänka.

Björk i renbestånd blir väldigt vackert och är ljusare än många andra lövträd. Växer bra och är tåligt mot vilt.

Avatar Fallback

Re: Vill inte bara ha gran

Skogsforskare  
#182396 Apropå stängsel såg jag för några år sen en stängsling där man bara rullade ut stängsel på marken, förankrade dlvis den sida som vette utåt och sen bara satte snedstöttor på insidan så att stängslet lutade snett inåt. Fördelen skulle vara att djuren drog sig för att hoppa över det lutande stängslet, men om dom kom in så kunde dom enkelt ta sig ut igen genom att krypa under. Och det blev billigt.

Användarvisningsbild

Re: Vill inte bara ha gran

towes  
#182513 Kanske lite i utkanten av den ursprungliga frågan, men andra enkla alternativ till traditionellt hägn kan ju vara "Tvillingarna Eriksson-modellen" som beskrivs ett par inlägg ner i denna tråden: viewtopic.php?f=22&t=11334#p136132d

Men det beror ju förstås på hur stabilt du behöver ha det. I Ö Göinge kan det ju vara stenigt och då kan detta ju vara en ide som underlättar.

Lite andra tankar om trädslag: Du verkar vända lite mot löv ändå. Varför inte "freaka loss" med ett blandat lövhägn? Allsköns blandning med ädelt och oädelt om vartannat? Om du sett någon av skogsskolornas försöksparker så förstår du nog. Men det bygger ju på att du gör det mer för intresse än ekonomi. Vem vet - dina efterkommande kanske tackar dig i framtiden.

Håller själv på lite så men använder då "minihägn" för ädelt på några m2 vardera uppblandat i självföryngrad lövungskog. Kan ju vara kanon för granntomten intill också.

Avatar Fallback

Re: Vill inte bara ha gran

jonsered95  
#182570 Felskickat
Senast redigerad av jonsered95 ons 22 aug 2018, 21:37, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vill inte bara ha gran

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182585 Varför inte satsa på björk, förädlad björk typ Ekebo 4 ger ju snabbt stammar som duger till timmer. Förutsätter förstås begränsat viltbete och lite extra skötsel typ stamkvistning. Om du hägnar kan du varva med ek som sen tar över när du skördat björken.

Användarvisningsbild

Re: Vill inte bara ha gran

ananders  
#182591 Jag har tack vare denna tråd fått några nya tankebanor som jag under hösten kommer att bearbeta. Det som är mer eller mindre klart är att jag ska satsa på löv i anslutning till tomten och att jag kommer att hägna in hela skiftet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vill inte bara ha gran

Gösen  
#522233
ananders skrev:Ibörjan på veckan avverkade vi ett 3ha stort område och nu går jag och våndas med vad som ska planteras där.
Vill ha något annat än gran. Tankarna går mest mot tall.

I skogsbruksplanen står det att det är ett G30 område men minst 30% av träden var tall.
Marken skiftar mellan torr och frisk och undervegitationen domineras av blåbärs ris. Fastigheten ligger i nordöstra Skåne

Det som mest talar mot tallen är att man bör sätta stängsel runt föryngringen men samtidigt så käns det som att det är en kostnad som jag är beredd att ta för att slippa undan granen för att få lite variation på vår fastighet.
Någon som kan ge ett pris på ett viltstängsel, mellan tummen och pekfingret?

Ett annat alternativ är att dela av hygget och plantera en del tall och den andra delen med gran.

Andra tankar och infallsvinklar tages också tacksamt emot.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).