lör 28 jul 2012, 10:51#181742
Hej alla!
Mitt första inlägg här.
Är villaägare som kommit på att jag har behov av en motorsåg ibland (ved och enstaka fällningar).
Har hittat hit när surfat runt på olika sågmodeller i de lägre prisklasserna, typ 2500-3000.
Har tänkt mig Husqvarna, Stihl eller Jonsered som alla har "billiga" sågar i sitt sortiment.
Skyddskläder är en självklarhet och har även letat info om sånt till överkomligt pris.
Om man börjar från noll och behöver allt, så behöver man köpa grejer för ca. 5000:-
Sågbyxor (klass 1) ca 1000:-, stövlar ca 750:-, hjälm ca 500:-.
Och sen själva sågen då + lite kringutrustning.
När man hittar trådar om billiga sågar så ser man ibland rådet att köpa en begagnad "proffssåg" för samma pengar som en ny billig och få mer krut för samma pengar.
Men det rådet borde väl också följas av rådet att skaffa bättre skyddskläder, eller tänker jag fel här?
Det finns t ex lite olika byxor att välja på kring 1000:- och alla har klass 1.
Sen brukar butikerna även ha proffsiga byxor för kanske 2000-2500:- (klass ?).
Jag fattar ju att de dyra kläderna är skönare och bättre men det är väl också skillnad i hur bra de skyddar, eller?
Tänker att det är fler än jag som är i situationen att man behöver köpa allt på en gång och inser att sågen bara är hälften av kostnaden. Som fritidsanvändare så måste man ju även tänka ekonomiskt och väga in hur mycket grejerna ska användas.
Gör man ett feltänk om man köper "billiga" kläder och en "dyr" såg?
Naturligtvis skyddar det som är på insidan av huvudet mer än det som sitter på utsidan osv. Hoppas frågeställningen är relevant och inte avhandlad "tusen gånger förut".
/pegul