Bioenergi

Fundering kring grot

22 inlägg 19165 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fundering kring grot

foton  
#179879 Har levererat en del grot under ett par år, men har väldigt svårt att få ekonomi i det hela. Dåliga priser ca.65 kr. m3s. Tror ni att det blir bättre tider? Jag lev. inget ris utan bara toppar och småträd. Det är ganska enkel hantering har en Naarva Stegmatare monterad på en liten grävare som jag klipper fram matrialet med.



   TS
Avatar Fallback

Re: Fundering kring grot

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179881 Grot är absolut ingen guldgruva. Det blir knappast bättre heller om det inte skulle bli en riktig vargavinter. Inte så kallade energigallringar heller. Jag röjer hellre ner småträden och behåller dom på marken.

Avatar Fallback

Re: Fundering kring grot

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179912 Är ju diskuterat x antal ggr och det bästa vore om alla skulle sluta sälja grot. Då lär nog priserna stegra lite. Fick 1500/ha nu när jag sålde en avverkning men då slipper jag ju engagera mig. Täcker i alla fall upp markberedaren jag köpte.

Avatar Fallback

Re: Fundering kring grot

Engelthon  
#179945 Varför groten är dåligt betalt? Vad kostar det att ta ut groten och göra energiflis av den ställ dig den frågan i stället. Vad tror du att man får för grot flis!

65kr/m3s tycker jag är riktigt bra för det motsvarar 150-160kr/fub fritt hygge.

Användarvisningsbild

Re: Fundering kring grot

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179957 Är det någon som har koll på hur grotutaget påverkar tillväxten? Hur bördiga marker behöver det vara? För att det inte skall kosta mer än det smakar.

Användarvisningsbild

Re: Fundering kring grot

Vedproducent  
#179962
Vedmaskin skrev:Är det någon som har koll på hur grotutaget påverkar tillväxten? Hur bördiga marker behöver det vara? För att det inte skall kosta mer än det smakar.

Hur bördiga marker behöver det vara? Hur menar du?
Naturligtvis så minskar tillväxten mest om du tar ut groten på de allra bästa markerna.

Avatar Fallback

Re: Fundering kring grot

foton  
#179967 Till " Engelthon " Det är jag som tar ut groten, den levereras i välta vid bilväg för 65 kr. m3s. Det blir en väldigt liten timpeng.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fundering kring grot

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179970 Foton, hugg riktigt virke istället. Det är nog tufft att få en massavedsgallring att ge ett netto.

Användarvisningsbild

Re: Fundering kring grot

Vedproducent  
#179976
foton skrev:Till " Engelthon " Det är jag som tar ut groten, den levereras i välta vid bilväg för 65 kr. m3s. Det blir en väldigt liten timpeng.

Ja du levererar ju ett sortiment som betalas med motsvarande cirka 175 kr/fub. Det är ju precis som skogsola nedan var lite inne på omöjligt att få ekonomi på bara småträd och toppar. Då är det nog lättare med grot som ligger i stora högar även om det inte heller ger speciellt mycket. Det är ju därför bland annat du gör förröjning inför gallringen fastän den inte ger någonting.

Användarvisningsbild

Re: Fundering kring grot

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179991
Vedproducent skrev:
Vedmaskin skrev:Är det någon som har koll på hur grotutaget påverkar tillväxten? Hur bördiga marker behöver det vara? För att det inte skall kosta mer än det smakar.

Hur bördiga marker behöver det vara? Hur menar du?
Naturligtvis så minskar tillväxten mest om du tar ut groten på de allra bästa markerna.


Det jag tänkte på är om intäkten från grotuttaget väger upp tillväxtförlusten.

Det blir ju lättare att markbereda o plantera när det inte ligger en massa ris på hygget.

Avatar Fallback

Re: Fundering kring grot

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179994
Vedproducent skrev:Naturligtvis så minskar tillväxten mest om du tar ut groten på de allra bästa markerna.


På de bördigaste markerna finns det mer näring än träden kan tillgodogöra sig, så grotuttag påverkar inte tillväxten nämnvärt.

Användarvisningsbild

Re: Fundering kring grot

Vedproducent  
#179997
Mangan skrev:
Vedproducent skrev:Naturligtvis så minskar tillväxten mest om du tar ut groten på de allra bästa markerna.


På de bördigaste markerna finns det mer näring än träden kan tillgodogöra sig, så grotuttag påverkar inte tillväxten nämnvärt.

Vad är det där för eget påhittat resultat?
Samma sak med gödsling. Det är dom absolut bästa markerna som ger bäst tillväxtökning. Ni tänker fel när ni ser den procentuella skillnaden. Det är ökning/minskning av tillväxt i m3 per hektar´som är intressant.

Avatar Fallback

Re: Fundering kring grot

Chainsaw Charlie  
#180001 Det har nämnts lite olika siffror under årens lopp hur mycket tillväxt man tappar på ett grotuttag. På skogforsks utbildningskonferens 2009 sa forskarna att ett bestånd tappar 10 % i tillväxt de första 20 åren efter ett uttag. Därefter var det ingen skillnad.
På en välsluten G28 står det ca 100 m³fub efter 20 år. Ett grotuttag skulle enligt dessa siffror alltså ge en skillnad på 10 m³fub, eller 3000 kr med dagens massavedspriser.

Avatar Fallback

Re: Fundering kring grot

foton  
#180010 Mina grotutag sker i huvudsak i samband med röjningar ock tidig gallring. I sommar har det mest vart i ca. 10 åriga björkbestånd och inte på kalhyggen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fundering kring grot

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180021 Det förvirrar begreppen lite men grot brukar man kalla riset efter slutavverkningar. Där kan det bli stora volymer.
Att energivedsgallringar i tioårig ungskog inte ger någon intäkt att tala om behöver man inte bli förvånad över.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).