lör 26 maj 2012, 09:09#176131
Detta med oljor är intressant och en hel vetenskap.
Har hört att synteten klarar högre temperatur och höga glidhastigheter, t.ex. i ett turboaggregat samt bör vara mindre benägen att rinna av. Mineralolja kan koksa i en sådan situation.
Syntetoljor skall också ge ett lägre slitage och lättare kallstarter och
vara mera korrisions och oxidationsstabil och med en längre bytes intervall
än motsvarande mineral?
Detta även om alla mineral oljor har blivit bättre med
tiden.
Däremot kan syntetoljan vara aggresivare mot packningar.
Vad jag förstår så är alltid motoroljor bakåtkomplatibla mot en
lägre kvalitsklassning oavsett mineral eller syntet?
Idag saluförs oljor av viskositeter som teknikerna bara för några år sedan ansåg otänkbara. Resultatet har blivit bilar som drar mindre bensin och som har lägre emissionsvärden, framför allt under den kritiska uppvärmningsperioden. Oljor med viskositeten SAE 0W-30 och 0W-40 finns idag hos några tillverkare och inom ett par år kommer vi säkert att få se viskositeterna SAE 5W-20 och 0W-20 på marknaden. Gemensamt för alla dessa smörjmedel är att de tar sikte på moderna motorer och deras krav. Frågan är var detta lämnar oss med äldre, ibland slitna, motorer tillverkade för helt andra smörjmedel?
Det har ju varit en del snack om att man kört för "fin " olja i gamla skitiga motorer.
Motorer som det sedan lossnat sotflagor och partiklar i som sedan täppt till i oljekanalerna.
Eller är det en myt, kanske är ett fall för mythbusters? ???
Är det en skillnad på lätta/tunga fordon?
Förr var det mest API service DM eller DS och ett ständigt byte
vinter och sommar beroende på temperatur. Ex. 10W 20W 30W.
Och byte varje 100 tim? Är detta rimligt? Var oljorna verkligen så dåliga på 60-talet.
För dagens traktorer har jag hört talas om 600 timmar.
Oljefilterbyte är alltid obligatoriskt och jag undviker Biltemas filter när man ser skillnaden mot ett typ orginalfilter.
Men ta några minuter och läs denna länk som jag tycker var intressant det handlar om tändkulemotorer och moderna oljor. Men det gäller väl egentligen alla förbränningsmotorer:
http://www.tandkulan.com/olja.htmJag som gillar och har gamla maskiner vill förbättra där det går med en modernare
teknologi?
Syntet är nog bra och kanske bäst oavsett även om det inte finns angivet i
maskinenens manual. Dessutom utvecklas oljor hela tiden.
Men i en gammal sliten motor kanske man måste vara lite musikalisk.
Äldre motorer är ofta lågvarviga och har väl tilltagna lager och då är frågan egentligen hur stor nytta är det med att köra dom på syntetolja??
Syntetoljans överlägsenhet att tåla tryck, motstå oxidering och snabbt nå smörjställena efter start är ett skäl. Att det lägre viskositetsmotståndet medverkar till minskad oljetemperatur är dessutom, i hårt belastade motorer, av stort värde.
En idealisk gammelmotorolja anser jag, borde därför vara en syntetisk olja framställd efter de senaste rönen men aningen tjockare än nyoljorna.
Sen får var och en göra sin egen bedömning..
Senast redigerad av Sweden-viking lör 26 maj 2012, 17:01, redigerad totalt 1 gång.
Äganderätt är grunden till marknadsekonomi, människans personliga frihet, demokrati, yttrandefrihet och naturens mångfald, blomstring och god hushållning av naturresurserna. Äganderätt & ekonomi ska stärkas .
HUSKVARNA, VOLVO-BM