Traktorer och processorer

Motorolja guide

7 inlägg 26714 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorolja guide

Konult  
#176117 Vad kör ni med för motorolja i era dieslar, jag behöver guidning och tips.

Tänkte börja köra med helsyntet i min gamla perkinsdiesel.
Den har gått på mineralolja tidigare så långt jag vet har den nu gått ca 5200timmar om mätarn stämmer.

Tror ni det är dumt??

Kan man köra på samma syntet olja (Mobile) som jag kör i bensinbilen...?

Känner en som är lite ekonomisk, när han byter olja i bilen tar han den oljan och byter i traktorn där han häller i gammel oljan från bilen.
Nu kör han ju inte många timmar med traktorn, men det kanske funkar bättre än inget oljebyte...

=)) =)) :D :D :D



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Motorolja

Thunborg  
#176118 Jag tycker du ska fortsätta tömma i mineral i traktorn ( samma som tidigare )
och nej ,du skall inte köra på samma som i bensin bilen .

hm ! känner en kille ......... som inte är det minsta ekonomisk , bara dum i mina ögon .

Avatar Fallback

Re: Motorolja

hala  
#176121 Hej

Min MF 265 har gått ca 3800 tim och jag har använt syntetisk olja sedan ett par år då den på vintern annars blir väldigt svårstartad. Detta har fungerat mycket bra. Om jag inte hade detta problem hade jag använt vanlig mineralolja. (Syntet är en mineralolja med en speciell kemisk tillsats som modifierar molekyluppbygnaden och kallas då syntetolja). Det är tillsatserna i oljan som är hemligheten medan basoljan ofta tas fån olika källor med skiftande kvalité.
Det här med oljor är en vetenskap i sig. När jag arbetade för ett mycket välkänt oljemärke tappade vi samma olja i burkar med allt ifrån premiummärke till lågprismärke. Finlir med en dyr olja av välkänt märke är inte fel men man betalar för ett varumärket som byggts upp. Detta kallas marknadsföring där oljebolagen är bäst i klassen.
Hoppas på livlig debatt.

Användarvisningsbild

Re: Motorolja

Skogshuggarninorr35  
#176129 Att använda helsyntet i en äldre motor som är "van" att gå på mineral är som att be om läckage.
Det byggs ju upp vissa avlagringar i motorn som den helsyntetiska kan lösa upp.

Och killen som byter oljan och häller den i traktorn är ett pucko enligt min mening, lika illa som att byta olja men inte filter.
Har man inte råd med både olja och filter ska man nog skaffa en cykel..

Användarvisningsbild

Re: Motorolja

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176131 Detta med oljor är intressant och en hel vetenskap.

Har hört att synteten klarar högre temperatur och höga glidhastigheter, t.ex. i ett turboaggregat samt bör vara mindre benägen att rinna av. Mineralolja kan koksa i en sådan situation.
Syntetoljor skall också ge ett lägre slitage och lättare kallstarter och
vara mera korrisions och oxidationsstabil och med en längre bytes intervall
än motsvarande mineral?
Detta även om alla mineral oljor har blivit bättre med
tiden.
Däremot kan syntetoljan vara aggresivare mot packningar.


Vad jag förstår så är alltid motoroljor bakåtkomplatibla mot en
lägre kvalitsklassning oavsett mineral eller syntet?
Idag saluförs oljor av viskositeter som teknikerna bara för några år sedan ansåg otänkbara. Resultatet har blivit bilar som drar mindre bensin och som har lägre emissionsvärden, framför allt under den kritiska uppvärmningsperioden. Oljor med viskositeten SAE 0W-30 och 0W-40 finns idag hos några tillverkare och inom ett par år kommer vi säkert att få se viskositeterna SAE 5W-20 och 0W-20 på marknaden. Gemensamt för alla dessa smörjmedel är att de tar sikte på moderna motorer och deras krav. Frågan är var detta lämnar oss med äldre, ibland slitna, motorer tillverkade för helt andra smörjmedel?

Det har ju varit en del snack om att man kört för "fin " olja i gamla skitiga motorer.
Motorer som det sedan lossnat sotflagor och partiklar i som sedan täppt till i oljekanalerna.
Eller är det en myt, kanske är ett fall för mythbusters? ??? :-\ :-\

Är det en skillnad på lätta/tunga fordon?
Förr var det mest API service DM eller DS och ett ständigt byte
vinter och sommar beroende på temperatur. Ex. 10W 20W 30W.
Och byte varje 100 tim? Är detta rimligt? Var oljorna verkligen så dåliga på 60-talet.
För dagens traktorer har jag hört talas om 600 timmar.
Oljefilterbyte är alltid obligatoriskt och jag undviker Biltemas filter när man ser skillnaden mot ett typ orginalfilter.


Men ta några minuter och läs denna länk som jag tycker var intressant det handlar om tändkulemotorer och moderna oljor. Men det gäller väl egentligen alla förbränningsmotorer:
http://www.tandkulan.com/olja.htm

Jag som gillar och har gamla maskiner vill förbättra där det går med en modernare
teknologi?
Syntet är nog bra och kanske bäst oavsett även om det inte finns angivet i
maskinenens manual. Dessutom utvecklas oljor hela tiden.
Men i en gammal sliten motor kanske man måste vara lite musikalisk.
Äldre motorer är ofta lågvarviga och har väl tilltagna lager och då är frågan egentligen hur stor nytta är det med att köra dom på syntetolja??

Syntetoljans överlägsenhet att tåla tryck, motstå oxidering och snabbt nå smörjställena efter start är ett skäl. Att det lägre viskositetsmotståndet medverkar till minskad oljetemperatur är dessutom, i hårt belastade motorer, av stort värde.
En idealisk gammelmotorolja anser jag, borde därför vara en syntetisk olja framställd efter de senaste rönen men aningen tjockare än nyoljorna.
Sen får var och en göra sin egen bedömning..

:D :D :D
Senast redigerad av Sweden-viking lör 26 maj 2012, 17:01, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Motorolja

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176142 Har hört att synteten rinner av lagerytor m.m ,så en traktor som kanske står nån vecka ibland inte har nog oljefilm på lagerbanor och dylikt.
Håller med om Biltemas oljefilter +luftfilter,finns ju nästan inte papp i dom.

Avatar Fallback

Re: Motorolja

ord bind  
#176151 deta med oljor är spännande. köpte en tre år gamal opel vecta som gått 14500 mil.
denna motor skulle ha en helsyntetiskolja. jag använde en mineralbaserad
turbokombiolja10w40. efter 500mil var jag tvungen att byta olja då alla
avlagringar hadde lossnat, oljan var som sirap.
sedan byttes oljan var tusendemil. vid 36000mil gav motorsyrningen upp och bilen
skrotades då fans det inga slamer eller synliga skador på lagerytor som tex
kamaxelns nockar och lager. därför finns bara denna motor olja hemma numera.
den finns numera i bilen,traktorn,motorcykeln och åkgrässkliparen.
detta funkar ju här i södra sverige.ni i norr har väl andra förutsättnigar.
den oljan är bättre vid destruktion då man inte behöver tillsätta så mycket energi
som vid syntetolja. att en tjugolitersdunk kostar mindre än femhundra är ingen
nackdel det heller. :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).