Avverkning (slutavverkning)

Slutavverka eller ej ?

93 inlägg 38024 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

DrDamp  
#175905 10cm? ... Är inte med jag :)

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

skogsbonne  
#175911 10 cm i diameter när du kapa av förra stocken:)

Användarvisningsbild

Re: Slutavverka eller ej ?

skogsjan695xl  
#175919
skogsbonne skrev:10 cm i diameter när du kapa av förra stocken:)


2.5 längd är ändå för kort. På 3meters massa är det + - 30 cm och fallande längd är kortaste längd 270 och längsta 579.

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

DrDamp  
#175959
skogsbonne skrev:10 cm i diameter när du kapa av förra stocken:)



så är dom bara 10 cm i rot så kan man göra dom 3 meter även om dom är 1cm i topp ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slutavverka eller ej ?

skogsjan695xl  
#175967
DrDamp skrev:
skogsbonne skrev:10 cm i diameter när du kapa av förra stocken:)



så är dom bara 10 cm i rot så kan man göra dom 3 meter även om dom är 1cm i topp ?


Ja det kan du men den måste hålla 5cm vid 2.70. Det övriga är vrak. Men det behövs många bitar som är klenare än 5cm för att du ska få ihop 1 kubik vrak.

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

DrDamp  
#175969 Okey då fick man lära sig =) Thxs.. Blir det vrak av den om den är 5cm vid 2,70 och man gör den längre säg att det nu är 3,5 men ändå 5 cm vid 2,70 ?

Jobbigt att mäta all massa , blir väl en vana tillslut =)

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

skogsbonne  
#175972 jag mäter aldrig massan eller timmret jag sågar av timmret om det ser lagomt tjockt ut har jag börjat kvista massan så kapar jar av den men jag brukar oftast lämna det sista för det är för jobbigt att kvista en liten massa mit som är typ 3-4 cm topp

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

DrDamp  
#175977
skogsbonne skrev:jag mäter aldrig massan eller timmret jag sågar av timmret om det ser lagomt tjockt ut har jag börjat kvista massan så kapar jar av den men jag brukar oftast lämna det sista för det är för jobbigt att kvista en liten massa mit som är typ 3-4 cm topp



Okey tackar , få börja mäta så jag iaf börja med massa nr 2 så den är 10 cm i början iaf.. så man inte kapar den på säg 8cm..

Iofs det kommer nog med tiden =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slutavverka eller ej ?

skogsjan695xl  
#175999
DrDamp skrev:Okey då fick man lära sig =) Thxs.. Blir det vrak av den om den är 5cm vid 2,70 och man gör den längre säg att det nu är 3,5 men ändå 5 cm vid 2,70 ?

Jobbigt att mäta all massa , blir väl en vana tillslut =)


Den delen som är över 270 i detta fall blir vrak. Men de 270 är helt godkänd massaved.
Summa sumarum är att det gör inget att du har 3-4 cm i topp så länge den håller 5cm vid 2.70.

En liten tummregel vi kör med. Är stammen runt 7cm i brösthöjd blir det inget av. Självklart beror detta hur skogen är. Det kan ju vara relativt lång med liten avsmalning.

Detta kommer du att komma in i till slut.

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

DrDamp  
#176001
skogsjan695xl skrev:
DrDamp skrev:Okey då fick man lära sig =) Thxs.. Blir det vrak av den om den är 5cm vid 2,70 och man gör den längre säg att det nu är 3,5 men ändå 5 cm vid 2,70 ?

Jobbigt att mäta all massa , blir väl en vana tillslut =)


Den delen som är över 270 i detta fall blir vrak. Men de 270 är helt godkänd massaved.
Summa sumarum är att det gör inget att du har 3-4 cm i topp så länge den håller 5cm vid 2.70.

En liten tummregel vi kör med. Är stammen runt 7cm i brösthöjd blir det inget av. Självklart beror detta hur skogen är. Det kan ju vara relativt lång med liten avsmalning.

Detta kommer du att komma in i till slut.


Aha man får tacka för tipsen, jätte bra!! Tummen upp!

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

DrDamp  
#176032
nalle34 skrev:Såg bilderna nu missade dom när jag skrev svaret (syller på hokey tittade på tve när jag skrev) På bilderna värkar du ha bra grönyta på topparna. Så det är ingen panik med avverkning. Tänk i genom vad du vill med skogen och gör det som känns bäst för dig. Träden går utmärkt att använda som frötallar.



Tall kronmorna inkräktar på varandra rätt mycke just nu på vissa ställen i skogen.

Tror du om att ta ut det klenaste ( 18-20cm dia) och tätaste det som står 1,5m mellan och lämna säg 3-5 meter imellan (30 cm diam) tallarna (Timmerställning kanske det kallas? )

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

DrDamp  
#176033
Runtorparen skrev:kollade bara lite snabbt på bilderna så ut att vara ganska mycket grova tallar?

är det ett klenare bestånd så de har stått tätt skulle jag göra en timmerställning och slutavverka när du gallra de andra området.
vi har gjort så på ett par områden och de har svarat väldigt bra och eftersom vi lämnade riset så har de blivit en liten gödslings effekt och tallen är betydligt grövre nu. (bra pris på rotbitarna)
detta kan vara ytterligare ett alternativ om du inte vill hugga slätt nu. personligen hade jag valt mellan en timmerställning om de är mycket klent i beståndet eller att låta de va då jag tror att priserna kommer att gå upp redan mot hösten. ev nästa höst.



Låter som en bra ide, =)

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

Skogsforskare  
#177217 Även en 120-årig tallskog går att gallra, förutsatt att du inte gallrar för hårt. Vad har du för stamantal, höjd, grundyta?
Istället för att ställa fröträd direkt kan du gallra svagt och se vad som händer.

Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

DrDamp  
#177269 Vet ej stamantalet och grundyta kan det vara T20 ?

Håller just nu på ta bort mer lr mindre all gran inne bland tallarna och så mycke luftigare det blir.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverka eller ej ?

Skogsforskare  
#177274 T20 är ståndortsindex, som visar hur bördig marken är.
Vet du volymen då?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).