Vedmaskiner, flishuggar

Klyvproblem hakki pilkli 37

64 inlägg 46609 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klyvproblem hakki pilkli 37

a_larsson  
#175645 Hej har ett problem med min klyv. Den går lite som den vill, ibland sakta ibland fort. Redan från början av klyvrörelsen kan den gå sakta. Det sitter en ventil som ska styra vilket tryck klyven ska sänka fart på. Har ställt på den men tycker inte det hjälper, e det någon som haft samma problem eller har nån ide om va det kan va för fel?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

totte  
#175648 Remmen slirar?

Avatar Fallback

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

mrvimek  
#175699 kolla så du ha alla faser o ha du traktor driven så ställ upp varven så få du se om de blir skillnad

Avatar Fallback

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

axwell  
#175705
totte skrev:Remmen slirar?


Det tror jag också, ggr 3, för visst är det 3 remmar.
Någon som har en sådan msk. kanske kan berätta.

Finns på Biltema men jag kommer inte ihåg till vilken bil.

Användarvisningsbild

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

totte  
#175712 Jo, jag har ett minne av att nån frågade i stort samma här nån gång och det visade sig att det hjälpte att byta rem(mar).

Avatar Fallback

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

skogshasse  
#175714 kolla backventilen finns två olika vad jag känner till den ena sitter på utsidan av blocket den andra sitter inuti blocket så är det på min den är från 2007 tror jag det är

Avatar Fallback

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

a_larsson  
#175786 Alla faser tror jag att den går på, märker ingen skillnad på nått annat än klyven. Men det går ju fort att mäta iofs. Remmarna är nya med bra spänn på så dom tror jag inte slirar, efterspända och raka. Men backventilen skulle jag kunna tänka mig, e det en av dom som sitter till vänster om acc-ventilen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

a_larsson  
#176436 Var ute och körde lite med maskin idag och märkte att den verkar gå trögt och sakta på returen på klyven ibland.

   TS
Avatar Fallback

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

Snowblow06  
#176444 Min erfarenhet säger mig att remmspänningen är prio 1 att kontrollera, sitter lite bökigt att spänna, viktigt att kolla alla remmar även de som inte direkt är mot klyvfunktionen. Kan också vara låg tryckoljenivå i tanken eller ett igensatt returoljefilter. ´Samt vid "kallstart" segfunktion på klyven. Ska själv satsa på att byta oljan och filter i maskinen när de blir lite lugnar i produktionen :grin:

Avatar Fallback

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

a_larsson  
#176453 Ja remmarna e det inte. Jag e rätt övertygad om att felet sitter någonstans i hydrauliken. Men det som jag tycker e lustigt e ju att inte klyven går sakta hela tiden, den går ju lite som den vill ibland snabbt och ibland sakta redan utan belastning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176549 Känner igen symtomen från den gamla Balaklyven. När man ställer spaken i klyvläge går den lite lustigt. När man lirkar på den så kommer den igång riktigt. I detta ventilpaket har vi bytt en fjäder om jag inte minns fel.

Jag tänkte om det kan vara nåt liknande som kärvar.

Det smäller ju rätt bra där under när kolven får sin impuls. (På våran maskin så var det en bit som gick av). Det kan vara nån justering som har flyttat på sig. Alternativt glappar. :?:

Avatar Fallback

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

a_larsson  
#176568 Ja idag har klyven blivit orkeslös och jag hittade en o-ring i filtret. Troligtvis har det något samband med att den gått som den gjort. Bara att plocka ner och se var den kan ha suttit.

   TS
Avatar Fallback

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

Snowblow06  
#176631 Vilken årsmodell på maskin har du och ungefär hur många kubik kör du på ett år

Avatar Fallback

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

a_larsson  
#177214 Årsmodellen ska vara 05. Jag tror jag kör 200-250 meter ungefär. Nu e backventilen bytt då den hade gått itu. Men maskinen beter sig lika fortfarande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Klyvproblem hakki pilkli 37

skogshasse  
#177662 hej på er i dag skulle jag byta filter och olja i kapen och upptäcker att filtret är trasigt fattas en ganska stor bit papper och slår i 20 liter ny olja men det räcker inte upp till stickan så det blit till att köpa mera olja är det någon som vet hur mycket det ska vara i kapen 1x37

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).