Skogsröjning

Starta eget bra eller dåligt?

40 inlägg 28780 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Starta eget bra eller dåligt?

pertan  
#173472 Äre väll då smartare å skaffa FA-sedel då så får man behålla a-kassan plus att bli man less kan man hoppa på nått annat om d vill sig väl:)

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Starta eget bra eller dåligt?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173476 FA-skattsedel är självklart. Eller så startar man AB och anställer sig själv med A-skatt.

Avatar Fallback

Re: Starta eget bra eller dåligt?

pertan  
#173480 Alla sätt är bra utom dom dåliga som de brukar säga :wink:

Användarvisningsbild

Re: Starta eget bra eller dåligt?

Sedvall  
#174560 Mina extraknäck har jag tagit på f-skatt så man måste ju inte ha a-skatt, men det är väll en smaksak. Hörde att certifieringen även hindrar maskinentreprenörnerna att ta in f-skattare nu mer.

Avatar Fallback

Re: Starta eget bra eller dåligt?

pertan  
#174645 Äre nån som kan svara på hur det funkar igentligen med a-kassan å f-skatten, fick en hel hög med papper när ja skulle börja stämpla om precis allting som har med min firma å göra.
men om ja nu skulle vilja använda f-skatten vad händer då blir man kickad direkt från a-kassan då elr? hur gåre till på för vis?

Användarvisningsbild

Re: Starta eget bra eller dåligt?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174672 Tydligen måste man lägga firman vilande om man ska stämpla.

Avatar Fallback

Re: Starta eget bra eller dåligt?

pertan  
#175036 jo så långt vet ja då det är så jag har i nu läget, men om ja får för mig och använda f-sedeln nu i sommar hur blire då till vintern när röjsäsongen är över? om ja inte hittar nått att hålla på med förstås men om inte kan man skjuta fram stämplingen man har idag tills dess? elr kan man stämpla som vanligt, fast det är nog högst osanolikt.
det går ju inte å få tag i dem på a-kassan heller så ja blir väl tvungen å mejla med dem ist 😡

Avatar Fallback

Re: Starta eget bra eller dåligt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175038 Du kan väl bara låta firmna vila en gång för att få A-kassa har jag för mig. Så startar du igen, så kan du inte stämpla mer.

A-kassan är inte till för att fylla upp på säsongsjobb.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget bra eller dåligt?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175039 Har man säsongsberoende rörelse så ska man egentligen inte få från a-kassan öht under lågsäsong, om du tex ansöker om att börja stämpla i november och det är helt normalt att det är en nedgång i rörelsen den årstiden.
Samma gäller såklart även nästa lågsäsong, inte okej att sluta stämpla innan säsongen drar igång för att sen återgå när vintern kommer.

Det gäller att jobba in så man klarar sig hela året eller ha annan verksamhet under vintern, jag har tidigare kört in vinterpengarna men har nu andra uppdrag under lågsäsong.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget bra eller dåligt?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175080 Tidigare var det iaf så att man hamnade utanför a-kassan om man hade firma längre än 12 månader så om man vill prova att firma på litegrann en säsong så kan man ju lägga firman vilande efter 11 månader och stämpla på som vanligt.
Men som nämnts, a-kassan är inte till för säsongsjobb även om det är så den använts länge.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).