Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Avestavagnen ms 38?

114 inlägg 55414 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

Hema  
#166465 Mekaniskt är det väl starkare o stabilare, men ytterst mycket mer känsligare vid "våld/slag" mot kranen.

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

cosy  
#174090
ryared skrev:
ryared skrev:Här kommer en film på ms 38




Fan det är femte gången jag tittar på dessa filmerna! Vad är det för fel på mig? Sambon tittar argt på mig och säger, sök hjälp. Får nog uppsöka en psykolog. Så Hema, begäret är stort även hos mig nästan lite sjukligt (enligt vissa i alla fall).


hahah Du är inte ensam om det. om det nu är någon tröstSå har jag.legat idag läst 4 timmar om dessa atv gripvagnar. Har ingen atv ens.Står mellan suzuki king quad och polaris sportsman X2 som den kommer med servo 2013.
Min broder köpte skogsgård förra året. Men innan dessa köpte han motorsåg. minilunaren oxen. volvo bm 600 67a. starvajerkran med vagn. Vapenskåp. Då bodde han i GBG på hisingen på 7 våning i ett höghus. antal el maskiner och annat jag inte kommer på köpte han med. börja köpa sker 7 år minst innan köpte gården.
Så kort sagt, finns nog värre nördar en du, det kan du hälsa din sambo hahah

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

ryared  
#174150
cosy skrev:
ryared skrev:
ryared skrev:Här kommer en film på ms 38




Fan det är femte gången jag tittar på dessa filmerna! Vad är det för fel på mig? Sambon tittar argt på mig och säger, sök hjälp. Får nog uppsöka en psykolog. Så Hema, begäret är stort även hos mig nästan lite sjukligt (enligt vissa i alla fall).


hahah Du är inte ensam om det. om det nu är någon tröstSå har jag.legat idag läst 4 timmar om dessa atv gripvagnar. Har ingen atv ens.Står mellan suzuki king quad och polaris sportsman X2 som den kommer med servo 2013.
Min broder köpte skogsgård förra året. Men innan dessa köpte han motorsåg. minilunaren oxen. volvo bm 600 67a. starvajerkran med vagn. Vapenskåp. Då bodde han i GBG på hisingen på 7 våning i ett höghus. antal el maskiner och annat jag inte kommer på köpte han med. börja köpa sker 7 år minst innan köpte gården.
Så kort sagt, finns nog värre nördar en du, det kan du hälsa din sambo hahah


Det var skönt att höra cosy, jag skall hälsa henne det. Vad lutar det åt för vagn då?

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

cosy  
#174154 avesta vagn får det väl bli.Först köpa en polaris x2 om den kommer med servo. hoppas få svar om det i juli eller augusti om modell 2013 får det. annars får väl bli japnskt.Bäst kvallitet. Men polaris med längre axelavstånd och turf lockar mig. också hört polaris servo ska vara lite traktor lätt. Gillar inte yamahas servo. går för tungt och ändå ingen direkt känsla. i skogen vill man ha lätt. artic cat ska tydligen ha lätt servo med.
Men till vagnar nu då.Står ju mellan alvesta och kranman. Läst 8 timmar idag om dessa vagnar.alvesta tycker jag bäst om.Men bra båda.Sedan älskar man ju vagnen med navdrift och mowi kran. Tyvärr så ingen flyttbar boggie tex. Men å andra sidan ska ju vinschen fan inte sitta på kranen.hur kan dom missa detta? ska sitta på vagnen och på grinden. Det har vagnen med mowi på ju bara.
säg 150 plus moms för avesta och 80 plus moms för polarisen x2. 230 tusen ca totalt. vad får man för det annars? lite så får man tänka ju. alstor kostar det dubbla. Då lastar den inte mer en ca 2 ton med. bättre i skogen ja visst. men då kan man knappt ha den till annat heller.
Men det jag undrar hur jobbigt och långtid tar det koppla bort avesta vagn från en atv? kanske blir så man fan aldrig orkar nöjes åka eller ut och reka?

får nog säga lutar åt en billigare avesta kranvagnen. kanske börja med den eller krananman 1700 eller 1800. vad skiljer det på dom två?
sedan måste jag tillägga lastflaket med tipp och maxlast på 1400 kg till avestan lockar jäklar. ha köra ved på och tippa av till huset jag inte köpt en hahah. säljer det jag har och bor i lägenhet så länge faktislkt. men mitt på landet vart annars*S*

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

Hema  
#174218 cosy: Om du vill lägga så mycket på ett ekipage, kanske man kan börja snegla på en kranman Bison eller en hjulhäst (där du står och har bättre sikt, men antagligen är Bisonen roligare).

Att koppla av en kärra tar för en van användare max 5min om ens det. Starta hydraulpaketet, sänka ned stödbenen på vagnen och va med och koppla loss vagnshandsken över kulan, stänga av hydraulpaketet, koppla loss hydraulslangar, flytta över ventilpaket, klart!

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

cosy  
#174245 hej. bison är kranman och med gräsklipparmotor. kan bara användas i skogen. Brodern har redan en oxeminilunare. Ska ha atv dra på lågvagn oxen på vägar till skogen så att säga.
Sedan måste jag säga hjulhästen är en mycket bra grej. Lä'ste någon som tyckte var konstiga gå vid sidan om. Men hallå det är det bästa vid svår teräng. av säkerhets synpunkt super bra.
Jag köper polaris x2 om den kommer med servo slutet på året. Köper jag skogsvagn blir det avesta. kvalitet och rostar ej tex. Men framför allt görs i Sverige.
vad har du för grejer Hema då? Ser du är Boråsare.Jag bor par mil utanför Borås...

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

Hema  
#174318 Har lite äldre grejer. En kodiak 450 + kranman rexon 300 utan drift (allt -03). Har dock inte hunnit lasta den särskilt tungt så den har fått bekänna färg, men det kommer. :)

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

skogsbonne  
#174444
Hema skrev:cosy: Om du vill lägga så mycket på ett ekipage, kanske man kan börja snegla på en kranman Bison eller en hjulhäst (där du står och har bättre sikt, men antagligen är Bisonen roligare).

Att koppla av en kärra tar för en van användare max 5min om ens det. Starta hydraulpaketet, sänka ned stödbenen på vagnen och va med och koppla loss vagnshandsken över kulan, stänga av hydraulpaketet, koppla loss hydraulslangar, flytta över ventilpaket, klart!


har du kvar hydralagrigatet på fyrhjulingen vi tar av rubbet med slangar och allt på

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

Hema  
#174446 Det är ju helt beroende på vad man ska göra, men visst hydraulaggregatet sitter fast med 2 låsrattar (rätt ord?) så det går ju på ett kick.
Jag har funderat på att flytta paketet från ATVn (har stel axel) till vagnen o sedan ha någon typ traktorvikt uppe på pakethållaren fram, för att få mer tryck på framhjulen. för jag tycker nog allt att det är lite i vägen, när man kör. Samt så slipper man slangarna.

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

skogsbonne  
#174450 vet inte vad det heter men det är ju bara 2 spännen .
jag tycker inte aggrigatet är så mycket ivägen och slangarna har vi på vänster sidan ner vid fötterna

Användarvisningsbild

Re: Avestavagnen ms 38?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174455
Hema skrev:o sedan ha någon typ traktorvikt uppe på pakethållaren fram, för att få mer tryck på framhjulen. för jag tycker nog allt att det är lite i vägen, när man kör. Samt så slipper man slangarna.


Rätt tänkt,kanske, precis vad jag håller på och labbar med, så långt känns det som om jag är på rätt väg.
(skriver lite om det i min blogg)

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

Hema  
#174605 Uvskogen skrev en kommentar, hoppas det blir bra.

Någon som har testat Mowi-ATVvagenens navdrift i verkligheten, hur funkar den?

Men åter till topic, alvestavagnen är allt fin :) Dock finns inte de pengarna...

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

Storken  
#174654 "säg 150 plus moms för avesta och 80 plus moms för polarisen x2. 230 tusen ca totalt."

Vafan kostar en sån liten vagn 150 tusen ? :surp:
Jag börjar förstå att jag kör rätt billigt med mitt gamla traktorekipage...
Ford 5600 -80 + griplastarvagn Weimer GL -6 -79.
Skulle tippa på ett marknadsvärde runt 70 till 80 tusen och för det facila priset
får man tydligen knappt en fyrhjuling... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

Hema  
#174679 Man kan inte jämföra nytt mot gammalt. Samt att då ATV:er vanligtvis saknar hydraulsystem, så dessa tillkommer och på så sätt "höjer" priset. Sedan har vi de förhållande små tillverkningsserierna, men även att det har visat sig att de kan ta ut dessa priser och då blir prisbilden där efter.

Men jag håller med om att det är hutlöst dyrt, men sålänge utvecklingen går framåt, kommer behovet för en ny finnas. Slutligen är begagnat marknaden tämligen begränsat. Folk verkar inte sälja sina ekipage i någon större utsträckning.

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

skogsbonne  
#174713 avestavagnen ms 38 och 4,2 h kostar 95 och 99 plus moms och den lilla kostar 80 plus moms så dom kostar inte 150 plus moms

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).