Skotare

Största skotaren

13 inlägg 11446 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Största skotaren

Anton_  
#169170 Som rubriken säger, vilken är den största skotaren som finns tillgänglig att köpa i Sverige?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Största skotaren

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169178 Kuriosa:

Största skotaren var väl Koehrings som lastade 44ton.
http://www.forestryforum.com/gallery/al ... 5_copy.JPG

Koehring Waterous 440 Log loaders

Användarvisningsbild

Re: Största skotaren

Mäki  
#169208 Ny är väl Tigercat 1075.

http://www.tigercat.com/en/1075b-forwar ... r-overview


Men begagnad skulle jag säga Timberjack 933D

viewtopic.php?f=11&t=12691

Avatar Fallback

Re: Största skotaren

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169222 ponsse elephant king är väl en sån där stor jävel också

Avatar Fallback

Re: Största skotaren

wrytter  
#169268 Vad menas med störst? Maskinen som väger mest tom, maskinen som kan få på mest med virke, maskinen som väger mest då den är fullastad eller den som bara är störst till yta men inte tyngst?

Användarvisningsbild

Re: Största skotaren

stegmaster  
#169488
wrytter skrev:Vad menas med störst? Maskinen som väger mest tom, maskinen som kan få på mest med virke, maskinen som väger mest då den är fullastad eller den som bara är störst till yta men inte tyngst?

Oavsett hur du räknar, så tror jag den Koehring 440 forwarder er svårslagen, på alla områden. :wink:
http://www.flickr.com/photos/koehring_g ... otostream/

Nogra snabbuppgifter(svårt at se riktig?)

Tomvikt: 54t
Lastkap: 44 t
Bredd över staker: 490cm (bredd maskin 530cm)
Kran: Lyftar 7,8 t på ca9,70m
Det enda den inte er störst/best på måsta vara motorstyrka/fart: 250hk och 7km/t

Avatar Fallback

Re: Största skotaren

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169508 Jo nog var Koehring 440 en best allt men frågan i trådstarten var ju:

Som rubriken säger, vilken är den största skotaren som finns tillgänglig att köpa i Sverige?

och jag är rätt säker på att den inte finns att köpa i Sverige nu :smile:


Den som är störst i dag, mått och vikt, är nog Tigercats 1075B tätt följd av Elephant King.

Avatar Fallback

Re: Största skotaren

erjo 12/90  
#172242 nya cat 584 HD är ganska rejäl också såg den på austimber för 3 vekor sen ungefär.

Avatar Fallback

Re: Största skotaren

wrytter  
#172285 Jag skulle tro att skotaren med störst totalvikt, med det menar jag fullastad är nog tigercaten (för den är så tung tom) eller allehanda storskotare med ett als rede från hultdins, man får ju en oehört står last area då man breddar och skjuter upp stolparna. råkade av misstag en gång överlasta 1710an med på tok för mycket massaved. Tömde en väg och hade ca 1 km fin basväg så jag ville få med mig allt. Mätningen för vikt hade nog hakat upp sig och låg på ca 19 ton. på väg fram till avlägget så gungade väl lasset till sig så att isen under bankarna krossades och den kunde väga. Fick hjärtat i halsgropen då den visade på 29.7 ton.. Absolut inte att rek. då den är gjord för 17 ton. Men lite nyfiken är man på hur mycket det vägt om det varit låt säga segväxt talltimmer? I övrigt måste jag säga att ALS redet måste vara gudsgåva, har inte jävlats nått speciellt för oss då vi brukar vara väldigt noga med att rengöra under bankarna så att vågen kan nollställa sig. Men det här med skjutbar grind samt breddnings bara stolpar samt att de är höj och sänkbara, jäklar va smidigt :) Och vad mjukt det går att driva fram virket då als pendlar lite :)

Avatar Fallback

Re: Största skotaren

sebastianberg  
#173082 timberpro tf 840 är inte så dålig

Avatar Fallback

Re: Största skotaren

snubblaren  
#173100 Hur många ton tar den?

Avatar Fallback

Re: Största skotaren

sebastianberg  
#173231 jag tror den tar en bit över 20 ton

Avatar Fallback

Re: Största skotaren

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173234
sebastianberg skrev:timberpro tf 840 är inte så dålig


Och vem säljer den i Sverige ?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).