ons 25 apr 2012, 18:36#172733
Jag tror mycket på både sitka och hybridlärk i södra sverige. Jag har båda i mindre bestånd men har starka funderingar på att skifta i större skala när min rödgran ska slutavverkas. Kustgran blir imponerande stora, men tydligen för lösa i "hullet" för att duga till byggvirke
Det där att sitka är viltbegärligt är en sanning med modifikation, Jag kan berätta lite om mina erfarenheter, Rådjuren provsmakar givetvis några men verkar inte föredra det mer än rödgran, lite fejningskador får du räkna med, helst i utsatta lägen.
Nu i våras var jag ute och inspekterade en sitkaplantering och hittade några som var kapade 2-3 cm över marken, troligen hare men det verkar inte vara speciellt smakligt de heller. Kanske hårda barr skyddar?
För lärk har jag hittat en hel del fejningsskador av både älg och rådjur samt även barkgnag av älg.
Sitka som lärk är att föredra att plantera om minimum 1-2 hektar. För lärk som ska det gallras vart 5 år ska du upp i 10m3 för leverans utan avdrag, blir med andra ord lättare med större bestånd än med små, och du får relativt mindre viltskador.
Glad i gråväder