Föryngring

Plan(t)era för framtiden

107 inlägg 52415 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Plan(t)era för framtiden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170677 "– Vissa klimatscenarier ger en bild av att stormar kommer att öka i framtiden medan andra förutspår en minskning."

Fin prognos. ;)

Arevo
Avatar Fallback

Re: Plan(t)era för framtiden

trollskogen  
#170685 Åsså följer denna meningen:
"Oavsett det lär skadorna sannolikt öka framöver till följd av vind och storm, säger Daniel Bergdahl, klimatanpassningssamordnare vid länsstyrelsen i Örebro."

Där har ni er prognos... :wink:

De första citatet visar väll bara hur svårt de e till å me för de som ägnar hela dagarna (eller livet) åt forskning för å förstå hur de kan bli framöver. All respekt åt dem, kan inte va lätt. Nu e vi varnade i alla fall, sen får vi väl se va de blir... :???:

Nån som e sugen på å chansa? :wink:

Avatar Fallback

Re: Plan(t)era för framtiden

boksson  
#172459 Lite mer stormfast, i alla fall i södra sverige. har själv några avdelningar med sitka, växer som bara den men är rätt frostöm.
http://skogen.se/nyheter/exoter-vinner-i-langa-loppet

Användarvisningsbild

Re: Plan(t)era för framtiden

towes  
#172713
boksson skrev:Lite mer stormfast, i alla fall i södra sverige. har själv några avdelningar med sitka, växer som bara den men är rätt frostöm.
http://skogen.se/nyheter/exoter-vinner-i-langa-loppet

Man tackar för den artikeln, väldigt informativ. Lursjön ja, där har man ju doppat sig några gånger...

Lärde mig en gång att Sitkagranen hade som främsta fördelar att de är stormfastare än vanlig gran samt att de växer snabbt. Men samtidigt är de i större grad än vanlig gran begärliga för viltet. För övrigt känsliga för frost, röta och torka, men det gäller ju till stor del även vanlig gran.

Helt klart är du inne på ett bra spår, Boksson. Tror det kan bli bra på mark som har god tillgång till markvatten året om.


Apropå det som sagts tidigare i tråden om hybridlärk och dess fördelar: Jag har ju även själv varit inne på att granbarkborren kan bli ett gissel för granen torra somrar i framtiden och därför propagerat lärk. Tyvärr skymtar ett moln på lärkhimlen i fjärran. http://www.atl.nu/skog/skogs-gare-varnas-f-r-l-rkborren
Inte helt oväntat då moder natur brukar jämna ut oddsen för det mesta. Dock inget som hindrar oss från nya lärketableringar på sikt, men bra oavsett att vara vaksam.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plan(t)era för framtiden

boksson  
#172733 Jag tror mycket på både sitka och hybridlärk i södra sverige. Jag har båda i mindre bestånd men har starka funderingar på att skifta i större skala när min rödgran ska slutavverkas. Kustgran blir imponerande stora, men tydligen för lösa i "hullet" för att duga till byggvirke

Det där att sitka är viltbegärligt är en sanning med modifikation, Jag kan berätta lite om mina erfarenheter, Rådjuren provsmakar givetvis några men verkar inte föredra det mer än rödgran, lite fejningskador får du räkna med, helst i utsatta lägen.
Nu i våras var jag ute och inspekterade en sitkaplantering och hittade några som var kapade 2-3 cm över marken, troligen hare men det verkar inte vara speciellt smakligt de heller. Kanske hårda barr skyddar?
För lärk har jag hittat en hel del fejningsskador av både älg och rådjur samt även barkgnag av älg.

Sitka som lärk är att föredra att plantera om minimum 1-2 hektar. För lärk som ska det gallras vart 5 år ska du upp i 10m3 för leverans utan avdrag, blir med andra ord lättare med större bestånd än med små, och du får relativt mindre viltskador.

Användarvisningsbild

Re: Plan(t)era för framtiden

towes  
#174325 Denna tråd har till stor del kommit att handla om att planera föryngring för de förhållanden som kommer gälla ett antal decennier fram, dvs i nästa trädgenerations medelålder.

Hörde på radion förra veckan att SMHI har publicerat ny statistik för en tjugoårsperiod i Sverige fram till nyligen. Dessa siffror visar sig vara väldigt intressanta i förhållande till tidigare uppgifter jag kunnat få fram. Bifogar en artikel jag hittat i ämnet nedan.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/vadre ... r-onormalt

Sydsvenskan_5_maj_1.JPG

Sydsvenskan_5_maj_2.JPG


Sydsvenskan_5_maj_3.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plan(t)era för framtiden

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174731 Läste i Land som kom nyss att lövet blir alltmer intressant. Med tanke på det som händer med vädret, dvs att det regnar mer (vilket väl alla är överens om) så passar ju det björken. Jag har en hel remsa som ligger nedanför en lång sluttning, säkert 400* 100 meter lång som är alltid blöt. Kanske blir det än värre. Där trivs björk bra idag, men även tall och annat löv.
Blev och fundera om man skulle rensa undan lite och satsa på en björkskog? Kommer ju till och med hinna med att få se den ganska stor :smile:

Hur planterar man björk? Frön, plantor, raka rader eller hur gör man (skogen ligger i Dalarna).

Avatar Fallback

Re: Plan(t)era för framtiden

Engelthon  
#174736 Med plant får du riktigt fin björk. Raka rader är att föredra och stamkvista i tid så kan du få lika mycket betalt som för furu stamblock.

Användarvisningsbild

Re: Plan(t)era för framtiden

Mäki  
#174738 Betestrycket är ganska högt på björken så har man mycket älg så kan det bli svårt utan inhägnad.
Blandad lövskog är något som saknas i skogarna där jag bor så vist skulle det vara intressant att pröva.

Användarvisningsbild

Re: Plan(t)era för framtiden

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174740
Mäki skrev:Betestrycket är ganska högt på björken så har man mycket älg så kan det bli svårt utan inhägnad.


18 vargar i reviret där min skog ligger, halverad älgtilldelning till höstens jakt.........Nä, älg, rådjur eller nåt lite större på fyra ben som äter träd är inget problem här. Vad jag nu tycker om det :???:

Användarvisningsbild

Re: Plan(t)era för framtiden

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174741
Engelthon skrev:Med plant får du riktigt fin björk. Raka rader är att föredra och stamkvista i tid så kan du få lika mycket betalt som för furu stamblock.


När planterar man björk bäst?

Avatar Fallback

Re: Plan(t)era för framtiden

foton  
#174747 På mina hyggen tar det bara några få år så är alltihop fyllt med björk! Då går man in och röjer sparar den bästa på varje m2. Då sätter dom full fart, sen kan man gå dit och plocka när man får lust. Inom 10 år kan man hugga ved. Senare kan det bli problem att det kommer gran överallt.

Användarvisningsbild

Re: Plan(t)era för framtiden

ananders  
#181983 Vad har du kommit fram till?

Avatar Fallback

Re: Plan(t)era för framtiden

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181987 Jag tycker att det är svårt att få raka björkar som duger till timmer. Hade jag fått tag i klonade plantor hade jag däremot inte tvekat att sätta björk.

Användarvisningsbild

Re: Plan(t)era för framtiden

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181991 För egen del så har jag snart röjt fram marken som jag ska sätta björken på. Det blir nog en 0,7 Ha. Massor med tall och en och annan gran har åkt ner. Det är som flera sagt, inget problem med den naturliga björkföryngringen, men ska prova med plantor, om skogsmästarna, håller med. Sköter jag motionen och inte lever allt för mycket rock-liv så lär jag få njuta av resultatet :wink:

Vi ( familjen) har dessutom snöat in på att prova med några udda träd som Lind (för humlorna), Äpple (för det är gott), Körsbär (sylt). Har ingen aning om det fungerar eller finns plantor som fungerar i skogen, men varför inte prova. Marken är fuktig, på gränsen till myr men har historiskt producerat mängder med löv av alla de slag!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).