Traktorer och processorer

Anpassa Valmet 705 för skog och snö

652 inlägg 373105 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

ned  
#170108
torpöbo skrev:Får se om det fungerar att ladda upp bilder.

Bifogar bilder på ett fotsteg tillverkat av ett gammalt bildäck.
Vi har även försökte att göra fotsteg av båspallsmatta med det funkade inte.
Bifogar även en bild på bukplåten som jag tror är gjord i ca 10 mm durkplåt kan vara 12 mm med.

CIMG3247 redigerad.jpg


CIMG3248 redigerad.jpg


CIMG3251 redigerad.jpg



Har något liknande med ett bred brandslang till en 6300

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170118 Kan bara säga igen att köra Valmet/Valtra utan bukplåt kan bli jobbigt med tanke på bottenpluggen.
Tryckte till min bottenplugg mot sten o hade ett rent h-te att få den tät igen då hålet blev ovalt och pluggen knappt gick att gänga sen.
Tilläggas att jag kör med driven kärra så bukplåten används att glida på när hjulen inte riktigt når ner ibland :wink:
Botten är av 8mm hardox, kant 10x40 plattjärn+ på svetsat 10x40 på tvären på insidan o sidor av 5mm
Senast redigerad av gnisten83 mån 09 apr 2012, 22:37, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Robertberg  
#170163
torpöbo skrev:Vi har även försökte att göra fotsteg av båspallsmatta med det funkade inte.


Varför inte?
Jag trodde att ju styvare ämne desto bättre..

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

torpöbo  
#170172 För att gummit sprack, i däcket har du "trådarna" som håller ihop det hela, det har du inte i båspalsmattan.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#170176
torpöbo skrev:jag skulle kunna ta några bilder på vår bukplåt så kan du får se vilket nytta den gör.


toröbo tack för bilder
jag ser gärna några bilder på dom även att jag är övertygad om att det gör nytta. men vad är det längsidorna är bultade i ? Är det stag till lastarfästen eller har du satt egna stag från motorn/bränsletank till bakaxeln?

gnisten83
Tack för bilden, ser att du inte har "sidor" hela längden men där framme är ju bara hyttgolvet och släta sidor på bränsletanken. så det behövs kanske inte?

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170179 Sidorna är bara under hytten för att skydda filter på vänstersidan och länkage tilll växelspaken på höger, sen är jag inte vän av durkplåtens räfflor neråt, ju slätare desto bättre, lite glid behövs när man ska över stubbar o stenar

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170182 Fint med bilder.
Man kanske skulle göra en lucka så man kan spola ur barr och gris?
Givetvis försänkt och väl skyddade skruvar osv.

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

torpöbo  
#170186
molnia skrev:
torpöbo skrev:jag skulle kunna ta några bilder på vår bukplåt så kan du får se vilket nytta den gör.


toröbo tack för bilder
jag ser gärna några bilder på dom även att jag är övertygad om att det gör nytta. men vad är det längsidorna är bultade i ? Är det stag till lastarfästen eller har du satt egna stag från motorn/bränsletank till bakaxeln?

gnisten83
Tack för bilden, ser att du inte har "sidor" hela längden men där framme är ju bara hyttgolvet och släta sidor på bränsletanken. så det behövs kanske inte?



Det syns kanske inte på bilden men den blåa buplåten är ganska formade efter ramen och tanken som är under efter några grundkänningar vilket tyder på att vi kunde lyckats bättre med konstruktionen.

Ditt antagande stämmer med att bukplåtarna är bultade i ramen till lastarfästena, det gör att det blir stabilt och bra. Det ända som egentligen skulle kunna skadas är den elektroniska dragkraftsavkänningen bak vid hydraularmsinfästningen.

Bukplåten består egentligen av 3 plåtar. En under växellådan, blå på bilden, en under motor och koppling svart på bilden samt grenavisare som gör att kvistar inte trycks snett underifrån in innanför motorkåpan. Då det sitter jackefäste på trakorn och kranen ligger framåt vi längre körning har grenavisare aldrig behövts.

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

torpöbo  
#170189
Slurfi skrev:Fint med bilder.
Man kanske skulle göra en lucka så man kan spola ur barr och gris?
Givetvis försänkt och väl skyddade skruvar osv.


Luckan ska vara väljgjord om den ska gå att öppna efter att man har lagt 3-5 ton traktor på.

Vi sänker bukplåten och rensar enbart vid filertbytet på transmissionen.

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170326 Min har M16 bult bak dock bara med rörstift och M16 vid främrefästet som är vid tanken, fäller den på sommaren vid service o smörja knutkorsen, hitills har de gått att få upp den igen och den har varit bortagen i bakre fästet med när jag bytte sumppackning

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

HÅkan N  
#170388 :lol: Det här blev en bra tråd som snart gått igenom hela valmet 05 serien :lol:

Vi kanske skulle ha en tråd som bara är för dom gamla goda valmet 05 serien :wink:

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

torpöbo  
#170412
HÅkan N skrev::lol: Det här blev en bra tråd som snart gått igenom hela valmet 05 serien :lol:

Vi kanske skulle ha en tråd som bara är för dom gamla goda valmet 05 serien :wink:


Det behövs nog bukplåtar och vetiga fotsteg som klarar skogen påfrestningar även på gamla 05 serien :)

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

HÅkan N  
#170417
torpöbo skrev:
HÅkan N skrev::lol: Det här blev en bra tråd som snart gått igenom hela valmet 05 serien :lol:

Vi kanske skulle ha en tråd som bara är för dom gamla goda valmet 05 serien :wink:


Det behövs nog bukplåtar och vetiga fotsteg som klarar skogen påfrestningar även på gamla 05 serien :)



Ja först fotsteg sen bukplåt. Men sen hur mycket man kör och terängen.

Beror på hur mycket sten det finns och höga stubbar... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#170481
HÅkan N skrev::lol: Det här blev en bra tråd som snart gått igenom hela valmet 05 serien :lol:

Vi kanske skulle ha en tråd som bara är för dom gamla goda valmet 05 serien :wink:


Ja, det har blivit mycket trevlig läsning här. :shock:
bilder gillas! :grin:
ja, vill någon skapa en sån tråd så hindrar jag inte(och blir inte stött/sur) och det går även bra att kasta in bilder/text här om ni har något om 05serien.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#170482 har ju lite info om 05-serien från en bok som heter "från valmet till valtra" som jag skannade intressanta sidor. Men jag vill inte lägga in alla sidorna på nätet då jag inte har dom rättigheterna. En och annan sida har jag lagt ut i forum, här och på maskinisten.net

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).