Skotare

Hemek 650

45 inlägg 46729 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hemek 650

Lindqvist  
#162937 Finns det någon annan som äger eller har bilder på en Hemek 650. Min är en 73 årsmodell
och den är ombygd så den har inte robson rullar mera det utan en kärra från något annat men skulle vilja rusta upp den ännu för den bara går och går.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Hemek 650

tannas  
#163107 Kolla med Tigercat i Hede (gamla Hemekfabriken), det kan ligga några gamla bilder kvar där.

Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163190 Googla på Hemek 650 så dyker det upp mängder av bilder.

En reservdelskatalog finns att ladda ner på filehill.com.

Har du "riktig" drift utan drivrullar på din vagn?

Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

Lindqvist  
#163341 Tack för det Ferguson. Jag har funderat hur mycket BM Volvo var med var de det en maskin som tillverkades länge under namnet Hemek 650. Var Hemek och Volvo skilda tillverkare. Jag har tänkt många gånger att 8 hjul aren var före sin tid i utvecklingen och bland annat för höj och sänk framparti och stora hjul. Jag har ju alltså inget drag alls på min. Men det jag funderat på hur lyckad robson drivningen var för jag har tyckt att den drar tillräckligt ändå utan. Men otroligt hållbar maskin.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

Lindqvist  
#163591 Det var värst vad jag hittade mycket bilder har sökt på BM Volvo förut så därför hittade jag inte så bra. Det är bara att man skulle se lite hur den har varit från början. För min är lite ombygd.
Bild 039.jpg
Bild 011.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163639 Hemek började ju tillverka "Alldriv" Hemek 350 -65 eller -66, denna blev sedan Hemek 600 och denna är ju föregångaren till din.

Vet inte om man började tillverka Hemek 650 direkt då BM 650 kom(1970) eller om man väntade några år.

BM hade ju ett samarbete med ÖSA och när detta slutade i mitten på -70 talet samarbetade man med Hemek och tillverkade en variant på Hemek 650 som heter SM958(samma maskin fast gul).

Man tillverkade även de 6wd 958E, 9110 och 9111, titta här så finns många broschyrer: http://elmia.se/sv/wood/For-besokare/Classics/

Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

Lindqvist  
#163699 Tack Ferguson för den fina informationen. Det ser ju faktiskt ut att det är en SM 958 som jag har det har jag nog inte vetat förut. Jag har ju haft maskinen kanske 12 år och nog hunnit ha ur maskin och ha ur kardan, drivaxlar och broms rep kopplingsbyte men ibland tänker man att nu skall man rusta opp den men det är ju alla ställen som är slut så på en vecka gör man ju ingenting och delarna får man ju tillverka själv så allt tar en så himla tid och när man har många gamla maskiner så vill inte tiden räcka. För tillfället är det kuggar i slutväxeln som dunkar när man kör hårdare sakta hörs det inte. kranen skulle behöva få en genomgång, avgaser kommer in i hytten bussningar i pendel armarna däcken går på det sista saknar också skranket på kärran att slå virke mot, motorn skulle behöva en liten konstgjord andning den andas så ur vevhus ventilationen mm. Skulle man ta en sak varje år så skulle det till sist nog bli genomgått. Laga ena sidans pendel armars bussningar för något år sedan men nu är den redan hjulbent på nytt. Försökte svarva bussningar men tapparna var ju slut förstås också. Men bra har den gått och pålitlig relativt enkel också. :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hemek 650

Skogsjonas  
#164791 Hej.

Jag har en Hemek 650 från 1978. Eftersom den är gul är det väl egentligen en SM 958.

Jag hade en Hemek 600 innan, men bytte då 600 är för är för högt växlad på backen, för svag och har väldigt långsam kran. Ett plus med 600 var dock att den var lite smidigare och den var dessutom snabbare att hjula efter väg.

På det hela taget är jag väldigt nöjd med traktorn. Man får fantastiskt mkt skotare för pengarna. En Hemek 650 är bättre än de flesta jordbrukstraktorer med griplastarvagn, och för en bråkdel av pengarna. Det finns fortfarande mkt reservdelar att köpa från Älvdalens Bil och traktor.

Nästa skotare jag skall köpa kommer att vara en från 90-talet. Hur det än är så har utvecklingen gått framåt!

Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

Lindqvist  
#249796 Jag har nu fått en sak gjort med min Granab kran som förut man alltid måste pysa på gripen och när den blev varm så sättna den och var kraftlös. Kan nog säga att 80% av alla förbättringsförsök alltid misslyckas. Men här hade jag hem cylindern till gripen och kolla packningarna som var ok sedan tog jag hem ventilbordet och börja undersöka det inte begriper jag ju mig på ventilbord något men lärde mig nog en hel del. Det var nämmligen en troligtvis schockventil tror det i allafall som fjädern var ihoptryckt helt och saknade fjäder kraft jag drog ut den till jämmna varv så den dämpa som normalt och nu fick jag en ny grip kan klämma fast en stock med bara spetsen och den hålls kvar att lyfta från marken på lasset förut hölls den inte innuti gripen heller. Det var så ovanligt att kunna flytta handen från grip spaken till en annan spak. Det andra stora mycket stora problemet är en kuggbrott i pinjong kronhjul eller efter i reduktionsväxlingen före drivaxlarna det stora hjulet eller hjulet som finns på axeln har bytt det förr en gång då drog den inte alls smällde när den var fastkörd. Nu denna gång har den bara ett himmla dunkande när man kör på landsvägen kan bara köra ca 10 km i timmen men i skogen märker man inget. Men det är nog nästan två veckors arbete.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

Camwood  
#249967 Det är ett allvarligt fel du har med tranm, kör inte med den mer :shock: En ( 1) kugg har släppt på kugghjulet på drivaxeln inte 2 st , då kan du inte köra. det värsta som kan hända är att den avbrutna kuggen lägger sig i mellan kugghjulet o godset i botten på bakaxeln å krossar godset. Det hände mej 😡 Men det tog en vecka o byta bakaxel stomme, jag kan beskriva närmare sen men hinner inte nu de e mat nu :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

Lindqvist  
#251471 Kan du vänligen säga Camwood om du minns att kan man få ut hela trumpet med drivaxel och stora kugghjulet i komplett utan att lossa muttern invid differential spärren alltså att det skulle rymmas ut genom bakre växelhuset där den är fast skruvad i såfall skulle det ju gå lättare att svetsa på ny kugge och slipa och bearbeta det är ju ändå ett ganska stort hål tillockmed att slippa och svetsa på kugghjulet på axeln som kommer ut ur kronhjulet. Tung klimp blir det men man kan kanske lyfta med lastremmar från hyttgolv eller sida. Felet har nu varit i fem år men är livrädd varje gång jag kör på landsväg. Förrästen kan du säga Camwood får du köra med lass på på allmän väg med giltigt bränsle. När jag ringde besiktningskontoret år 2000 och fråga så sa dom nästan att bara får flytta den på allmän väg väldigt tvetydigt svar och den är ju registrerad men det skulle vara pga. midjestyrningen sa de. Och det har jag levt med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

Kse  
#251479 Stopp och belägg! Kör för gud skull inte mer med maskinen om du har skada i kronhjul och/eller pinjong. Som Camwood skriver så är risken överhängande att du skrotar hela diffklumpen, det är bara en tidsfråga innan det smäller och du har förmodligen redan skador och sprickbildning i övriga kuggar.
Att svetsa kuggarna är mycket svårt om inte omöjligt, har provat själv och även lämnat in till proffssvetsare som sagt att det inte går men ändå gett det ett försök men utan framgång.
Demontera och försök få tag på begagnade eller nya delar.

Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

Lindqvist  
#252886 Det small ju för 5 år sedan och jag tappa ju då nog med detsamma ur olja ur växelåda och bakväxel som är samma. Det är stor diameter på magnetpluggen och det kom då nog tre bitar av kuggar och mycket smått så därför har jag fortsatt att köra. Men har nu provat lokalisera med diffspärren vid körning rakt det dunkar ändå. Vilket betyder med 95% säkerhet att det är pinjong kronhjul och pinjong axeln fortsätter ju in i växellådan brevid gruppaxeln det betyder ju i princip demontering av hela växellådan och dessutom från båda hållen måste man komma åt för gruppaxeln måste sänkas innan man får isär pinjongaxelns kugghjul med sin bastanta koniska lagring av kuggspel kronhjul-pinjong som sedan igen skall ut åt bakre huset. Man får alldrig isär en växellåda utan att sänka gruppaxeln som oftast är lagrad med en genomgående axel som dras ur. Har en gång i tiden varit specialicerad på Saab växellådor kan dem i sömnen fast ( kanske första gången jag skryter av mig själv i detta forum) för det var en gång deras svaghet är hjärntvättad med Saab så det finns inget annat bilmärke för mig. Men tillbaka till BM Volvon så är det här en så enorm arbetsinsats för kärran och kran är mycket mera värd i sig sjäv än traktordelen. Monterar nu frontpump på Ford 6600 ifall BM Volvon måste kapas och svetsas bom på kärran. Får då en landsvägstraktor av det och enkla hämtningar i skogen. Men blir utan skogstraktor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

Lindqvist  
#253688 Att man inte lär sig att man inte skall skriva något på innloggningen när jag skulle förhandsgranska så försvann det helt och andra gången när man skriver om blir det inte lika bra. Men får ta det på nytt nu då jag har trampat fram och till baka nu brevid Hemeken att vad jag skall göra skulle inte ha tid att börja med ett sådant projekt nu när det skall huggas och skotas. Och det skall göras ute så det tar emot. Men har nu frontpumpen klar på Forden och lyckades få den bra och om jag skulle ta bort kärra och kran så skulle det också underlätta att kapa den midjestyrningsklimpen är så i vägen och väger nästan ett ton. Och Hemeken har svetsade tjocka bakre plåtar som sitter under öronen till midjestyrningen som jag då denna gång inte kanske skulle behöva kapa upp fogarna som jag haft upp nog tre gånger och svetst tillbaka. Utan få det med bultarna men när det på domhär maskinerna sitter allt fast i allting så allt ska bort båda sidornas bogievaggor och sedan är det också svetsade plåtar motor -växellåda och jag tror nog inte man får itu den bara bakifrån. Inte brukar jag vara rädd att ta itu med stora projekt men detta tar nog emot och vintern är på kommande att ha den stående som ett monument och att se på och domkraften som sjunker att man får flera gånger fylla under. Den som jobbat med sådant här förstår vad jag menar samt att man hittar något som skulle behöva repareras som man tar bort också så blir det bara mera. Men Forden skulle ju kunna vikarera under tiden så om man får ihop den tillbaka så skulle Hemeken få sin ordinarie tjänst tillbaka sedan. Kanske skulle det vara värt ett försök.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hemek 650

Lindqvist  
#255462 Har nu Hemeken kapad efter stora bekymmer att få ur axeln som till slut hade en nött kant som hakade fast. Det var så eländig arbetsställning att ligga i vatten med bräder under och sladdar som låg i vatten för det har regnat lite varje dag. Och så all hydraulolja som droppar när man tar loss slangar så marken blir gjyttja och olja och stövlarna slirar hela tiden och så måste man in i huset emellan åt tur att man inte har någon som kommenderar skulle säkert få med de hydrauloljiga Nokia stövelskaften kring öronen att springa in och ut. Men min nya kvinna är snäll och är bara här på halvtid ännu och hon förstår sin kämparnas konung som inte har det lätt har inte vågat svära så mycket heller i hennes närvaro har låtsat att jag är så duktig att det bara går bra hela tiden. Fick nu då i den nya pumpen kopplad och ventilbordet på plats i Forden men igen en besvikelse otroligt långsam kan inte förstå pumpen lika stor som på hemeken kanske större i omfång men inte. Fick igen bevis på hur dålig man är i hydraulik allt annat är jag nog bra i kanske tror jag. Det fanns ingen rotation på pumpen pilar alltså den liksom väntar en stund innan den tar i. Men har de grova slangarna som var på ÖSA som oljekylning och pumpen också de är 1" slangar om det skulle ha en orsak först strypt i pumpen med 3/4" utlopp seda 1" sedan strypt igen i ventilbordet till 3/4". Eller att jag har tydligen två returer från ventilbordet som fortsatte i Hemeken till styrning bla. Det att den väntar innan den tar i som om det skulle behöva fyllas innan trycket blir av. Jag tror ändå mest på rotation att den går fel väg jag trodde att Forden skulle stanna lätt pga. den stora pumpen och att det skulle smälla i bankarna hela tiden men det blev tvärtom. Måste i såfall ta pumpen av Hemeken eller låna för den skall nog fixas ännu tror jag för den har varit så bra i 14 år som jag haft den.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).