Skotare

ställa in kranen ösa 250 med monsun hv09

9 inlägg 8374 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ställa in kranen ösa 250 med monsun hv09

robin88persson  
#163946 Hej jag har en Ösa 250 från 89 som jag inte lykas få kranen så den går vettigt. Hur jag än ställer in den så går det inte att smygköra med den ska man tex sänka så sjunker den minst 15 cm. jag har minispakar med ips 302 boxar och ett monsun hv09 reglage när man ställer in kranen så ska man väl skruva ner maxströmen och sedan minströmen och sedan öka på minströmen tills kranen precis börja röra sig så man knappt ser det men hör det på pumpen? så har jag gjort iaf sen ska man ju öka på maxströmen till lagom fart. men när man ökar minströmen så får man skruva några varv innan den börja lägga på tryck men då ökar den kranen väldigt snabbt så man får skruva till baka den och då får man skruva tillbaka den långt förbi där den började röra sig innan den går så sakta att den precis vill röra sig och då ska man ju skruva upp maxstömen till lämplig sluthastigehet men släpper man då spaken så vil inte kranen börja röra sig igen och då måste man skruva upp minströmen flera varv igen men sen kan man skruva tillbaka den igen det är precis som om den måste ha en startchock för att börja röra sig? jag har byt spakar dock till begagnade men dom har funkat perfekt innan och så har jag dragit ny el som går direkt mellan spakarna och ipsboxarna och nya hatar och sladdar utt till ventilpaketet och där har jag med dragit direkt utan en masa onödiga kontakter så det finns inga kontakter eller kablar som kan glapa nu. men det blev inte bätre för det jag har även kolat servotrycket och det låg på 30 bar så jag provade att öka upp det till 35 utan något störe resultat . så nu är min fråga är det någon som har varit ute för något liknande eller vet vad det kan vara som är fel?

mvh Robin



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: ställa in kranen ösa 250 med monsun hv09

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163961 Är det problem med alla funktioner lr enbart en :?:
Ett vanligt problem med domdär är lödningen på huvudkortet i IPSboxen.
Kolla och sätt lite extra lödtenn vid behov :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: ställa in kranen ösa 250 med monsun hv09

Mahg  
#163964 Det kan vara ett sk "stick slip" problem, dvs servosliden står still och när magnetspolen vill få igång den så sitter den först fast och sen släpper den med ett ryck. För att motverka den effekten ska servosliden hela tiden hållas i rörelse, ocilera, styrd av en frekvens från huvudkortet i IPS-boxen. Den frekvensen kan ställas in med en vridpotentiometer på huvudkortet. Tror man ska ha ett ociloskop för ändamålet men jag har provat mig fram när jag hade såna där problem och fick det att fungera bra.
Den där styrfrekvensen påverkar alla sektioner, finns problemet bara på enstaka funktioner kan det vara förstyrventilen (servosliden) på den funktionen som ska bytas.

Avatar Fallback

Re: ställa in kranen ösa 250 med monsun hv09

robin88persson  
#163966
Mahg skrev:Det kan vara ett sk "stick slip" problem, dvs servosliden står still och när magnetspolen vill få igång den så sitter den först fast och sen släpper den med ett ryck. För att motverka den effekten ska servosliden hela tiden hållas i rörelse, ocilera, styrd av en frekvens från huvudkortet i IPS-boxen. Den frekvensen kan ställas in med en vridpotentiometer på huvudkortet. Tror man ska ha ett ociloskop för ändamålet men jag har provat mig fram när jag hade såna där problem och fick det att fungera bra.
Den där styrfrekvensen påverkar alla sektioner, finns problemet bara på enstaka funktioner kan det vara förstyrventilen (servosliden) på den funktionen som ska bytas.



jo jag tycker det är samma problem på dom flesta funktionerna men då ska jag testa att ändra det. tycker den vänstra är sämre än den högra boxen det är precis som du säger dom ska ju röra sig men det känns som om mina fastnar och behöver en liten ström chock för att lossna men tack så mycket för hjälpen återkommer med resultatet i morgon

   TS
Avatar Fallback

Re: ställa in kranen ösa 250 med monsun hv09

Klasse  
#164106 Prova att skifta spakarna för att se så felet inte följer spakarna, ex att alla funktioner på en spak blir "ryckiga". Vissa spakar kan ha olika nivåer och inställningar trots att de har samma artikelnummer pga olika programvaror.

Avatar Fallback

Re: ställa in kranen ösa 250 med monsun hv09

robin88persson  
#164256 Hej igen när jag skulle ändra på potentiometern på huvudkortet så märkte jag att dom var lösa så när man försökte skruva på dom så lossnade dom nästan från kortet lödningen var hel men själva potentiometern var sönder så mitten stiftet som går upp i potensiometern var av i potentiometern så jag letade upp några gamla huvudkort som jag hade fått en gång men alla dom var sönder det blev alla möjliga fenomen när man satte i dom :) så jag körde hem och lödade väck potentiometrarna från dom trasiga korten och lödade dit dom på mina gamla kort och ett av dom trasiga korten gick att laga då det var en ledare i det som var bränd så jag lödade dit en slad där istället sen så monterade jag det kortet i den vänstra boxen och ett av mina gamla i den högra boxen och den vänstra fungerade utmärkt efter jag hade justerat in alla funktionerna så där behövde jag inte röra potentiometern men den högra lyckades jag få så bra att det gick att smygköra iaf men den var väldigt svårkörd för i början så gick den fint sen när man kom över ett vis spakutslag så blev det max direkt så jag bytte höger spak och sedan justerade jag in den och nu går kranen som en dröm det ända som jag märkte var att när man lyfter så går kranen fint men det vibrera i slangen?

Tack så mycket för hjälpen jag hade helt glömt att det fäns en potentiometer på huvudkortet och jag visste inte vad den var till heller innan.

   TS
Avatar Fallback

Re: ställa in kranen ösa 250 med monsun hv09

Klasse  
#164472 Hej

Angående vibrationerna i slangen så kan du testa att justera frekvenspotensiometern på den boxen som den funktionen hör till. D.v.s den "ensamma" potensiometern.

Avatar Fallback

Re: ställa in kranen ösa 250 med monsun hv09

robin88persson  
#164485 jo men vet inte om jag vågar röra den nu när kranen går så fint :grin: men ska jag skruva medsols eller motsols troer du? vil inte ändra något i onödan. frågan är om dert gör något?

   TS
Avatar Fallback

Re: ställa in kranen ösa 250 med monsun hv09

Klasse  
#164749 Ta en liten penna och märk ut var den står nu, räkna sedan antalet varv medur resp moturs. Prova att skruva medurs först.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).