Öppna kategorin

Säkerhet vid arbete i skogen

23 inlägg 13147 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid arbete i skogen

Gäddviken  
#164705
DanK skrev:Idag omkom en man i Fristad utanför Borås vid arbet i skogen. Enligt GP klämdes mannen så svårt att han senare omkom.
Sökte runt lite efter trådar kring säkerhet, olyckor etc. men fann inget samlat.
Kanske är jag "ute och cyklar" men finns det ingen gemensam plats där säkerhet etc. diskuteras?
Jag tänkte på hur andra gör med t.ex. mobiltelfon, komradio, lämna meddelande om var man är osv. osv.

Bra eller dåligt?

Våra tankar går naturligtvis till hans anhöriga och än en gång säkerhet i första hand, chansa inte , hänger ett träd , koppla vinsch , försök komma åt med gripen , dra ikull med traktorn , gå inte emellan ,försök inte fälla trädet som det hänger på!
Kända floskler men nog så viktiga även om du går själv eller har sällskap i skogen.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid arbete i skogen

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164797 När jag hugger så ser jag alltid till att bilen är rättvänd för hemfärd och så nära som praktiskt möjligt. Jag skickar bror ett SMS, "börjar nu" och ett "avslutar nu". Han svarar "OK".

Inte den bästa lösning, men bättre än inget och man slipper förhoppningsvis i.a.f att hungra eller frysa ihjäl.

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet vid arbete i skogen

halvproffs  
#164805 En annan sak som är viktigt är att ha hela kläder. Har du sågat i sågskyddet i byxan är skyddet sämre.

Har du enbart sågat i tyget laga byxan snarast för kvistar letar sig in där med följd att man snavar.

Om man snubblar släng ifrån er sågen framåt så det inte kan bli ett ofrivilligt gaspådrag.

Dubbade stövlar/kängor är heller inte fel både vinter och sommar.

Från en turgubbe som aldrig sågat sig.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid arbete i skogen

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164808 Senaste självförvållad skada var att jag satte spikdubben från höger klätterskon rakt in i vänster vad. så olycker händer altl för lätt, tur om man klarat sig från allvarliga saker.

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet vid arbete i skogen

santatorp  
#164838
D Brown skrev:När jag hugger så ser jag alltid till att bilen är rättvänd för hemfärd och så nära som praktiskt möjligt.


Det var bland det första som jag fick lära mig när jag började i skogen . En liten sak som gör det otroligt mycket lättare att komma hem OM det händer något.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid arbete i skogen

4WD  
#165664 ?
Senast redigerad av 4WD tor 07 jun 2012, 15:42, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid arbete i skogen

snubblaren  
#165815
halvproffs skrev:
Om man snubblar släng ifrån er sågen framåt så det inte kan bli ett ofrivilligt gaspådrag.



En sak jag själv alltid gör är att när jag ska förflytta mig så slänger jag alltid på kastskyddet.

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet vid arbete i skogen

halvproffs  
#382242 [img]
1458456418_20160319_153909[1].jpg
1458456360_20160319_153928[1].jpg
[/img]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).