Öppna kategorin

Säkerhet vid arbete i skogen

23 inlägg 13142 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Säkerhet vid arbete i skogen

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162535 Idag omkom en man i Fristad utanför Borås vid arbet i skogen. Enligt GP klämdes mannen så svårt att han senare omkom.
Sökte runt lite efter trådar kring säkerhet, olyckor etc. men fann inget samlat.
Kanske är jag "ute och cyklar" men finns det ingen gemensam plats där säkerhet etc. diskuteras?
Jag tänkte på hur andra gör med t.ex. mobiltelfon, komradio, lämna meddelande om var man är osv. osv.

Bra eller dåligt?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid arbete i skogen

Nolltax AB  
#162626 Komradio. Tarvar någon i andra änden som lyssnar. Jag är singel...
Mobil. Vänster benficka. Stöttålig modell. Ponera vänster arm i kläm blir. Svårt nå nalle blev..
-Härmed deklarerar jag att jag avser arbeta på fastigheten den å den fram till 17.00.
Åsså gjorde jag bort mig 09.30......
I praktiken måste man vara minst två för att uppnå ett minimum av säkerhet uti skog.
Jag är alltjämt singel, vem skola jag uti skog släpa göra för att larma om det otänkbara verklighet blev...?

-Nej, ska nollan ut å såga idag oxå... Gud så less jag är att bevaka han....

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid arbete i skogen

elis  
#162629 Det första som slår en är ju hur perfekt vore inte detta upplägg för LRF, en tjänst för deras oftast ensamarbetande medlemmar. Hantera kor och tjurar, maskiner eller träd är farligt.
En sådan tjänst kunde t ex vara web-baserad, man anmäler sig och sin för dagen tänkta verksamhet på ett formulär. Systemet ringer eller sms'ar sedan ens mobil på ett självvalt intervall, om ingen svarar utlöses larmet. Skulle passa även för Nolltax.
Bäst vore väl om någon annan än LRF gjorde det så blev det inte så dyrt. En web-baserad larmtjänst kan skapas av vemsomhelst med intresse och kunnande som vill tjäna en liten slant på abonnenter. Möjlighet att köpa "lösnummer" kan finnas för den som sporadiskt vill bli "säkrad". Kanske en utveckling av Skogsforum för detta ändamål vore något.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid arbete i skogen

Nolltax AB  
#162636 Laddade upp argument men det där är inte fel.....

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid arbete i skogen

Nolltax AB  
#162637 Kombinerat med en sån däringa lavin-sändare.
-Där e snubben, upp med han...

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid arbete i skogen

jan larsson  
#162679 finns väl sådana nödsändare som är tänkta för skogen. har för mig att skogma har eller har haft nån sån gul sak.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid arbete i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162681 Jo, det dök fram i en annan tråd. Nödsändare, kostar en del i Sverige.

http://cordland.se/plb.html

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid arbete i skogen

jan larsson  
#162682 precis den jag tänkte på.
säkrast är väll att vara två. men hur ofta sker det. vet inte vem den förolyckade är men kommer säkert att ha tankarna på honom o hans anhöriga. då jag utför en del uppdrag i området.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid arbete i skogen

mooos73  
#162706 viewtopic.php?f=12&t=12946&st=0&sk=t&sd=a

Här hittar du lite info.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid arbete i skogen

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162741 Jo, det är ju så att man vill ju skydda sig så bra det går. Inte alltid så lätt att hitta en självklar lösning.
Vill gärna höra hur andra tänker, hur man gör, förslag på lösningar etc.
Kanske det finns någon/några som vågar berätta om någon händelse som gjort att man tänkt om eller arbetar på annat sätt?

Det är så tragiskt när det går så illa att någon blir svårt skadad eller till och med omkommer!

   TS
Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid arbete i skogen

jan larsson  
#162799 hemma i egen skog då traktorn är med. så parkeras den alltid i färdriktning hemåt. så att den blir ganska lätt att ta sig upp i.
i övrigt så är mobilen alltid med o någon vet var man är. sen stanna upp o tänka till innan moment som innebär risk utförs. kan tyckas självklart. men fler borde be om råd eller hjälp i stället för att dum(snål)chansa.
peppar peppar men jag har klarat mig o även sluppit vara med vid svårare incidenter. men har några bekanta som råkat mer eller mindre illa ut.
kan väll förklaras med ett ganska högt säkerhetstänk hos mig i allmänhet.
jag håller med. en omkommen eller svårt skadad är en för mycket.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid arbete i skogen

Nolltax AB  
#164668 -Käkat frukost har. -Solen lyser. -Månne man skulle dra iväg å fälla ett träd? -Hmm, undrar vart..?

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid arbete i skogen

Nolltax AB  
#164670 En kilometer söderut. Eller en kilometer norrut? Eller dra till strandtomten en halvmil bort?
Vart tog han vägen?

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid arbete i skogen

Nolltax AB  
#164672 Åsså står man där likväl, solo, å kapar sig ett träd.
Vill jag leva morgondagen så är det upp till mig att fixa idag.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet vid arbete i skogen

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164673 Kör med nödsändare via gps när jag är till Skogs. har den i bröst fickan då brukar man oftast kunna komma åt den.
Har själv varit ute med scoutgrupp när 10 flicka fick andningsstopp då kan snabb lokalisering få kosta ett par tusen lappar..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).