sön 25 mar 2012, 20:48#168034
Det optimala energiaggregatet har ännu inte tillverkats enligt min uppfatting. Har provat Nisula 280E+ på skotare, hyfsat resultat men klarar inte det som är grövre. Har kört GMT035 såg på skotare, fungerar bra på det grövre men sämre på klent och saknar ackumulering.
Har nu en Dual med EH25 som fungerar sisådär produktionsmässigt. Jag kör mest hagmarker, åker och vägkanter. Jag skördar i allmänhet först och skiftar sen till risgrip och bankar för skotning. Gäller att hålla kniven vass och trycket optimalt, då klipper den ganska obehindrat ca 20cm av mjukare träd. Eftersom jag kör mycket grovt och en del hårda träslag så kommer jag att prova en Mecanil SG220, kombinerad klipp/såg. Den skall anpassas till Optin och blir förhoppningsvis klar om en vecka. Men även Mecanilen är en kompromiss. Fördelarna med Mecanilen är att den sågar allt det grova och att den har en rejäl risgrip. Gillar också den låga viktet.
Moipu och ABAB är båda rejäla aggregat men till det jobb jag utför kan inte riktigt motiveras att dra runt på matarvalsar.
Annars håller jag med om att Bracke C16 verkar vara marknadens mest effektiva aggregat. Svagheten är väl stenkänsligheten och att den "bara" sågar 26cm. Mense i Finland (mense.fi) har gjort ett aggregat med såg och en röjbalk under, typ häcksax. Såg riktigt effektivt ut på demovideon. Nackdel var den påstådda vikten på drygt 700kg. Var i kontakt med dem men man ville inte sälja på export innan man testat mer på hemmaplan.
mvh/ROB