Avverkning (slutavverkning)

Avverkning dålig bärig het

21 inlägg 10996 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Avverkning dålig bärig het

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161568 Vinscha ut kanske?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Avverkning dålig bärig het

loppan  
#161600 Jag har larvat med bandgrävare på blöta marker typ mosse.
Om det är 15-20 cm snö som bär i botten så kan man gå försiktigt på den och då ska helst snön bli brun av mossvatten så att den fryser bra.
Annars så får man börja med att trampa till fots.
När detta är gjort och fryst fortsätter man att köra åt med jordbrukstraktor,brett som det beskrevs.
Minst 10 meter.
När denna väg fryst så kan den förstärkas betydligt genom att man kör på vatten med en gödseltunna.
Det måste vara minst -10 för att det ska hända något och det tar minst tre veckor att få bra väg.

Börja helst före jul eller ännu tidigare om det går.
Håller med föregående talare att det går att få väg överallt bara det är nog kallt.

Avatar Fallback

Re: Avverkning dålig bärig het

Prejer  
#161629 Tack för alla tips, ser fram emot nästa vinder då det ska byggas vinterväg. det blir nog inga probblem skiftet är 3 ha och 100X300meter och det ligger max 50 meter från väg.

Har det senaste året försökt motivera mig att köpa en bandmaskin/pistmaskin, och nu har jag ju behovet.,..
'

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverkning dålig bärig het

skogshasse  
#161645 hej prejer har du sett filmer om terri 34 tror jag den heter dom kör med den på blötmark och det ser ut att funka väldigt bra dom finns på yuotube

Användarvisningsbild

Re: Avverkning dålig bärig het

Skogshuggarn  
#162156
loppan skrev:Håller med föregående talare att det går att få väg överallt bara det är nog kallt.


Här används uteslutande mindre bandschaktare, men precis som du skriver loppan, så är det mycket vunnet att trampa ihop första 1-2 dm snö så att det "binder" ev surhål, och till detta räcker en tyngre snöskoter bra,,,,

Såhär ser "min" vinterbasväg ut fn,,,,

Fotot taget genom bilrutan där jag parkerat mitt på en 3-4 meter bred bäck (sommartid),,,, men det syns (hoppas jag?), ändå hur bäckravinen går.
Här rullar allt från maskintrailerekipage till timmerbilar, ja tom att de haft in en tankbil efter vägen. :grin:
Den är "preppad" med just snöskoter/bandschaktare och hålls öppen med en L 70 + vikplog vid snöfall,,,,

Rkn.3.jpg

Avatar Fallback

Re: Avverkning dålig bärig het

Anton7477  
#162206 Gallrade 15 hektar mosse hemma i somras körde med en 911 med band fram och var noga med att lägga allt riset i vägen. Sen lejde jag in en gremo 950 med band runt om gick hur bra som helst gäller bara att våga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).