Uppvärmning

Byta Vedpanna

26 inlägg 29610 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

loppan  
#160178 .
Senast redigerad av loppan tis 07 feb 2012, 20:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna

loppan  
#160180 Det spelar ingen roll hur du värmer upp huset,om det är med golvvärme eller radiator.
Du förbrukar lika mycket värme per m2,kanske lite mer med golvvärme förutsatt att du har välisolerad trossbotten.

Om du har ett normalt isolerat hus på 150 m2 och inte ett kråkslott så bör 2000 liter vatten räcka
för att du ska kunna elda en gång per dygn vid -5 i yttertemperatur.
Om du har dåligt isolerat hus=(mindre än 20 cm i stenull i vägg o 30cm i tak) eller vill elda mer sällan så ska du ha mer vatten.
Du har givetvis en effektförlust i kulvert så det gäller att isolera den bra.

Samanfattningsvis så bör 2000 liter räcka men du kan gardera med 2500 liter,
En normal 35 kw fläktpanna klarar dessa vattenvolymer.

Jag har ett slutet expansionskärl på 180 liter till 1500 liter acctank.

Avatar Fallback

Re: Vedpanna

ejgum  
#160204 Tack för bra svar,
Finns det en korrelation mellan effekt (på pannan) och volym (på acktankarna) och i så fall hur ser den ut?

Avatar Fallback

Re: Vedpanna

Skogstinsen  
#160277 Jag håller på att bygga mig en verkstad kombinerat med ett pannrum i samma byggnad. Har dragit en kulvert och ska nu kolla över vilken vedpanna jag ska ha.

Huset är på 110m2 och verkstaden med pann rummet är på 55m2. Jag har golvvärme i huset övervåningen blir det element och i verkstaden har jag gjutit in en slang. Jag funderar på Atmos 50 kwh eller Kalmars 65 kwh och ack.tankar på ca 3-4m3 så jag slipper elda så mycket.

Finns det någon annan panna som är lika bra men billigare? Någon som har erfarenhet av Atmos pannor?

Avatar Fallback

Re: Vedpanna

jonasbrot  
#160328
Skogstinsen skrev:Jag håller på att bygga mig en verkstad kombinerat med ett pannrum i samma byggnad. Har dragit en kulvert och ska nu kolla över vilken vedpanna jag ska ha.

Huset är på 110m2 och verkstaden med pann rummet är på 55m2. Jag har golvvärme i huset övervåningen blir det element och i verkstaden har jag gjutit in en slang. Jag funderar på Atmos 50 kwh eller Kalmars 65 kwh och ack.tankar på ca 3-4m3 så jag slipper elda så mycket.

Finns det någon annan panna som är lika bra men billigare? Någon som har erfarenhet av Atmos pannor?


Har precis satt in en Atmos 40gse efter att min gamla Arimax 35 började läcka. Har haft det motsatta problemet jämfört med min gamla panna, svårt att få upp rökgastemperaturen numera. Är lite för effektiv och fick ta bort turbulatorerna så steg gastemp från 120gr till 150gr som är det lägsta acceptabla om man är rädd om skorstenen. Men detta säger även en del om effektiviteten på en ny panna. Ingen rök, bara lite vit kondens ovan skorstenen och uppskattningvis sparar jag 15-20% ved. Även mycket lätt att tända och inte mycket aska blir det heller, bara lite brunt damm i kanalerna. Ångrar nästan att jag inte bytte upp mig till en modern panna lite tidigare, hade ingen aning om att de kunde vara så bra!

Tror inte det är någon mening att snåla in på panna och annan utrustning, den ska ju hålla 25 år! Satsa ordentligt, det svider första åren men sen blir du bara lycklig över hur klok du var!

Avatar Fallback

Re: Vedpanna

Förare  
#176940 Du kanske har bytt panna redan men gör ett inlägg här ändå.
Jag har en Combi Heat panna från -08 och den har fungera problemfritt, jag värmer inte riktigt mina 3*500 liters på ett ilägg men inte lång ifrån beroende på hur kallt det är ute.
Pannan är mycket snabb, från 30grader i tankarna så går det att ducha inom 30min och den har brunnit färdigt inom 2,5timmar.
Sedan är ju denna panna helt svensktillverkad vilket inte många är idag samt delbar för lättare installation i källare mm.
Jag gör av med ca 18m3 till mina ca 140 +150biyta m3 i Norrbotten.

Avatar Fallback

Re: Vedpanna

Skogstinsen  
#177089 Vad ger din combi heat i kwh? Jag tror den skulle bli för liten för 3m3 ack.tankar. :sad:

Avatar Fallback

Re: Vedpanna

Initium  
#177152 Jeg har en helt ny Calmarpannan V33.
Installert det hele selv. Stolt mann, mye jobb.

Ble jättebra. Eneste som krangler, er vifta, får nå en ny modell vifte fra Trebema, da årner sikkert det meste seg.

3x750l actank, 120l bereder i en. Vurderer slenge på en 750l ekstra, for å ha " mer enn nok ".

Avatar Fallback

Re: Vedpanna

Förare  
#177182
Skogstinsen skrev:Vad ger din combi heat i kwh? Jag tror den skulle bli för liten för 3m3 ack.tankar. :sad:

Jag tror den ger runt 40kw men den har inte så stor eldstad så till 3 m3 vatten så blir det nog 2-3ilägg, det optimala är nog runt 2 m3 till denna panna. Själv så har jag lite för liten vattenvolym så när det är helt tomt i tankarna så blir det ett fullt ilägg och efter 2 timmar lägger jag i några pinnar till.
Annars så är den lätteldad, man fyller pannan och tänder uppe på veden, drar upp timern till 2,5h ställer in luften och lämmnar pannrummet tid för detta 5-10min :P

Avatar Fallback

Re: Vedpanna

norrskog  
#192124 Succé fortsätter, vår populära vedpaket.

MAGA HV vedpaket 33kW

MAGA MA 31 vedpanna arbetar med fläktstyrd omvänd förbränning genom förgasningsprincip som sparar upp till 40% av vedförbrukning.

Den stora vedmagasin på 140 liter och 50cm ved sparar både tid och vedåtgång.

MAGA MA Series vedpannor uppfyller Boverkets fastställda krav för miljövänligt eldning enligt EU Norm 303-5 klass 3 och därmed är miljögodkända att användas inom hela EU.

Högsta kvalitet! Lägsta priser!

Minska din vedhantering!

Minska din vedförbrukning!

MAGA Vedpaket innehåller följande;

MAGA Vedpannan MA 31 på 33kW
1st 750-120 Ackumulatortank med inbyggt 120L varmvattenberedare.
1st 750-0 Ackumulatortank.
Ack tankar är isolerade med avtagbar formgjuten Polyuretan isolering som underlätta intagning i pannrum.
Laddomat 21-60 med spakventiler
Elpatron 6kW 3 fas.
Termometersats med 4 st termometer
Avtappningskran.
Nödkylningsventil SYR-3065

Paketpris. 50 600.-.- inkl. moms och frakt

Avatar Fallback

Re: Vedpanna

339  
#192934
norrskog skrev:Succé fortsätter, vår populära vedpaket.

MAGA HV vedpaket 33kW

MAGA MA 31 vedpanna arbetar med fläktstyrd omvänd förbränning genom förgasningsprincip som sparar upp till 40% av vedförbrukning.

Den stora vedmagasin på 140 liter och 50cm ved sparar både tid och vedåtgång.

MAGA MA Series vedpannor uppfyller Boverkets fastställda krav för miljövänligt eldning enligt EU Norm 303-5 klass 3 och därmed är miljögodkända att användas inom hela EU.

Högsta kvalitet! Lägsta priser!

Minska din vedhantering!

Minska din vedförbrukning!

MAGA Vedpaket innehåller följande;

MAGA Vedpannan MA 31 på 33kW
1st 750-120 Ackumulatortank med inbyggt 120L varmvattenberedare.
1st 750-0 Ackumulatortank.
Ack tankar är isolerade med avtagbar formgjuten Polyuretan isolering som underlätta intagning i pannrum.
Laddomat 21-60 med spakventiler
Elpatron 6kW 3 fas.
Termometersats med 4 st termometer
Avtappningskran.
Nödkylningsventil SYR-3065

Paketpris. 50 600.-.- inkl. moms och frakt

Mer information http://www.af-energiteknik.se

Finansiering genom Wasa Kredit



MAGApannorna funkar hyffsat men har en stor nackdel pga av att det inte finns justeringsmöjligheter av primär-/sekundärluft. Så justeringsmöjligheter beroende av vedkvalitet finns ej! Den dag man står utan prima björkved så kan det bli helt annorlunda. Primärluften blåses också in strax under vedluckan och det är en snikkonstruktion som de flesta tillverkare gått ifrån för länge sedan. Ej optimalt ur förbränningssynpunkt!

Pannorna upp till 80 kW:aren har också endast 6 st rökgastuber i konvektionsdelen så därför kan det vara svårt att hålla en normal rökgastemp utan att den blir för hög. 80 kw:aren har dock 12 tuber och är förutom primärlufttillförseln en helt ok panna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).