Avverkning (slutavverkning)

vem äger trädet

35 inlägg 41481 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vem äger trädet

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158416 Man kan ju komma överens om precis vad som helst men rent rättsligt så kan ingen lastas för att ett träd faller om man inte har varit där och sågat. Inte heller ska någon betala någon annans försäkringssjälvrisk. Antingen är det min försäkring eller också din.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: vem äger trädet

Risarvaren  
#158684 Jag antar att äganderätten till just de fallna träden kan debatteras, jag förmodar att detta kan/borde finnas reglerat någonstans (Jordabalken?), dock så är jag ganska säker på att markägaren som drabbats av "intrånget" absolut har rätt att kapa ner träden för att kunna laga byggnader, stängsel mm men även kapa ner träd för att snabbt göra en väg farbar. Detta borde även gälla när man snabbt måste förhindra ytterligare skador på egendom, om man inte agerar förebyggande när risken är uppenbar så kan säkert vissa försäkringsbolag ställa sig frågande till ersättningsbeloppen.

Rimligen så behöver markägaren i sådana fall inte ens tänka på att kapa upp träddelar "som måste flyttas" på sådant sätt så att timmervärdet maximeras.

Att djuren smiter för att elen är bruten är ju mer akut än värdet på en timmerstock, att vägen är farbar för räddningstjänst, hemtjänst och ambulans är nog även det prioriterat på samma sätt.


I ett normalt grannförhållande så borde detta vara lätt att reglera över en kopp kaffe tycker jag.

Avatar Fallback

Re: vem äger trädet

Runtorparen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159896 I juridisk mening äger grannen trädet så länge som de har mark kontakt (fast egendom) har trädet däremot gått av så är det lös egendom i juridisk mening då de inte längre tillhör fastigheten. Gäller samma sak vid avverkning av rotposter osv. skogsägaren äger skogen till den dagen skördaren (eller motorsågen för den delen) avlägsnar stammen från stubben och de övergår till lös egendom och tillfaller då den som köpt rotposten.
Däremot har du rätt att såga av och ta till vara på trädet EFTER ATT HA KONTAKTAT MARK ÄGAREN OCH HAN INTE HAR VIDTAGIT NÅGON ÅTGÄRD (innom rimlig tid) .
Senast redigerad av Runtorparen mån 06 feb 2012, 17:39, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: vem äger trädet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159902
Runtorparen skrev:I juridisk mening äger grannen trädet så länge som de har mark kontakt (fast egendom) har trädet däremot gått av så är det ditt i juridisk mening då de inte längre tillhör fastigheten.


Stämmer knappast. Äganderätten till saker övergår inte bara för att de hamnar på annans mark. Kastar du över en frisbee till grannen, så är det inte hans, eller hur?

Avatar Fallback

Re: vem äger trädet

Runtorparen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159926
Mangan skrev:
Runtorparen skrev:I juridisk mening äger grannen trädet så länge som de har mark kontakt (fast egendom) har trädet däremot gått av så är det ditt i juridisk mening då de inte längre tillhör fastigheten.


Stämmer knappast. Äganderätten till saker övergår inte bara för att de hamnar på annans mark. Kastar du över en frisbee till grannen, så är det inte hans, eller hur?

sant. men så länge de har rotkontakt är de den markägaren de står på. lite snabb på att skriva innan jag tänkte där

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).