Skördare

Kvalitetssäkring skördare

14 inlägg 6797 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kvalitetssäkring skördare

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158385 Kvalitetssäkring skördare är en delad tråd från "Ny slutavverkningsskördare".
Jag pratade med en av vmf:s kontrolanter för skördarmätning på Elmia i sommras. Han sa att de Log max han kontrolerade låg i det övreskiktet när det gällde mätningen. Kravet för skördarmätning med LM är fyrpunktsmätning annars kommer inte vmf att godkänna enl. vmf killen.



   TS
Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158386
mummelman skrev:Jag pratade med en av vmf:s kontrolanter för skördarmätning på Elmia i sommras. Han sa att de Log max han kontrolerade låg i det övreskiktet när det gällde mätningen. Kravet för skördarmätning med LM är fyrpunktsmätning annars kommer inte vmf att godkänna enl. vmf killen.
Min skrivning om LogMax kunde varit tydligare. Det är två-vägsmätning jag avser. Sen om det är flexvalsar eller järnhjul har varit lika dåligt. En LogMax 7000 var omöjlig att få ordning på. Efteråt upptäcktes att hjulaxeln inte satt i centrum.
Ovalitet spär på problemen eftersom detta inte alls klaras.
Det är väl detta VMF upptäcker nu 7 år senare.

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158387 Har VMF hållit på med kvalitetssäkring av skördare i 7 år?

Enligt vår kontakt på VMF så fungerar Logmax bra, en av de bästa är en 590D med LM6000, Sveaskogs egna maskin för övrigt. Andra bra aggregat är H480 och H754.

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158391
Sludent skrev:Har VMF hållit på med kvalitetssäkring av skördare i 7 år?
VMF Syd har haft blygsam verksamhet i ett par år. Den är ökande.

Jag har gjort tester själv på mätning sen 80-talet och med Skogforsk från nästan samma tid.
2001 -2004 gjordes upptäckterna på Logmax. Jag var också i Grangärde för speciell analys på både aggregat och dator (Motomit). Aggregaten blev inte åtgärdade förrän ca 2008 och det såldes inte med "utökade" mätningspunkter på alla aggregat.
Motomits dator var inte godkänd på flera skogsföretag.

Jag menade att mina upptäckter på LogMax gjordes ca 7 år före det att VMF i sin nya verksamhet upptäckte tvåvägsmätningens brister.
Tyvärr tog inte marknaden till sig varningarna för LogMax dåliga mätning för 10 år sedan, eftersom andra faktorer nämndes mera i marknadsföringssyfte.
Detta har varit kostsamt för skogsägare.

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158401 Ok, då är jag med. I söder är det väl bara i princip Södra som kvalitetsäkrar sina skördare, hittills är det ett 40-tal krönta maskiner på Södra.

Är kvalitetssäkringen bra eller lösa skott enligt dig Bertilsson?

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158409 Ännu en fråga till Bertilsson:
Hur mycket anser du det är värt i extra ersättning per avverkad kubik för en mätningssäkrad skördare jämfört med en utan mätningssäkring?

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158410
Sludent skrev:Är kvalitetssäkringen bra eller lösa skott enligt dig Bertilsson?
Vi måste tro att det kan leda till något positivt. Rätt använt kan det bli det avgörande lyftet för trovärdighet i skogsbruket och för snabb mätning.
När det börjar presenteras redovisning av hur olika aggregat/maskiner fungerar kommer spin-off-effekter.
Likaså redovisning över företags kvalitet.
Men OBS! ännu är allt sådant material hemligt och förvaras på resp företag. Därför är det ännu "bara lösa skott" utåt.
VMF är inte kända för rakryggat beteende mot sina uppdragsgivare bolagen. De stryker medhårs. Läs Anders Lundhammars upprepade insändare i Skogsland om bristerna i kontrollresultaten.

Maskintillverkarna har på oväntat sätt bromsat utveckling. De vill sälja även dåliga gamla aggregat. De är också rädda för utvecklingskostnader som inte marknaden vill betala eftersom aggregat som mäter bra inte fått fördelar av detta tillräckligt.
Tyvärr blir nog kvalitetssäkringen en dyr historia för många entreprenörer. Mätningskvoten kan kosta ca 100.000 kr/år i den omåttliga kontroll som skall ske. (Jag tror vi måste locka fram de möjligheter som beröringsfritt alternativ ser ut att kunna infria. Se tråden Beröringsfri mätning.)

Som tur är så har inte alla maskiner blivit godkända. Södra har misslyckats.
Holmen har misslyckats med mätning.
Det är en lång process kvar. Det är bara en pytteliten andel av maskinerna godkända.

Vem vill ha de maskiner som inte godkänts? (Hamnar de på sågverk typ Vida?)

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158418 Nu finns ju inga alternativ till beröringsfritt utan vi för göra det bästa av det vi har idag. Vi får puscha på utvecklingen, men då tror jag det är viktigt att veta vilka aggregat som är bra idag och vilka som inte är det. Efter denna tråd behandlar en framtida investering så är det ju överhört viktigt för mig att skaffa en maskin för uppfyller de krav som Södra och kvalitetssäkring kräver. Och att det sker på ett bra och till en så låg kostnad som möjligt.

Är man inte som entreprenör/maskinförare inte intresserad av att uppfylla dessa krav så kanske det bara är Vida som gäller då? :) De har ju dock hunnit kvalitétssäkra en maskin nu. Har dock ingen aning om hur det ligger till på Holmen.

För markägaren är det ju ett gyllene tillfälle att kräva en kvalitétsäkrad maskin. Det bör ju alla VO på Södra kunna erbjuda i alla fall.

Tycker inte den extra noggrannheten som kvalitétsäkringen medför innebär ökade kostnader för 100.000 kr/år. Skillnaden mot tidigare är ju att man har en tredje part och bollplank som verkligen kontrollerar indatan, innan fick man ju lite grafer bara.

Det som också är bra med kvalitétssäkringen är ju att de som kör verkligen lär sig att använda klaven, skillnader på runt 20% är ju inte ovanligt mellan två olika personer som mäter samma bitar.

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158422
ume skrev:Ännu en fråga till Bertilsson:
Hur mycket anser du det är värt i extra ersättning per avverkad kubik för en mätningssäkrad skördare jämfört med en utan mätningssäkring?
Nu begär du ganska mycket av en person.
Jag vill endast resonemangsvägen förklara följande.
För god mätning och inlevelse i apteringen har så lite som 3 kr/m3 varit tillräckligt för att hålla en god kvalitet. OBS den som skall upp till en god kvalitet krävs mer, eller så får den gruppen ta kostnaden själv.
3 kr är ca 150.000 kr/år. Det räcker för 3-4 manmånader och en del maskinstillestånd.

Den överdrivet byråkratiska kvalitetssäkringen äter ganska mycket av detta. Här vore anledning till eftertanke.

Effekten av dessa 3 kr/m3 bör ge mellan 5-10 kr/m3 i mervärde på virke för skogsägare. Dessutom en vinst på troligen lika mycket för köparen.

Förlusterna beror på "fel virke".

En skördaregrupp som gör bra mätning och god aptering slipper mycket tid för strul och kritik. Bättre renommé blir också följden. Detta har ett icke oväsentligt värde.

Extra tid för vederlagsmätning är inte med i detta.

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158428 kanske jag begärde mycket
men ett bra svar fick ja iallafall :smile:

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

ponsse beaver  
#158510 50 öre får södras skördare extra om dom kvalitetssäkrar sig/fub

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158518 Sägs att det ska vara förhandlingsbart, men jag vet inte säkert...

Avatar Fallback

Re: Kvalitetssäkring skördare

mashun02  
#160482 Svea har väl nästan alla maskiner kvalitetssäkrade?

Användarvisningsbild

Re: Kvalitetssäkring skördare

Fredrik Reuter  
#324158 Hej,
En ny video från SkogForsk om fördelarna med kvalitetssäkring av skördare och mätningen.


 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).