Avverkning (slutavverkning)

vem äger trädet

35 inlägg 41320 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vem äger trädet

axwell  
#153140
skogshasse skrev:ej på dej intresant inlägg det där om hunden då undrar jag vad säger lagen om du skjuter en älg och den springer in hos grannjaktlaget och ramlar där vems är älgen juridiskt och inte moraliskt

Hej Hasse!
Utan tvekan tillfaller älgen juridiskt grannjaktlaget om de vill ha den men är inte moraliskt tvingade att ta emot kadavret.
Just det inträffade på min mark då jägaren sköt på en älg som stack iväg, man hade ingen sökhund i beredskap, provade senare sällskapshund som man inte litade på, nästa dag hittade älghund kadavret, relativt nära skjutplatsen men på fel sida jaktgränsen.

De moraliska ansvaret föll på skytten( samma person som jaktledaren)och jaktlaget att ta hand om älgen.
Vad som gäller juridiskt vet jag inte men parallellen med tallen skulle då kunna bli att Hasse har rätt att ta trädet om han vill ha det, eller få skadorna och ersatta och att rotvältsägaren utan dröjsmål städar undan allting.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: vem äger trädet

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153143
Ernst skrev:Du har rätt att kapa trädet i tomtgränsen. Den del som ligger på din tomt är ditt. Stumpen som blir kvar närmast roten lär ligga kvar som en påminnelse om någons snikenhet.

Nej, jag skulle nog rekommendera dig att tala med grannen först och komma överens om hur ni skall göra.



Var står detta skrivet?

Jag skulle hävda att det är precis som med skogsmark: den som äger marken med rotvältan äger också trädet!

V

Avatar Fallback

Re: vem äger trädet

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154263 I princip har du rätt, men jordabalken ger markägaren denna rätt. Dock skall trädets ägare först beredas möjlighet att själv ta bort det. Detta gäller sådant som tränger in från grannfastighet och ger olägenhet för den det drabbar.

Andra tänkbara situationer som räknats upp berör knappast jordabalken utan hamnar nog under jaktbestämmelser och miljölagar.

Avatar Fallback

Re: vem äger trädet

Kalven  
#154397 Ingen äger älgen innan den fallit. (möjligvis kungen)
Hunden äger man däremot innan den fallit, lika så trädet och även efteråt.

Kan i och för sig inte de där lagstiftningarna om träd, nog tror jag markägaren äger träden i alla fall i teorin och rent juridiskt.
Vem som äger träden på markägarens mark i praktiken är en annan femma.

Avatar Fallback

Re: vem äger trädet

Solblom  
#155022 Hej!
Ledsen om jag kapar denna tråd, men det berör ändå ämnet - vem äger trädet och vem ska åtgärda skador?

Vår granne (sommarstugeägare med lite skog) har gallrat och även avverkat ett mindre område och nu i.o.m. blåsten så har x antal träd ramlat över från deras mark på både vår skogsmark och vår jordbruksmark. Vi har lagt ner åtskilliga timmar (och lite kostnader) på att röja och fixa vårat stängsel och djuren får gå i grannens hagar sålänge.

Nu är ytterligare ett träd på väg att ramla över vårt staket. Vi har inte längre lust att lägga ner dessa timmar på stängsel. Kan vi begära att grannen fixar detta?

I vanliga fall hade vi ringt dem och pratat om det, men efter att de har avverkat ett område på ca 20 x 75 meter med ca 50 avverkningsmogna träd på vår mark så är det lite infekterat. De kan inte godta detta trots att både deras representant från Sydved och vår från Södra säger att det är i princip solklart att det är så. Suck...storstadsbor som tror sig kunna saker för att de hängt vid sommarstugan i skogen som små...
Senast redigerad av Solblom lör 14 jan 2012, 11:06, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: vem äger trädet

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155113 Träd faller i skogen det kan ingen påverka. Men att de averkar på fel mark de är illa.

Ta en kopp kaffe och snacka igenom allt med grannen. Alla knutar går att få upp om man bara försöker och hjälps åt.



Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: vem äger trädet

Solblom  
#155189 Jo, träd faller i skogen :) O misstag sker också vilket verkligen är helt OK, åtminstone om den som huggt ner skog på grannens mark är med på att det skett ett misstag. Men om vi glömmer det och riktar in oss på det som jag menade var grundfrågan:

När grannens träd faller ner på vårt elstängsel som hägnar in våra djur - vem ska då beskosta och laga stängslet? Vi har hittills gjort det utan att ens ta upp det med grannarna. Men nu börjar det bli tröttsamt och dyrt. Är det en fråga för försäkringsbolaget? Ringer dem i veckan och kollar...

Avatar Fallback

Re: vem äger trädet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155190 Du eller din försäkring betalar.

Användarvisningsbild

Re: vem äger trädet

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155269
Mangan skrev:Du eller din försäkring betalar.


Om inte grannen propsar på sin äganderätt o tar bort träden! :-bd :-bd

V

Avatar Fallback

Re: vem äger trädet

Annica H  
#158334
skogshasse skrev:hej på er alla grannens tall har blåst omkull så det ligger på min tomt nu för det stod bara en meter från min tomtgräns så rotvältan är på grannens mark resten är på min mark (tomt) vems är trädet nu kan jag ta reda på det eller är det grannens och om det är grannens tall vem står för kostnaden att återställa min tomt hoppas någon vet vad lagen säger i sånt här fall


Din försäkring tar skadorna men det är din granne som ska betala självrisken, åtminstone kan man väl säga att det är "kutym" i såna här fall. Annat är det ju om trädet skulle visa dig vara skadat eller "sjukt", då är det grannens ansvar hela vägen

Avatar Fallback

Re: vem äger trädet

Georg  
#158335
skogshasse skrev:hej på er alla grannens tall har blåst omkull så det ligger på min tomt nu för det stod bara en meter från min tomtgräns så rotvältan är på grannens mark resten är på min mark (tomt) vems är trädet nu kan jag ta reda på det eller är det grannens och om det är grannens tall vem står för kostnaden att återställa min tomt hoppas någon vet vad lagen säger i sånt här fall


I första hand är ett samtal med grannen det som jag anser viktigast och ger väl förhoppningsvis bäst resultat.

Avatar Fallback

Re: vem äger trädet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158337
Annica H skrev:Din försäkring tar skadorna men det är din granne som ska betala självrisken, åtminstone kan man väl säga att det är "kutym" i såna här fall.


Det har jag aldrig stött på att man gör så.

Avatar Fallback

Re: vem äger trädet

Annica H  
#158349 Jasså inte? Det har dock jag!

Avatar Fallback

Re: vem äger trädet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158354 Jäkla snäll granne i så fall. På gränsen till dumsnäll, om du frågar mig. Reglerna är ju klara, det är ingens fel att träd faller.

Avatar Fallback

Re: vem äger trädet

Annica H  
#158360 Kanske det. Det var min erfarenhet av ärendet och måhända sköts det olika.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).