Traktorn i skogen

Är en Limakran bättre än star kran?

14 inlägg 11078 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Är en Limakran bättre än star kran?

aywa  
#157851 Jag har i dagsläget en Starkran med hydraulisk bom. Har fått erbjudande att köpa en Limakran istället ( även den med hydraulisk sväng) , frågan är om Limakranen är en bättre kran i avseende på exempelvis:
Styrka
Driftsäkerhet
Styrning (snöre/ spak)
Möjlig längd på vajer
Reservdels tillgång
mm....

Skriv gärna och ge lite input:) :P

Jag gillar att starkranen styrs med snöre, vet inte hur det ser ut på Limakranen?? :roll:



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Är en Limakran bättre än star kran?

rokon  
#157872 Hej aywa, jag har också starkran och gillar den, har ej erfarenhet av limakran men kollade 2 begagnade nu på blocket, måste säga att utförandet med att stödbenen inte går inuti ramen har sina fördelar, iaf om man som jag har en kran som gått hårt i skogen och är från -60 talet. Ramen lite sne, har fått kapat stödbenen då de ej går in hela vägen i ramen. Det där utförandet på Liman är lättare att reparera om skador upstår efter man glömt dem nere.
Själv har jag ej hydralisk bom och saknar det ej, tar dock ett omtag med wiren vid lastning, när du lastar klarar du dej utan ett omtag då du använder hydraliken?
Har även varit med om att montera ihop ett demonterat Starspel och är imponerad av konstruktionen. Gillar också kontakten med "Sonnys maskiner" som för starkranen, då de sköter det bra.
Får du Liman till bra pris kan du väl köpa den och testa och komma med en jämförande rapport?

Avatar Fallback

Re: Är en Limakran bättre än star kran?

aywa  
#157877 Tack för inputs :)

Hydraulsvängen köpte jag till efteråt till starkranen, har alltså testat att va i skogen både med o utan sväng. Men, personligen tycker jag det är som natt o dag att använda hydraulsväng på bommen, framförallt vid lastning.. Nja, omtag krävs ibland även med hydraulsväng, då oftast med stora stockar inblandade som är långa och inte vill få sin jämviktspunkt hittad:)

Hur kommer det sig att du själv kollar på Limakran??
Javisst, konstruktionen av stödben tycker även jag ser lite med robust ut på Liman! Funderar också på om skogskärrans drag går under kranen då den sitter på trepunkten? Vet att väse inte gör det för fn del (kanske beror på kärran). Med starkranen är det iaf inga som helst problem att ha den i tre punkten tillsammans med timmerkärran.

Men absolut, blir ett byte till Liman så ska jag rapporter lite:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är en Limakran bättre än star kran?

rokon  
#157881 Tack för svaret gällande hydraliken, vart sköter du regleringen av hydraliksvängen, vart sitter reglaget monterat?
Kan du inte få provköra Liman? Att byta bort ett fungerande konsept känns ju ej så lockande.
Det där med stödbenen och kranen, så de ej häktar i är ju viktigt, funkar bra med min äldre starkran. (jag menar en idealisk inställning med rak drivaxel och utan att behöva ändra inställningen manuellt på benen) Jag undrar hur det skulle funka med just min vagn och en nyare kran, och det måste man testa själv för att veta.
Att jag kollade på bilder på lima var just för att du startade den här tråden, och jag blev nyfiken på utförandet.

Avatar Fallback

Re: Är en Limakran bättre än star kran?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157972 Innan jag slog till direkt på griplastare så letade jag lite efter en Normet wirekran,tycker den har en lite intressant knäck på bommen.

Avatar Fallback

Re: Är en Limakran bättre än star kran?

aywa  
#158043 Ah, jag såg att du checkat in annonserna pga av min tråd:)

Styrning av bommen sker via ett ventilpaket som är monterat i brösthöjd och placerad mellan själva trumman på spelet och översta trissan. (gick detta att förstå...;)
Hydrauliksvängen är även bra då man vinschar in en stock och skall försöka parera exempelvis en stubbe...

Har googlat lite på nätet, och som det känns nu så behåller jag star-spelet... Mest pga att det verkar svårare att hitta delar till Lima- kranen och dessutom känns det fel att göra sig av med något som redan fungerar väl. Men får iaf ta mig en titt på hur Liman ser ut, kanske är den i nyskick, vem vet:p

   TS
Avatar Fallback

Re: Är en Limakran bättre än star kran?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158047 Det är väl många år sedan Lima gick i konkurs.

Användarvisningsbild

Re: Är en Limakran bättre än star kran?

rokon  
#158357 bengt.a kollade bild på Normet, ja det var en speciell knick.

Aywa, ok då vet jag, jo där bör ju reglaget sitta rätt skyddat.

"Hydrauliksvängen är även bra då man vinschar in en stock och skall försöka parera exempelvis en stubbe..."
Bra synpunkt, det hade jag ej tänkt på.

Avatar Fallback

Re: Är en Limakran bättre än star kran?

aywa  
#158372 Nu har nya uppgifter inkommit, ev är det en rottnekran och inte en Lima (har ju inte sett själv utan erbjudandet har gått via fjärdeperson typ):)

Men när denna tråd ändå är igång så är det ju lite intressant med fakta kring de olika vajerkransmodeller som finns.. Någon info om rottnekran hade ju uppskattats just nu iaf;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Är en Limakran bättre än star kran?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158374 Jag har en Rottne Junior. Har inte sett någon fjärrstyrning till den. Reservdelar var inte svårt att beställa vi återförsäljare, men det var väl inte billigt heller.

viewtopic.php?f=9&t=4796&st=0&sk=t&sd=a

Avatar Fallback

Re: Är en Limakran bättre än star kran?

aywa  
#158486 Känns som att detta med reservdelar är oerhört viktigt gällande val av dessa "gamla" kranar...

Vet att starkranen drar iaf 2 ton och misstänker väl att övriga, ovan nämnda kranar i inlägget, inte orkar dra så oerhört mkt mer än detta??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är en Limakran bättre än star kran?

rokon  
#158543 Verkar inte som det behövs mycket reservdelar till Starkranen iaf, mina possitiva erfarenheter av Sonnys baseras på sådana tillbehör som stocksaxs lunningskätting mm. Reservdelar har jag ej behövt till min kran från 60-talet, även om nog mycket till den skulle gå att få tag på. Och efter min modell så är det inga problem med delar till Sonnys.
Kompisen som rev sin från -80talet hade fått ingående lagret att haverera då han försökte rycka loss fastfrysna stockar med wirekranen. När han rev den så tänkte han att det kanske kunde vara dags att byta friktionsbeläggen inne i winschen, de ligger "flytande" där, men de såg nya ut och inte alls mycket slitna, kranen har använts flitigt på vintrarna och beläggen är aldrig bytta. (käner även den tidigare ägaren) Lagret var ju ett standardlager.

På min kran var det första jag gjorde att peta in fett där vid ingånde lagret efter det jag sett hans spruckna. Samt skräller alltid loss fastfrysta stockar!

Avatar Fallback

Re: Är en Limakran bättre än star kran?

Torleif  
#159262 Jag kör med en Normet utan hydraulsväng. Inköpt som ny omkring 1985 enligt förra ägaren.

Jag har gjort tapplås och borrat in smörjnippor i bomleden. Förr snurrade tappen i öronen och nöttes. Jag har också gjort en låda med gallerbotten att ha lunningskedjorna i.

Konstruktionen på bommen är väldigt bra. Tack vara knäcken går den fri för lasset. Den går också att dra ut eller skjuta ihop utan att lossa kedjorna för kedjorna går till ändan på första röret medan det andra röret bara är instucket.

Annars är hela konstruktionen väldigt bra men bromsen är för primítiv. Det märks att de ursprungligen var konstruerade utan broms. Bromsen krånglar ibland och är aningen obekväm att använda. Jag funderar på att bygga om den litet.

Avatar Fallback

Re: Är en Limakran bättre än star kran?

aywa  
#159492 Har vart o kollat på kranen idag och påbörjat en helt ny tråd ist då det ver kar vara en FMV- kran.
Länken nedan;

viewtopic.php?f=107&t=12873

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).